شناسه : ۱۰۸۷۹۵۳ - چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۹
/ ۷۰ هزار تاکسی آلوده در ایران تردد میکنند!
با بیپولی در ایران میتوان به جنگ آلودگی هوا رفت؟
دبیر کارگروه ملی آبوهوا اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا را شرح داد و گفت: بانک جهانی یک گزارشی برای سال ۲۰۱۸ منتشر کرده که میگوید اگر غلظت ذرات متوسط تهران از ۳۲ میکروگرم به ۱۰ میکروگرم برسد، ۱
دبیر کارگروه ملی آبوهوا اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا را شرح داد و گفت: بانک جهانی یک گزارشی برای سال 2018 منتشر کرده که میگوید اگر غلظت ذرات متوسط تهران از 32 میکروگرم به 10 میکروگرم برسد، 1.8میلیارد دلار از لحاظ اقتصادی صرفهجویی انجام میشود.
به گزارش به نقل از خبرآنلاین؛ نشست خبری مسعود تجریشی معاون محیطزیست انسانی سازمان محیطزیست صبح امروز در سازمان محیطزیست برگزار شد.
او در ابتدا با اشاره به پیوستن کارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان محیطزیست گفت: با این کارها ما میخواهیم به مردم کمک کنیم نه اینکه دوباره به آبان برسیم و بگویم چرا مسئله آلودگی هوا حل نشده و باید چه کار کنیم.
معاون سازمان محیطزیست افزود: ما کشوری هستیم که با توجه به شرایط اقتصادی اگر منابع مالی نباشد مدیران میگویند پول ندارند نمیتوانند اتوبوسها را جایگزین کنیم. ولی اتفاقاً به نظر من مدیر خوب کسی هست که بدون پول برخی کارها را انجام بدهد. ممکن است پول نداشته باشم خانه را تغییر دهم ولی میتوانم تعمیرش کنم، شاید نتوانم اتوبوس بخرم ولی باید ببینم چگونه روی همین اتوبوس فیلتر وصل کنیم.
تجریشی توضیح داد: برای مثال ما 50درصد گازوئیلمان استاندارد است باید ببینیم چگونه میتوانیم این میزان را مدیریت کنیم.
معاون سازمان محیطزیست توضیح داد: تولید خودرو دارد روزبهروز افزایش پیدا میکند، ما میتوانیم وضعیت موجود را حفظ کنیم تا بدتر نشود یا میتوانیم یک برنامهریزی کنیم که باوجود همین وضعیت شاخصها 10درصد کاهش پیدا کنند.
او افزود:. بالای 50درصد اوقات اتوبوسها توقف کردهاند اما روشن هستند. قانون میگوید بالای 10دقیقه توقف خودرو به این شکل جریمه دارد. اگر این توقف انجام شود برای هر اتوبوس 2میلیون تومان در سال صرفهجویی در سوخت انجام میشود.
او با اشاره به اینکه اگر به مصوبات عملی شود دیگر نیازی به پول ندارند گفت: مثلاً ما تردد کامیونهایی داریم که برای 50 سال پیش، برای جنگ جهانی دون هستند. قانون اجازه نمیدهد اینها تردد کنند، باید جلوی آنها را بگیریم از سویی یکسوم ظرفیت کامیونی ما بار ندارند پس اصلاً نباید نگران آسیبهای جلوگیری از تردد این کامیونها شویم.
تجریشی ادامه داد: ما نمیتوانیم آلودگی هوا نداشته باشیم، سوخت ارزان داشته باشیم و ... یک عده ضرر میکنند ولی اگر به شکل کلان نگاه کنید وضعیت بهتر میشود. برای مثال آمار وزارت بهداشت در سال 96 نشان میدهد که حدود 3000نفر به علت آلودگی هوا فوت کردهاند.
معاون سازمان محیطزیست با اشاره به اینکه مصوبات زیادی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد، گفت: بهطورکلی 35 مصوبه وجود برای آلودگی هوا وجود دارد که 100درصد آنها مسئولیتش سازمان محیطزیست است و 25درصد آنها سازمان مجری آنها هستیم.
او افزود: مثلاً طرح کهاب 16 سال است وجود دارد و اجرا نشده، یا باید آن را بگذاریم کنار یا مشکلش را حل کنیم. باید مصوبه ها را به هیئت وزیران ببریم و مشکل آنهایی که حل نشده را حل کنیم.
یکی از وظایف ما این است که تمام مصوبات را جمع بندی کنیم و حل کنیم. خیلی از اینها را جمع و جور کردهایم. ما اسم اینها را میگذاریم مسائل بدهیم.
حسینی دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا هم در این نشست خبری با اشاره اینکه کارگروه ملی آبوهوا در دیماه به سازمان محیطزیست پیوست گفت: در ابتدای کار متوجه شدیم ما مقدار زیادی مصوبه، آییننامه و حتی قانون هوای پاک را داریم اما بسیاری از آنها رها شده بودند و پیگیری هم نمیشدند. به همین اینها را جمع کردیم، آنها را به شکل کتبی بررسی کردیم و کمیتههای تخصصی را تشکیل دادیم.
حسینی عنوان کرد: در کارگروه از دیماه 5 جلسه تشکیل دادیم و در کمیته تخصصی هم 22 جلسه تشکیل دادیم. در برخی مواقع هم که با وزارت خانهها به بنبست خردیم از آقای کلانتری کمک گرفتیم. این موضوع درباره وزارت کشور و بنزین یورو 4 اتفاق افتاد.
دبیر کارگروه ملی آبوهوا درباره اتفاقاتی که در این کارگروهها و کمیتهها رخ داده گفت:برای مثال ما درباره موتورسیکلت برقی با وزارت صنعت جلسات زیادی داشتیم اما پیشرفت خاصی واقعاً در این زمینه نشده. اما در رابطه سیاهه انتشار هم قراردادی با دانشگاهها ثبت شده است.
او سپس با اشاره بااینکه تهران در سال 97 موضوع نوسازی ناوگانها با عدم همکاری یک بخش متوقف شده گفت: اگر یک حلقه درست کار نکند، موضوع نوسازی اجرا نمیشوند. اکنون 70هزار تاکسی فرسوده در کل ایران داریم که 17هزار مورد از آنها در تهران است.
او ادامه داد: در رابطه با اتوبوسها شهرداریها باید فیلتر میگذاشتند، اما این اتفاق به بهانههای مختلف اجرا نشده. این تکلیف وزارت کشور بوده که 4 سال است اجرا نشده.
حسینی سپس در رابطه با موتور کالیبراتوری افزود: موضوع اسقاط موتورسیکلت جدیداً در سازمان برگزار شده، ایده ما این است که با فشار سازمان این کالیبراتورها حذف شدند و از شر این وسیله راحت شدیم و موتورهای انژکتوری جایگزین آن شدهاند.
دبیر کارگروه ملی آبوهوا در ادامه با اشاره به ورود سازمان محیطزیست به بحث معاینه فنی گفت: نمایندگان سازمان دارند یک دوره آموزشی میبینند که سازمان مستقیماً وارد بازرسی مناطق معاینه فنی شوند. از این جهت خیلی جدی داریم عمل میکنیم و غیر از آن یک بازرسی ویژه هم برای 16 خط معاینه فنی خودروهای سنگین استان البرز در حال انجام است.
او در مورد وضعیت قانون هوای پاک توضیح داد: سازمان اصلاحاتی بر مواد 5،6 و 8 این قانون پیشنهاد کرده.
حسینی افزود: درباره سن معافیت معاینه فنی ما روی 2 سال اصرار داریم اما قانون نوشته است 4 سال. این نمیشود که سن معاینه فنی من 4 سال باشد بعد خودروساز فقط 2 سال اول آن را گارانتی کند. این موضوع باید درست شود، که از اولین مراجعه تا پنجمین مراجعه مصرفکننده هزینهای ندهید. به دنیا هم نگاه کنید هیچ جای دنیا به این شکل نیست.
دبیر کارگروه ملی آبوهوا در ادامه در رابطه با مشکلاتی که در تصویب مصوبات وحود دارد گفت: برخی از نهادها مسئول در برخی طرحها کمک نمیکنند مثلاً در طرح «ال ای زد» به این خوبی اصلاً اجرا نمیشود. این طرح از آن طرحهایی است که بدون پول و با پول کمتر برای کنترل آلایندگی قابل اجرا است.
او با اشاره به اینکه برخورد سلیقهای یکی از این مشکلات است گفت: مصوبات تصویب شده و نمیتوانیم بگوییم که دوست نداریم این بخش را اجرا نکنیم. مگر اینکه مصوبه اشکال کارشناسی جدی داشته باشد که باید بعد از طی چرخهاش باید به هیئت وزیران برود.
حسینی در رابطه با نظرش در رابطه با تأثیر قانون جدید طرح ترافیک بر آلودگیهوا گفت: طرح ترافیک جدید یک موضوع زیستمحیطی جدی دارد و آن این است که موضوع معاینه فنی را در نظر می گیرد.
او افزود: این طرح ترافیک یک گزینه اضافه دارد که اگر معاینه فنی برتر بگیرید تخفیف میگیرید، این باعث شده که 170هزار خودرو داوطلب گرفتن طرح ترافیک برتر شوند تا معاینه فنی برتر بگیرند. فقط خودروهایی میتوانند از این موضوع عبور کنند که کاتالیست برتر داشته باشد.
دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا گفت: این طرحهای ترافیک مثل کلید نیستند که مشکل را بهسرعت حل کند، اینها یک فرایند هستند که ممکن است چند سال طول بکشد جواب بدهند. اگر تمام طرحهای اروپایی را نگاه کنید میبینید در دوره 5 تا 10 ساله تأثیر میگذارند.
حسینی در ادامه در رابطه با فواید اقتصادی بهبود هوا گفت: بانک جهانی یک گزارشی برای سال 2018 منتشر کرده که میگوید اگر غلظت ذرات متوسط تهران از 32 میکروگرم به 10 میکروگرم برسد، 1.8میلیارد دلار از لحاظ اقتصادی صرفهجویی انجام میشود.
او در پایان در رابطه با وضعیت آلودگی هوا گفت: شرایط امسال مانند پارسال است اما یک تفاوت وجود دارد.، امسال 15 روز آلودگی اوزون داشتیم و 11 روز هم هوا به خاطر ذرات آلوده بوده. پارسال فقط 3 روز اوزون بوده 12 روز ناسالم. یعنی به شکل ناگهانی اوزون کاهش پیدا کرده است.