سفر به شاهکوه؛ گلستانی در استان گلستان

روستاگردی، بخشی از سلسله گفتارهایی است که در سرویس گردشگری روزیاتو ارائه می کنیم و یکی از ظرفیت های جذاب گردشگری در سرزمین هزار رنگ ایران به شمار می رود. امروز، سفری خواهیم داشت به شهرستان گرگان استان گلستان، جایی کمتر شناخته شده برای اکثر هموطنان ایرانگرد.

سفر به شاهکوه؛ گلستانی در استان گلستان

روستاگردی، بخشی از سلسله گفتارهایی است که در سرویس گردشگری روزیاتو ارائه می کنیم و یکی از ظرفیت های جذاب گردشگری در سرزمین هزار رنگ ایران به شمار می رود. امروز، سفری خواهیم داشت به شهرستان گرگان استان گلستان، جایی کمتر شناخته شده برای اکثر هموطنان ایرانگرد.

سرزمینی که یکی از زیباترین مقصدهای گردشگری شرق کشور بوده و قطعا می تواند همچون سفر به کیش ، چابهار و قشم و بندرعباس و بوشهر، در فهرست اولویت های سفر نوروزی هموطنان به مقصدهای گردشگری طبیعی جذاب ایران باشد.

در شاهکوه گردی امروز، همراه ما باشید.

شاهکوه کجاست؟

sh18

روستای تاریخی و زیبای شاهکوه، یکی از ظرفیت های گردشگری استان گلستان است. استان گلستان جایی است که هم مرز سمنان بوده و جنگل چند میلیون ساله ابر که سفر در میان ابرها را برای گردشگران هیجانی به ارمغان می آورد، در این منطقه قرار دارد.

sh26

نقشه استان گلستان

این روستا که یکی از مقصدهای روستاگردی جذاب در کشور به شمار می رود، از  توابع بخش مرکز شهرستان گرگان، در شصت و پنج کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان قرار دارد.

sh15

تصویری از سبک زندگی مردم شاهکوه

سفر به نخستین روستای اینترنتی ایران به روایت افتخار شاهکوه: دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران.

از نظر موقعیت جغرافیایی، این روستا از سمت شمال، به کوه خوش دشتی و از سمت باختر، به کوه شیرکش محدود است. در جنوب روستا، کنودره قرار دارد و رودخانه فصلی رودبار دله نیز آن را محصور کرده است. کوه سیاه پوش و کوه ترکه چال، از جمله کوه های سربه فلک کشیده این منطقه هستند.

در شش کیلومتری جنوب شرقی روستا، کوه گاوکشان قرار دارد و در پنج کیلومتری شمال این منطقه سرسبز، کوه سرلیسه واقع شده است. همانطور که متوجه شدید، شاهکوه، یکی از مقصدهای جذاب کوهنوردی در استان سرسبز گلستان است که منطقه ای بکر برای گذران ایام خاص سال مخصوصا سیزده به در است.

شاهکوه گلستان، زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد، به همین خاطر، فرصت خوبی را برای گردشگران طبیعت در نیمه نخست سال فراهم می کند.

شاهکوه یعنی چی؟

sh14

بافت روستایی متشکل از خانه های قدیمی روستای شاهکوه استان گلستان به روایت عکاس اسپوتنیک

نام هر روستایی در ایران، مبتنی بر فلسفه خاصی نامگذاری شده است که شما را با فرهنگ، طبیعت و سبک زندگی مردمان آن دیار آشنا می کند. این روستای زیبا و تاریخی کشورمان، نام خود را از ارتفاعات اطراف خود به عاریت گرفته است و قدمتی دیرینه دارد.

رابینو، سیاح غربی در سفرنامه خود، از کاروانسرای قزلق و رباط سفید در فاصله چند کیلومتری آن یاد کرده‌ است. این روستا در گذشته، در مسیر جاده اصلی و شاهراه ارتباطی بین خراسان بزرگ و شاهرود بوده‌ است. مردم روستای شاهکوه به زبان محلی مازندرانی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

sh16

طبیعت زمستانی جذاب روستای شاهکوه پایین

قبلا در برنامه دامنه شبکه سمنان، گزارشی درباره این روستای زیبا ارائه شد که توجه شما را به دیدن این برنامه دیدنی جلب می کنیم.

سبک زندگی در شاهکوه

sh17

بر اساس نتایج سرشماری چند سال اخیر، این روستا کم تر از یک هزار نفر جمعیت دارد، اما در فهرست روستاهای پلکانی کشور قرار ندارد.  با توجه به زمستان سرد و بارش برف سنگین در روستا، در فصل زمستان نیمی از جمعیت روستا، به شهرهای گرگان و اطراف کوچ قشلاقی می‌کنند.

درآمد اکثر مردم روستای شاهکوه از فعالیت‌های زراعی، باغداری و دامداری تأمین می‌شود. تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع دستی اشتغال دارند. زمین‌های زراعی به صورت دیم و آبی کشت می‌شود و محصولات عمده زراعی آن شامل گندم، جو، سیب‌زمینی و سبزیجات است.

sh25

انواع محصولات باغی از قبیل زردآلو، سیب و بادام در روستا به عمل می‌آید. مراتع غنی پیرامون روستا موجب رونق دامداری در روستا شده‌است. مهم‌ترین محصولات دامی آن عبارتند از: پشم، گوشت، شیر، ماست و کره. روستای کوهستانی شاهکوه با بافت مسکونی متراکم در شیب ملایمی استقرار یافته‌ است.

sh19

روایت اسپوتنیک از سبک زندگی مردم روستای تاریخی شاهکوه گلستان

معماری و بافت روستا، جذاب است و شما را با سبک ساخت و زندگی قرن ها پیش آشنا می کند.  سقف خانه‌ها، مسطح با پوششی از کاهگل و چوب است که اکثراً در یک طبقه و ندرتاً دو طبقه ساخته شده‌اند. کالبد خانه‌ها و کاربری فضاهای درونی آن از نوع فعالیت و معیشت ساکنین متأثر شده و با اقلیم کوهستانی منطقه سازگاری یافته‌است.

sh13

تصویری فوق العاده زیبا از جاذبه های طبیعی روستا که همچون تابلو نقاشی، گردشگران روستاگرد را به انتظار می کشد.

در این روستا، برای ساخت خانه ها، از سنگ و گل و خشت و چوب استفاده می کنند. این روستا دو محله بزرگ به نام “ده میان” و “ده دره” دارد. “ده میان” قدیمی‌ترین محله روستا است که از چندین محله کوچک به نام‌های حسام محله، کابوسی محله، دهقان محله و … تشکیل شده‌است.

“ ده دره” نیز شامل نگین محله، بید پند، سرخ چاله و کلاتی محله است.

جاذیه های گردشگری شاهکوه

این روستا در امتداد دره دینو و کنودره قرار دارد و به همین خاطر، طبیعت جالبی دارد. پیرامون شاهکوه را کوه های خوشی دستی، شیرکش، ترکه چال، سیاهپوش، گاوکشان و سرلیسه فرا گرفته‌اند. کوه نیمه جنگلی و بسیار زیبای سرلیسه در 5 کیلومتری شمال غربی روستا، با ارتفاع 2910 متر یک مقصد طبیعت گردی است و کوهنوردان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند

رشته کوه گاوکشان در 6 کیلومتری جنوب غربی روستا واقع شده و با ارتفاع 3813 متر یکی از بلندترین ارتفاعات استان و سرچشمه رودهای سرتنگه، چهارده و آب ترودبان است. دامنه‌های شمالی این کوه به شهرستان گرگان و دامنه‌های جنوبی آن به شهرستان‌های شاهرود و دامغان مشرف است. دامغان، یکی از قطب های لبنیات و کشاورزی منطقه به شمار می رود.

sh20

اطراف شاهکوه را کوه های مرتفع و مملو از برف تشکیل داده است که در فصل زمستان، پر از برف است. یخچال‌های طبیعی رشته کوه‌های گاوکشان، بر زیبایی و جذابیت ارزش‌های گردشگری ورزشی آن افزوده‌ و به همین خاطر، در همه فصول سال، شاهکوه، مقصد جذابی برای عکسبرداری خواهد بود.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستا می‌توان به چشمه‌های متعدد و زیبای اطراف روستا و حواشی سرسبز و دیدنی زرد چشمه، چشمه سار، سرخ چشمه، سنگ چشمه، استل سر و شلیار اشاره کرد. رودخانه فصلی رودبار دله در جنوب روستا، رستنگاه درختان ارس در ارتفاعات اطراف، بر جلوه‌های زیبای طبیعت روستا می‌افزاید.

این روستا، دو مقصد گردشگری مذهبی هم دارد.  آرامگاه امامزادگان یوسف و حسین از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع)، که به امامزاده غائب معروفند، در شمال روستا واقع شده‌ است. این آرامگاه ساده اتاقی کوچک بوده که از خشت و گل و سقفی چوبی احداث گردید.

sh10

کاروانسرای قزلق به عنوان نمونه ای از کاروانسرهای کوهستانی با مصلح سنگی در مسیر جاده قدیم استر آباد- شاهرود احداث شد و سبک آن سرپوشیده با پلان مستطیل شکل و با جهت شمالی-جنوبی به نظر می رسد. این بنا دارای دالان و اتاق های متعدد است و ورودی آن از سمت شرقی بنا بوده و متعلق به دوره صفویه است.

در روستای شاهکوه، ما شاهد دو کاروانسری تاریخی هستیم که در چهار کیلومتری شمال روستای چهار باغ و در مسیر راه دهانه قرلق به شاهکوه قرار گرفته است. کاروانسراهای قزلق و رباط سفید آثار تاریخی برجسته نزدیک این روستا است.

sh21

طبیعت زیبای شاهکوه به روایت خبرگزاری اسپوتنیک روسیه

در ساخت کاروانسرا  همچون دیگر کاروانسرهای تاریخی کشور، بیشتر از سنگ، آجر و گچ استفاده شده و شامل تالار، قهوه‌خانه، اتاق‌ها و دالان‌های فراوان و سقف گنبدی است.

خانه تاریخی گرگان

sh22

خانه های قدیمی شاهکوه برای اقامت گردشگران هیجانی به روایت خبرگزاری اسپوتنیک روسیه

در شهریور 95، خبر خوشی برای شاهکوه منتشر شد. یکی از خانه های تاریخی شاهکوه، ثبت ملی شد. خانه تاریخی خواجوی روستای شاه‌کوه سفلی گرگان با شماره 31517 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این خانه تاریخی خواجوی که متعلق به دوره پهلوی است در استان گلستان شهرستان گرگان بخش مرکزی دهستان استرآباد جنوبی روستای شاه‌کوه سفلی در خواجه محله واقع شده است. اگر به شاهکوه سفر کردید، بازدید از این خانه تاریخی را توصیه می کنیم.

با توجه به قرار گرفتن خانه تاریخی خواجوی در منطقه‌ای خشک و کوهستانی، ساختار کلی بنا با ویژگی های بومی و اقلیمی منطقه شکل گرفته و معماری خاص بنا سبب سازگاری سکونت در آن منطقه شده است.

sh9

تصویر بافت روستایی شاهکوه که متشکل از خانه های قدیمی با ساختاری سنتی و مصالح بومی است

اگر علاقمند به مطالعه در زمینه بافت خانه های تاریخی هستید، درباره این خانه باید اذعان کرد که درون‌ گرایی و فشردگی فضاها از مهم‌ ترین ویژگی‌های معماری بنا بوده و دیگر خصوصیات آن مربوط به استفاده از مصالح بوم آورد مانند چوب، خشت و گل، بام تخت، پنجره‌های کوچک و بالکن‌ های ستون‌دار رو به حیاط است.

خانه تاریخی خواجوی در یک قسمت یک طبقه و در قسمتی دیگر دارای دو طبقه است و در مجموع 6 اتاق و هر اتاق تنها یک پنجره و یک در چوبی رو به حیاط دارد.

sh23

بازدید از خانه های تاریخی در استان های مختلف کشور، شما را با واقعیت های تاریخی و سبک زندگی مردمان آن دیار آشنا می کند که خالی از لطف نیست.

سفر هیجانی به شاهکوه

یکی از عکاسان شبکه خبری اسپوتنیک روسیه، اخیرا سفری به شاهکوه داشته و از لنز دوربین خود، به شکار لحظه های ناب در این روستای تاریخی و جذاب استان گلستان رفته است که در ادامه، سفری خواهیم داشت با این عکاس به طبیعت و زیبایی های شاهکوه.

sh1

تصویری از شاهکوه: بافت روستایی متشکل از خانه های قدیمی با ساختاری سنتی و مصالح بومی در روستای شاهکوه پایین که در دل طبیعت قرار گرفته است

sh2

تصویری از مردمان روستای شاهکوه استان گلستان. مردان روستا معمولا کلاه های پشمی و نخی بر سر دارند

sh3

تصویری رویایی در شاهکوه، که همچون تابلویی نقاشی، راز طبیعت شاهکوه را روبروی دیدگان گردشگران خود قرار می دهد. در این تصویر، مزارع و دشت های حاصلخیز در اطراف روستای شاهکوه پایین، شکار عکاس شبکه خبری اسپوتنیک شده است

sh4

تصویری زیبا از خانه های روستایی در شاهکوه که باقت قدیمی منطقه را روایت می کند. بافت روستایی متشکل از خانه های قدیمی با ساختاری سنتی و مصالح بومی است

sh5

تصویری زیبا از روستای شاهکوه که شما را با مزارع و دشت های حاصل خیز در اطراف روستای شاهکوه پایین آشنا می کند

sh6

تصویر یکی از یخچال های طبیعی رشته کوه های گاوکشان در روستای شاهکوه که زیبایی و جذابیت های آن برای گردشگری ورزشی حتی در اوایل بهار نیز شکوه خاصی دارد

sh7

تصویر زیبایی از مناظر اطراف روستای شاهکوه پایین (سفلی) که طبیعت جذاب آن را در فصل بهار به تصویر می کشد

sh8

تصویری از بازی کودکان در روستای جذاب شاهکوه شهرستان گرگان استان گلستان به روایت عکاس اسپوتنیک روسیه

sh11

تصویر کوه نیمه جنگلی و بسیار زیبای سرلیسه در نزدکی روستا که با ارتفاع 2910 متر، یک مقصد گردشگری ورزشی در روستای تاریخی شاهکوه شهرستان گرگان استان سرسبز گلستان است

sh12

تصویر پوشاک مردم روستا از لباس های معمولی و رایج

sh24

سبک زندگی مردم روستای شاهکوه به روایت اسپوتنیک

توصیه های شاهکوه گردی

1- در صورتی که خواهان اقامت در روستا هستید، پیش از سفر، فرصت های اقامتی را از اداره کل گردشگری استان گلستان جویا شوید.

2- شاهکوه، یکی از مقصدهای روستا گردی در استان سرسبز و جذاب گلستان است که برای سفر به آن، از فرصت های اقامتی شهرستان گرگان که یکی از مقصدهای نوروز گردی هموطنان نیز خواهد بود، می توان بهره برد.

3- اگر عاشق چشمه هستید، شاهکوه، چشمه های خوبی دارد.  چشمه ضلع شمالی کاروانسرایی که گفتیم، جایی است که می توان به دل طبیعت زد.

4- اگر خواستار بازدید از کاروانسری تاریخی شاهکوه هستید، می بایست در مسیر راه تاریخی خراسان به شاهرود، به بازدید این عمارت بروید.

5- اگر در نوروز به شاهکو سفر کنید، می توانید از بازی های محلی روستا مطلع شوید. از بازی‌های محلی روستا می‌توان به کشتی با شال، کمربندبازی و کلنگ بازی اشاره نمود. موسیقی محلی همراه با نی و نغمه‌های محلی در مراسم عروسی و شادی به اجرا درمی‌آید.

6- یکی از سوغات شاهکوه، خرید صنایع دستی به خصوص لباس های محلی است. پوشاک مردم روستا از لباس‌های معمولی و رایج تشکیل شده‌است، ولی میانسالان و کهنسالان روستا، از لباس محلی استفاده می‌کنند. مردان روستا معمولاً کلاه‌های پشمی و نخی بر سر می‌گذارند و زنان نیز، از لباس‌های محلی مازندرانی شامل دامن‌های پرچین، پیراهن بلند، شلوار، نیم تنه و روسری استفاده می‌کنند.

7- در شاهکوه، می توان غذاهای محلی خورد.  غذاهای محلی روستا مشتمل بر انواع آش، آبگوشت، کباب و انواع خورش‌ها است. مواد لبنی شیر، پنیر، ماست و کره از غذاهای مکمل روستاییان است.

گفتنی است، دکتر علی اکبر جلالی (فوق دکترای برق از دانشگاه اوکلاهاما و استاد نمونه دانشگاه علم و صنعت)، از فعالان فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورمان، یکی از مفاخر این روستای تاریخی به شمار می رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان