انتخابات بوسنی؛ تعمیق شکاف یا حرکت به سوی اتحادیه اروپا؟

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، قدرت در بوسنی و هرزگوین رسما میان سه گروه اصلی تقسیم شده است؛ مسلمانان بوسنی، صرب‌ها و کروات‌ها. در حالی که لیست وعده‌های اقتصادی برای این کشور بلند بالاست، بسیاری از رای‌دهندگان دیگر به سیاستمدارانی که با دامن زدن به ناسیونالیسم فقط قصد ماندن در قدرت را دارند، اعتمادی ندارند.

یک کاسب 45 ساله در سارایوو می‌گوید: معتقدم که بار دیگر ناسیونالیست‌ها پیروز می‌شوند و هیچ تغییری به وجود نمی‌آید.

سیستم سیاسی پیچیده این کشور بالکان یادگار جنگ 1992 تا 1995 است که در آن مسلمانان، صرب‌ها و کروات‌ها علیه یکدیگر جنگیدند. این جنگ 100 هزار کشته بر جای گذاشت، میلیون‌ها تن آواره شدند و اقتصاد و زیر ساخت این کشور به ویرانی کشیده شد.

یک ربع قرن بعد، بوسنی هنوز با پیمان صلحی اداره می‌شود که جنگ را متوقف کرد و این کشور را به دو قسمت نیمه‌خودمختار تقسیم کرد؛ یکی تحت سلطه صرب‌ها و دیگر منزلگاه مسلمانان و کروات‌ها. در راس کار، ریاست جمهوری سه جانبه‌ای قرار دارد که میان یک عضو صرب، کروات و مسلمان می‌چرخد.  

نامزد پیشتاز کرسی ریاست جمهوری صرب، میلوراد دودیک، از ناسیونالیست‌های روس‌گراست که گاهی ایده برگزاری انتخابات برای جدایی نیمه تحت کنترل صرب‌ها در این کشور را مطرح می‌کند. دودیک از سال 2006 کنترل جمهوری صرب را بر عهده دارد و به ندرت پا در سارایوو، پایتخت بوسنی گذاشته است و آن را "اراضی خارجی متخاصم" می‌داند.

چنانچه او پیروز شود، یکی از شرکای او در ریاست جمهوری احتمالا دراگان کوویچ، نماینده کنونی کروات‌ها خواهد بود که او هم خواستار طراحی تقسیمات اشتراکی عمیق‌تر است. حزب راستگرای کوویچ موسوم به اتحادیه دموکراتیک کرواسی (HDZ) خواستار تشکیل یک نهاد سوم مختص کروات‌هاست که اکنون در منطقه‌ای با اکثریت مسلمانان بوسنی ساکن هستند.

در حالی که ناسیونالیست‌ها برای تعمیق شکاف میان جوامع مختلف تلاش می‌کنند، نارضایتی مشترک از دولت فاسد، برخی از بوسنیایی‌ها را متحد کرده است. کارشناسان معتقدند که ساختار سیاسی پیچیده بوسنی، به گسترش فساد کمک می‌کند. دودیک که نامزد ریاست جمهوری صرب‌هاست، علنا با وعده افزایش دستمزد کسانی که به او رای بدهند، کمپین برگزار کرده است.

شعب اخذ رای از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز به کار کردند و رای‌گیری تا هفت عصر ادامه دارد. انتظار می‌رود نتایج تا اواخر امروز مشخص شود. با انتخابات امروز مشخص می‌شود که آیا بوسنی مسیر عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو را در پیش می‌گیرد یا در اختلافات قومی عمیق‌تر و جدایی بیشتر غرق می‌شود.

حدود 3.35 درصد رای‌دهنده برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ثبت نام کرده‌اند تا سه عضو ریاست جمهوری و قانونگذاران مجلس سفلی پارلمان بوسنی را انتخاب کنند. آنها همچنین رهبران و مجالس دو منطقه خودمختار شامل جمهوری صرب و فدراسیون مسلمان بوسنی-کروات و 10 کانتون این فدراسیون را نیز انتخاب می‌کنند.    

   

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر