به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در حالی که اکثریت جوانان و فارغ التحصیلان عرصه هنر نمایش با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو هستند و نمی توانند آثار خود را روی صحنه ببرند، نمایشی با نام "بینوایان" با تجمع بازیگران سلبریتی روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش که هم اکنون مشغول تمرین است از ترکیب بازیگران مطرح سینما و برخی از بازیگران تئاتر تشکیل شده که در کنارشان جوانان تئاتری در نقش سیاه لشکر به انجام حرکات مشغول هستند. جوانانی که با هزاران امید به چنین پروژه ای ملحق می شوند اما حضور ستارگان در اثر اجازه دیده شدن به آنها نمی دهد.
فارغ از هزینه میلیونی و یا شاید بهتر بگوییم میلیاردی ساخت پروژه ای مثل بینوایان باید دید این دست آثار تا چه حد در رشد تئاتر بدنه موثر خواهند بود. آیا حضور چهره هایی همچون پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، پارسا پیروزفر، سحر دولت شاهی، اشکان خطیبی، هوتن شکیبا در این پروژه چیزی جز بلیت فروشی به تئاتر امروز اضافه میکند؟.
سال گذشته همین گروه توسط همین کارگردان نمایش "الیورتوئیست" را روی صحنه بردند که ماه ها با بلیت های هنگفت پذیرای مخاطبان بودند. این نمایش در بازه زمانی نامحدودی روی صحنه رفت تا نشان دهد آنچه امروز تئاتر به آن مبتلا شده تنها و تنها گیشه زدگی است.
جالب آنجاست که این نمایش که در ابتدا قرار بود به عنوان میهمان به جشنواره برسد در کمال تعجب به بخش مسابقه نیز راه یافت. حال بار دیگر تاریخ تئاتر تکرار شده و این بار بینوایان دستمایه گیشه شده است.
نکته قابل تامل درباره این نمایش آن است که متن اصلی بینوایان و خود نمایشنامه در مورد فقر و چیستی آن و حمایت از افراد فقیر جامعه است اما اجرای این اثر با صرف هزینه های میلیاردی و همین طور اجرا در سالن نمایش هتلی پنج ستاره تا چه حد با مضمون اثر در رابطه است؟.
آیا کارگردان و عوامل نمایش نسبت به روایت اثر آگاه هستند و آیا برای اینکه نشان دهند دغدغه چنین متنی را درک کرده اند به فکر افراد کم در آمد نیز بوده و برای آنان بلیت های ارزان و رایگان در نظر می گیرند و یا نه همچون سال گذشته با بهای چند ده و صد هزار تومانی میزبان مخاطبان خواهند بود.
نکته دیگر درباره اجرای نمایش آن است که برخی از بازیگران آن یک راست از سینما وارد چنین پروژه بزرگی شده اند و حتی یک بار هم تجربه ایفای نقشی جدی در تئاتر نداشته اند. ویترین بازیگران نمایش بینوایان نشان می دهد که همه چیز در خدمت گیشه شکل گرفته اجرای آن در هتلی در شمال شهر ادله دیگری بر این اتفاق است.
در زمانه ای که جوانان و فارغ التحصیلان در رشته کارگردانی اکثرا بیکار مانده و برای اجرای آثار خود فقط دست به دامن جشنواره ها می شوند بودجه هایی از بیرون تئاتر وارد شده و نه تنها به بدنه تئاتر کمک نمی کنند بلکه با اجرای آثار تجملاتی ذائقه مخاطب را کج سلیقه می کنند.
در این بین مشخص نیست که چگونه و بر اساس چه معیاری این تهیه کنندگان وارد عرصه تئاتر می شوند. آیا هیچ نظارتی بر دخل و خرج چنین آثاری می شود و آیا هزینه های میلیاردی این آثار درآمدی منطبق بر خود خواهد داشت؟.