به گزارش خبرنگار مهر، برای اولین بار در رویداد تیجیسی جایزه «گیمیستان» به برندگان اهدا شد.
«گیمیستان نام منطقهای فرضی است که در آن 33 کشور آسیایی و آفریقایی، هند، مراکش، قزاقستان، یمن و همچنین کشورهای مانند ترکیه و مصر و سایر کشورها در آن حضور دارند. از ویژگی این کشورها، حضور تیمهای خلاق بازیساز است که صنعت بازیهای ویدئویی را گسترش دادهاند. 2 میلیارد نفر در این منطقه زندگی میکنند و نزدیک به 40 درصد آنان به بازی کردن مشغول هستند.»
در نخستین دوره این رویداد 90 بازی از 9 کشور جهان به رقابت پرداختند که شامل 65 بازی موبایلی و 25 بازی در کنسول PC میشد. نامزدهای گیمیستان یک ماه پیش از مراسم معرفی شدند و به آنها فرصت داده شد در نخستین روز رویداد تیجیسی، بازیهای خود را به بیش از 20 ناشر بینالمللی و سرمایهگذاران و ناشران داخلی معرفی کنند.
اسامی برندگان به شرح ذیل است:
در بخش «موبایل»؛
بهترین بازی بصری: Pa Pa Land: Heads Escape
خلاقانهترین بازی: O
بهترین بازی: Pa Pa Land: Heads Escape
بهترین بازی از نگاه مردم: Anahita
در بخش«pc»؛
بهترین بازی بصری: Filliping Filip
خلاقانهترین بازی: woodfarer
بهترین بازی: Filliping Filip
همچنین در دومین روز رویداد تی جی سی وزیرارشاد نیز امروز عصر از این رویداد بازدید کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از بازدید از این رویداد در جمع خبرنگاران گفت: بر مبنای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسوولیت حوزه بازیهای رایانهای برعهده بنیاد ملی بازیهای رایانهای که وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده است. با این حال برنامههایی برای هماهنگی بیشتر با وزارتخانههای مختلف در این حوزه داریم.
صالحی در پاسخ به این سوال که آیا امکان برگزاری یک نمایشگاه عمومی در کنار رویداد TGC وجود دارد گفت: هدفگذاری TGC انتقال و تبادل دانش و فرصتسازی برای حضور بازیهای ایرانی در بازارهای خارجی است. این رویداد هنوز نوپا محسوب میشود و باید برای تکامل و تقویت آن با همراهی فعالان این حوزه، کار کارشناسی صورت گیرد. ما نیز حتما نظر بازیسازان را در این خصوص جویا میشویم.
وی با بیان این که برای رشد صنعت بازیسازی نیازمند فعالیت و همراهی و هماهنگی همه بازیگران این عرصه هستیم گفت: با این حال هر رویدادی با یک هدف مشخص تعریف میشود و با توجه به این هدف ممکن است شاهد حضور یک مجموعه در یک رویداد باشیم یا نه. اما این موضوع نافی ارزشها و تلاشهای آن مجموعه در صنعت بازیهای رایانهای نیست.
صالحی در پاسخ به اثر تحریمها بر TGC گفت: هنوز خیلی از مسایل در حد گمانهزنی است. با این حال ما تلاش میکنیم از رویداد TGC صیانت کرده تا حداقل ضربه احتمالی را ببیند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که دو حوزه تبلیغات و رسانه باید به کمک صنعت بازی بیایند گفت: خوشبختانه در TGC دیدم که چند مجموعه در حوزه تبلیغات در این صنعت فعال شدهاند که میتوانند کمک زیادی به بازیسازان انجام دهند.
وی ادامه داد: رسانههای عمومی از جمله صدا و سیما هنوز به طور جدی به بازیهای رایانهای توجه نکردهاند که امیدواریم فعال شوند. درباره رسانههای تخصصی نیز این رسانهها باید تقویت شود و در این راه میتوان انتظار داشت مذاکراتی میان بنیاد ملی بازیها و معاونت مطبوعاتی شکل بگیرد.
صالحی در پاسخ به خبرنگار مهر، درباره نحو مجوزها به بازیسازان و تولیدکنندگان که بسیاری از آنان در این زمینه به برخی محدودیتها اشاره کرده بودند، گفت: در دادن مجوز هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و تمام بازیسازان دستشان در این زمینه باز است.