روز گذشته یکی از مسئولان صنعت خودروسازی کشور از قطع تولید
رنو ساندرو در ایران به دلیل کمبود قطعات منفصله (CKD) برای ادامه مونتاژ این محصول خبر داد. در همین رابطه اخیرا نیز نامه با امضای مدیر خرید قطعات رنو پارس منتشر شده که مضمون آن بروز مشکل در زنجیره تامین قطعات رنو در پی اجرای تحریم های آمریکاست. بنابراین با این اوصاف توقف تولید
رنو ساندرو در شرایط فعلی قطعی به نظر می رسد. اما پرسش مهم این است که در این شرایط سرنوشت هزاران خریدار
رنو ساندرو که ماه هاست منتظر تحویل خودروهای خود هستند چه خواهد شد؟
پیگیری های ما نشان می دهد که تحویل خودروهای وعده داده شده برای آذر ماه 97 (ثبت نام مربوط به اواخر سال 96) احتمالا تا حوالی خرداد ماه سال 98 به تعویق افتاده است که حکایت از تاخیری 9 ماهه در تحویل این خودروها به مشتریان دارد. از سوی دیگر با توجه به اینکه این خودروها با قیمت های غیر قطعی به فروش رسیده اند. افزایش قیمت در زمان تحویل نیز روی خواهد داد و مشتریان بعد از 1.5 سال انتظار با افزایش قیمت کلانی مواجه خواهند شد. هرچند ممکن است بخشی از این افزایش قیمت با سود ناشی از تاخیر در تحویل خودروها جبران شود اما در نهایت این یک واقعیت است که مشتریان در شرایط فعلی دچار تشویش و نگرانی شده اند.
از طرف دیگر
ایران خودرو حدود دوماه قبل از توقف تولید نسخه اتومات تندر 90 خبر داد و از مشتریان این خودرو خواست تا به جای تندر، دانگ فنگ اچ 30 را تحویل بگیرند. مشابه این شرایط برای خریداران ساندرو از
پارس خودرو نیز محتمل به نظر می رسد و هیچ بعید نیست که پس از به پایان رسیدن قطعات CKD شاهد تحویل برلیانس به جای
رنو ساندرو باشیم. مسئله مهم در این خصوص آنکه مشخص نیست که آیا پیش فروش
پارس خودرو طی سال گذشته مطابق با تعداد موجود قطعات CKD انجام شده است یا این خودروساز با خوشبینی، بیش از ظرفیت خود پیش فروش این محصول را انجام داده است؟
مسئله بعدی به قیمت
رنو ساندرو در بازار پس از قطع تولید این خودرو مربوط خواهد بود. در واقع با مروری بر گذشته می توان شرایط مشابهی را در خصوص قطع تولید پژو 207 اتوماتیک در دور قبلی تحریم ها مشاهده کرد. در آن زمان قیمت پژو 207 در بازار به شدت بالا رفت و به نوعی این خودرو دچار حباب قیمتی شد. در خصوص بسیاری از خودروهای وارداتی محبوب نیز شاهد وقوع چنین روندی هستیم. بنابراین هیچ بعید نیست که قیمت
رنو ساندرو نیز دچار حباب شده و پس از قطع تولید به شکل محسوسی افزایش یابد، به خصوص که از حیث دوام و کیفیت کمتر محصول مونتاژی دیگری یارای برابری با این خودرو را دارد.
در نهایت آخرین مسئله به تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش در بلند مدت مربوط می شود که البته به لطف اشتراک تقریبا تمامی قطعات فنی با تندر 90 و اشراف وسیع مکانیک ها به این خودرو به نظر نمی رسد مشکل چندانی در زمینه تعمیر و نگهداری از ساندرو وجود داشته باشد. در خصوص تامین قطعات نیز به لطف وجود سایت وسیع تولیدی رنو در ترکیه، درست مانند رنو مگان، قطعات یدکی ساندرو نیز به کشور وارد خواهد شد و بازهم مشکل چندانی گریبان مالکین را نخواهد گرفت. هرچند باید منتظر و ماند و دید که شرایط کلی اقتصادی و سیاسی به چه نحوی پیش می رود و آیا شرایط نسبت به اوضاع چند ماه اخیر تسهیل خواهد شد یا خیر؟