تفاوت آنفولانزا و سپسیس چیست؟

با شروع فصل سرما، ویروس های جدید در محیط زندگی ما باعث ایجاد بیماری های جدیدی خواهند شد. آنفولانزا یکی از شایع ترین آن هاست. اما تفاوت بین آنفولانزا و سپسیس (عفونت خونی) چیست؟

شاید این سوال برا همه شماها پیش آید که تفاوت بین آنفولانزا و سپسیس (عفونت خونی) چیست؟ آنفولانزا یک عفونت تنفسی فوقانی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود که می تواند در انواع مختلف رخ دهد. اما سپسیس یا همان عفونت خونی پاسخ التهابی به نوعی از عفونت است که در بدن وجود دارد. در ادامه علائم، نحوه تشخیص و درمان آنفولانزا و سپسیس را تشریح خواهیم کرد.

 

علائم آنفولانزا

 

آنفولانزا

آنفولانزا عفونت تنفسی فوقانی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود که می تواند در انواع مختلف رخ دهد. ویروس های نوع A و B آنفلوانزا بیشترین بیماری را دارند. آنفولانزا به علت عوارض، باعث می شود افراد هر ساله از بین بروند. نرخ مرگ و میر اخیر برای آنفولانزای ساده فصلی بیش از 5٪ و برای آنفولانزای مرغی بیش از 60% خواهد بود.

 

علائم آنفولانزا

مهمترین علائم این بیماری عبارتنداز:

  • تب و لرز
  •  سرفه
  • درد در تمام بدن
  • سردرد و گلودرد
  • ضعف بدن
  • تعریق زیاد
  •  استفراغ و اسهال به ویژه در کودکان

 

تشخیص آنفولانزا

آنفلوآنزا با یک معاینه فیزیکی ساده و یا عکس از سینه تشخیص داده می شود. آزمایش های مولکولی مانند RT-PCR می تواند به طور قطعی کشف آنفلوانزا موجود را تشخیص دهد. آنفولانزا ناشی از یک ویروس است که معمولا نوع A یا نوع B است. نوع ویروس آنفلوآنزا هر ساله تغییر می کند.

 

عوامل خطر آنفولانزا

بعضی افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا هستند. معمولا افراد بالای 65 سال، کودکان جوان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف دارای خطر بیشتری هستند.  چندین عارضه ممکن است همراه با آنفولانزا در بدن شما رخ دهد. عوارض معمول عبارتند از برونشیت، عفونت های سینوسی و عفونت گوش. این احتمال وجود دارد که این عفونت باعث مشکلات قلب و مغز شود. برخی از این عوارض مانند ذات الریه ممکن است به سپسیس و احتمالا مرگ منجر شود.

 

درمان آنفولانزا

بهترین گزینه واکسیناسیون است زیرا معمولا از بدن در برابر آنفلوآنزا به خوبی محافظت می کند. یک واکسن می تواند مانع از بیماری شما شود یا شدت بیماری را کاهش دهد. داروهای ضد ویروسی نیز وجود دارد که می تواند به کاهش شدت بیماری کمک کند. هنوز هم بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری واکسینه شدن و همچنین رعایت بهداشت فردی می باشد.

 

سپسیس

 

سپسیس (sepsis)

پاسخ التهابی به نوعی از عفونت است که در بدن وجود دارد. در سپسیس (عفونت خونی)، مواد شیمیایی تولید می شوند که می توانند آسیب اندام را ایجاد کنند. خطر مرگ برای  سپسیس بالاست که درصد آن بین 10٪ تا 40٪ متغیر است.

 

علائم سپسیس

مهمترین علائم سپسیس عبارتند از:

  •  تب بالا و لرز زیاد
  • میزان تنفس سریع
  • ضربان قلب زیاد (بیش از 90 ضربه در هر دقیقه)

 

تشخیص سپسیس

تشخیص سپسیس با آزمایش خون انجام می شود که نشان می دهد عفونت و التهاب عظیم در سراسر بدن وجود دارد. نشانه های عفونت عبارتند از مشکلات الکترولیت بدن و حضور مواد موجود در خون که مشکلات کلیوی و کبدی و مشکلات لخته شدن خون را نشان می دهد.

 

علت سپسیس

این بیماری اغلب به علت عفونت شدید در شکم که ناشی از مشکلات کلیه است به وجود می آید. عفونت های خون و سینه پهلو نیز می تواند منجر به سپسیس شود.

 

عوامل خطر سپسیس

افرادی نظیر سالمندان یا افراد بسیار جوان به علت داشتن سیستم ایمنی ضعیف  در معرض خطر بیستری هستند. همچنین افرادی که آسیب های بسیار جدی مانند سوختگی در بدن دارند می توانند مستعد مبتلا به سپسیس باشند.

 

درمان سپسیس

سپسیس معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک های قدرتمند داخل وریدی و گاهی دارو برای افزایش فشار خون درمان می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان