ماهان شبکه ایرانیان

ثروتمندان ایران چطور پولدار شدند؟

آیا دوست دارید ثروتمندان ایران و حوزۀ فعالیت آن‌ها را بیشتر بشناسید؟ شاید اسم بعضی از این افراد را قبلاً شنیده‌ باشید. پس با مجلۀ روزچین همراه شوید تا شما را بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم.

ثروتمندان ایران چطور پولدار شدند؟

آیا دوست دارید ثروتمندان ایران و حوزۀ فعالیت آن‌ها را بیشتر بشناسید؟ شاید اسم بعضی از این افراد را قبلاً شنیده‌ باشید. پس با مجلۀ روزچین همراه شوید تا شما را بیشتر با آن‌ها آشنا کنیم.

چند چهره از این لیست در ماه‌های گذشته خبرساز بودند و اسم آن‌ها زیاد در اخبار داخلی و خارجی شنیده می‌شد. با ما همراه باشید تا اعضای باشگاه ثروتمندان ایران و ستاره‌های آن را به شما معرفی کنیم.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟

آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟ 
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن کلسترول خون هستید این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​

ثروتمندان ایران و ثروت آن‌ها

فقیر و ثروتمند
افزایش فاصله طبقاتی در ایران

علم بهتر است یا ثروت؟ علم ثروت می‌آورد یا ثروت علم می‌آورد؟ بسیاری اعتقاد دارند که اگر پول باشد خیلی چیزهای دیگر هم خواهد آمد و بسیاری ثروتمندان هم معتقدند که پولداربودن هم مشکلات خاص خودش را دارد. گروه اول در پاسخ به نظر گروه دوم این‌طور می‌گویند که پس بستنی‌هایی با رویۀ طلا، ساندویچ سیصدهزار تومانی، آب‌معدنی لاکچری، خودروهای آن‌چنانی و عروسی‌ها و مهمانی‌های میلیاردی چه معنایی می‌دهند.

سؤالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده این است که چرا ثروتمندان هرروز پولدارتر می‌شوند؟ با روزچین همراه باشید و این نوشتار را بخوانید.

پولدارترین افراد ایران

خیلی‌ها داشتن یک شغل خوب را آغاز این راه طلایی می‌دانند و خیلی‌ها هم ریسک‌پذیری و ایده‌های به‌روز و سرمایه‌آور را دلیل ثروت زیاد خود بیان می‌کنند. البته بعضی‌ها هم از راه رانت و وام‌های غیرقانونی صاحب گنج قارون شده‌اند که ما با این دسته کاری نداریم. طرف‌حساب ما افرادی هستند که با فعالیت‌های اقتصادی توانستند در لیست ثروتمندان ایران قرار بگیرند؛ افرادی مثل علاء میرمحمد‌صادقی (پدر گچ و سیمان ایران)، محسن خلیلی عراقی (مدیرعامل شرکت بزرگ بوتان)، شاهرخ ظهیری (بنیانگذار کارخانۀ سس مهرام ملقب به سلطان سُس)، فاطمه مقیمی (مؤسس و مدیرعامل شرکت حمل‌و‌نقل بین‌الملل)، مهدی جاریانی (مدیرعامل شرکت‌های پاکسان، تولی‌پرس و تولیدکنندۀ مواد اولیه داروپخش، انتباه و پخش عظیم)، اسداله عسگر اولادی، علی‌نقی خاموشی، محمدمهدی رئیس‌زاده، امیر امیراحمدی، تقی بهرامی نوشهر (پدرخواندۀ فولاد کشور) و… . در این لیست عدۀ بسیاری جای می‌گیرند. در ادامه چند تن از ثروتمندان ایران را به شما معرفی خواهیم کرد.

شهرام جزایری

ثروتمندان ایران
شهرام جزایری

شهرام جزایری یکی از ثروتمندان ایران است. حتماً نام این فرد را زیاد شنیده‌اید. در روزهای اخیر نیز به‌دلیل ماجرایی که برای وی اتفاق افتاد، دوباره تیتر روزنامه‌ها شده‌ است. شهرام جزایری متولد 1351 است. فعالیت‌های اقتصادی او بسیار است. اولین فعالیت‌های جدی اقتصادی جزایری به‌عنوان تاجر صادرات خرما و سیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. سپس به صادرات فرش روی آورد و ثروت خوبی هم کسب کرد. اما او باز هم راضی نبود و به‌سراغ سرمایه‌گذاری روی تولید کاغذ و روغن نباتی رفت و با خرید یک کارخانۀ ورشکستۀ روغن نباتی کار خود را شروع کرد. بعدها هم یکی از سازمان‌های بزرگ را که در حال ورشکستگی بود خرید و بر سر میز مدیریتش نشست.

محسن پهلوان مقدم

بچه پولدارای ایران
محسن پهلوان‌مقدم

محسن پهلوان‌مقدم یکی دیگر از ثروتمندان ایران و متولد مشهد است. اگرچه او دیپلم ردی‌‌ست، اما حالا جزء ثروتمندان ایران است. پهلوان‌مقدم بنیانگذار پروژۀ پدیدۀ شاندیز بود. فعالیت‌های اقتصادی او با راه‌اندازی رستوران‌هایی در شهرهای بزرگ شروع شد. بعد از آن، ساخت شهرک پدیده را آغاز نمود و در تبلیغات تلویزیونی مردم را به خرید سهام آن دعوت کرد. شهر پدیده قرار بود به یک قطب توریستی و تجاری در مشهد تبدیل شود. اما به‌دلیل شکایت مردم، پروژه نیمه‌کاره ماند. چون اصلاً ارزش کل پروژه به‌اندازۀ سهام‌های فروخته‌شده نبود. پهلوان‌مقدم در کشور افغانستان نیز پروژه‌هایی در اختیار داشت. او باشگاه پدیدۀ مشهد را نیز خریداری کرد. محسن پهلوان‌مقدم چندین‌بار به‌دلیل کلاهبرداری دستگیر شده است.

از دست ندهید:  اوپک؛ سازمان کشورهای صادرکننده نفت

حسین هدایتی

ثروتمندان ایران
حسین هدایتی

یکی دیگر از ثروتمندان ایران، حسین هدایتی فوتبالی است. فوتبال‌دوستان او را می‌شناسند. حداقل 15 سال در فوتبال ایران پول خرج می‌کرد. خیلی از ثروتمندان و افراد معروف وارد عرصۀ فوتبال شدند، ولی کمتر کسی مثل آقای هدایتی این‌طور ماندگار شد. دربارۀ اینکه او چطور به ثروت میلیاردی رسیده، چند روایت گفته شده‌ است. در مصاحبه‌ای گفتند که با خرید دو دستگاه پرس در سال 58 کارکردن را شروع کرد و آن را گسترش داد و وارد کار تولید تزئینات پرده شد. روایت دیگر این است که او اصولاً در خانوادۀ متمول و پولداری به‌‌دنیا آمده‌ و کارخانه‌دار بوده است. روایت سوم هم حاکی از آن است که با ارتباطات خوبی که داشته و با هوش و ذکاوت خود توانسته ثروت قابل‌توجهی جمع کند. خلاصه اینکه روایت‌ها بسیار است. آقای حسین هدایتی هم به‌دلیل بدهی میلیاردی به یکی از بانک‌های خصوصی فعلاً بازداشت شده‌ است.

بابک زنجانی

ثروتمندان ایران
بابک زنجانی

بابک زنجانی معرف حضور همه است؛ بازرگان و میلیارد ایرانی که نحوۀ پولدار‌شدنش سوژۀ افکار عمومی و رسانه‌هاست. او در سال 1353 متولد شده و شروع فعالیت اقتصادی‌اش خیلی واضح نیست. اما در اوج ثروتمندی، مالک 60 شرکت بود؛ هلدینگ سورینت قشم که بعدها با خرید باشگاه راه‌آهن نام این شرکت را به این تیم اضافه کرد، هواپیمایی قشم‌ایر و بانک‌های تاجیکستان و مالزی و ایرلاین اوبر ترکیه از مشهورترین دارایی‌های بابک زنجانی محسوب می‌شوند. بابک زنجانی در سال 92 دستگیر شده‌ است و حکم وی هنوز مشخص نیست.

مه‌آفرید امیرخسروی

بچه پولدارای ایران
مه‌آفرید امیرخسروی

مه‌آفرید امیرخسروی در سال 1348 متولد شد. او با معدل 10٫42 دیپلم گرفت و بعد از شش ترم با معدل 6٫33 از دانشگاه اخراج شد. اما بعدها همین فرد به یکی از ثروتمندان ایران تبدیل شد. ادارۀ یک گاوداری نقطۀ شروع فعالیت‌های اقتصادی امیرخسروی در سال‌های 84 و 85 بود. بعدها همراه با برادرانش گروه سرمایه‌گذاری امیرمنصور‌آریا را با 50 میلیون تومان سرمایه بنیانگذاری کرد. دو سال بعد سرمایۀ آن‌ها به 20 میلیارد تومان رسید. در اواخر دهۀ هشتاد، در راستای اجرای اصل 44، سهام عمدۀ کارخانه‌های ماشین‌سازی لرستان، گروه صنعتی فولادی ایران، فولاد اکسین خوزستان و… را خریداری کرد. او در سال 1393 به‌عنوان متهم ردیف اول اختلاس 3میلیارد تومانی و زمین‌خواری اعدام شد.

محمد رستمی‌صفا

بچه پولدارای ایران
محمد رستمی‌صفا

محمد رستمی‌صفا آخرین فرد از لیست ثروتمندان ایران است. رستمی‌صفا از پیمانکاران شرکت ملی گاز بود. عمده شهرت وی ازمنظر مدیریت، حضور در صنعت لوله و پروفیل است. ایشان در سال 85 توانست 28٫8درصد از سهام بانک پارسیان را که در مالکیت ایران خودرو بود، با ارزش 293میلیارد تومان بخرد. این معامله دومین معاملۀ بزرگ آن‌زمان بورس ایران بعد از معاملۀ صدرا به‌شمار می‌رفت. اما این معامله دو هفته بعد، به‌دلیل دیررسیدن ضمانت‌نامه لغو شد. رستمی‌صفا در سال 95 به دلیل ناتوانی در تهیۀ وثیقۀ 12هزار میلیارد تومانی بازداشت شد.

منبع: روزنامه هفت صبح

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان