طرز تهیه ماست یونانی خانگی و کم چرب با طعم عالی

ماست از جمله مواد غذایی سالم و مغذی است که به عنوان رژیم غذایی متعادل توسط متخصصان تغذیی مورد تایید قرار گرفته است. در این مطلب طرز تهیه ماست یونانی را به شما معرفی می کنیم.

طرز تهیه ماست یونانی خانگی و کم چرب با طعم عالی

ماست یونانی از تخمیر شیر گاو و یا بز تهیه می شود که حاوی 9 درصد چربی شیر یا حتی بیشتر می باشد به همین دلیل این نوع ماست خامه ای، غلیظ و از ماست سنتی خوش مزه تر است، به این دلیل که فرآیند تخمیر برای تهیه ماست یونانی کمتر صورت گرفته و پروتئین و مواد معدنی بیشتری دارد. در نتیجه سالم تر و غنی تر می باشد. در ادامه با طرز تهیه ماست یونانی آشنا خواهید شد.

روش تهیه ماست یونانی

طرز تهیه ماست یونانی

در اموزش های گذشته در مجله آرگا شما را با طرز تهیه ماست موسیر و ماست چکیده آشنا کردیم. روش تهیه ماست یونانی نیز مانند طرز تهیه ماست معمولی است و فقط یک مرحله آب گیری اضافه تر دارد که موجب می شود بدون استفاده از ژلاتین، خامه و یا مواد دیگر، ماستی غلیظ و خامه ای درست شود. این ماست به نسبت ماست های معمولی به سه برابر شیر بیشتر نیاز دارد. در صورتی که در فرآیند تولید ماست از شیر کم چربی استفاده شود، ماستی با درصد چربی کمتر می توان تولید کرد که سرشار از انرژی بوده و از آن می توان به عنوان یک رژیم غذایی کم چربی استفاده کرد.

در تهیه ماست یونانی به شیوه صنعتی، به منظور غلظت دادن به ماست از پودر شیر یا خامه و همچنین پکتین استفاده می کنند.

طرز تهیه ماست یونانی

مواد مورد نیاز برای تهیه ماست یونانی :

  • شیر 2 لیتر
  • ماست معمولی 4 قاشق غذا خوری (مایه ماست)
  • پارچه تنظیف یا مخصوص تهیه پنیر

دستور تهیه

برای درست کردن ماست یونانی در ابتدا شیر را بر روی حرارت ملایم بجوشانید تا به دمای 85 درجه برسد، شیر را خوب بجوشانید تا تمام میکروب ها و باکتری های موجود در آن از بین برود. سپس قابلمه را از روی حرارت بردارید تا خنک شود (به دمای 43 درجه برسد). برای این منظور می توانید از یک دماسنج استفاده کنید و یا اینکه انگشت خود را درون ظرف شیر قرار دهید و تا ده بشمارید اگر دست شما توانست گرما را تحمل کند می توانید مرحله بعد را شروع کنید.( دمای شیر نباید به اندازه ای باشد که دست را بسوزاند)، در این مرحله مایه ماست را به شیر اضافه کنید، در واقع با این عمل، باکتری ها را به شیر اضافه کرده اید.؛ ماست را با قاشق روی شیر بزنید و به آرامی هم بزنید.

درست کردن ماست یونانی خانگی

نکته ای که در این مرحله از طرز تهیه ماست یونانی لازم است بدانید این است، زمانی که شیر به جوش می آید، اجازه دهید 5 تا 6 دقیقه بیشتر بجوشد این کار باعث می شود تا آب موجود در شیر تبخیر شود، در نتیجه ماست به دست آمده سفت تر می شود. اما اگر ماست معمولی می خواهید بعد از به جوش آمدن شیر 2 دقیقه صبر کنید و سپس از روی شعله بردارید.

در مرحله بعدی دستور تهیه ماست یونانی، پس از اینکه مایه ماست را به شیر اضافه کردید، با استفاده از یک دستمال تمیز دهنه ظرف را بپوشانید و در ظرف را ببندید و روی ظرف را با پارچه کلفتی مانند پتو کامل بپوشانید و به مدت 4 یا 5 ساعت اجازه دهید تا ماست ببندد. توجه داشته باشید در تمام این مدت دمای ماست روی 43 درجه باقی بماند، زیرا هرچه از این دما پایین تر بیاید مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ماست جامد شود. زمانی که ماست آماده شد، آن را داخل پارچه تنظیف ریخته و به مدت تقریبا 2 ساعت آویزان کنید، بعد از طی این مدت ماست غلیظ و خامه ای درست شده و می توانید آن را از پارچه خارج کرده و داخل ظرف بریزید، سپس به مدت چند ساعت در داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود.

تهیه ماست یونانی کم چرب

در این مطلب، طرز تهیه ماست یونانی خوشمزه را به شما آموزش دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما جذاب بوده باشد، ضمن اینکه می توانید این نوع ماست را به راحتی در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان