ماهان شبکه ایرانیان

بیکاری ۳۵۰ هزارنفری در صنعت قطعه‎سازی تا پایان امسال

یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند

یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند.
به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، خبر بر تعلیق دوباره ثبت‌سفارش قطعه‌سازان روز گذشته درحالی منتشر شد که مشکلاتی همچون تامین ارز، مواداولیه، پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز و ترخیص قطعات از گمرک در این صنعت همچنان به قوت خود باقی است. در این رابطه یک فعال قطعه‌سازی با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌تازگی به قطعه‌سازان ابلاغ شده است، اعلام کرد طبق این بخشنامه جدید ثبت‌سفارش‌هایی که بار آن‎ها هنوز وارد گمرکات نشده، باطل است و قطعه‌سازان باید از مسیرهای دیگری نسبت به ثبت‌سفارش اقدام کنند.

تفسیر منتشرشده از بخشنامه تایید نمی‌شود
بنا به گفته های دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران، با توجه به اینکه این بخشنامه به تازگی ابلاغ شده هنوز فرصت کافی برای تحلیل و بررسی بدنه آن وجود نداشته و تحلیل ها و تفاسیری که در رابطه با آن منتشر می شود چندان قابل اعتماد نیست. با توجه به اینکه دو کد ثبت‌سفارش در این بخشنامه وجود دارد نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که تنها قطعه‌سازان هدف بخشنامه مذکور اند و دیگر اصناف مخاطب قرار نگرفته اند. به این ترتیب نمی‌توان تفاسیر منتشر شده از بخشنامه مورد بحث را تایید کرد.

کاهش 40درصدی ظرفیت تولید خودرو
با توجه به اظهارات مازیار بیگلو درحال‌حاضر قطعه‌سازان همچنان ناچار هستند برای ترخیص مواداولیه و قطعات باقی‌مانده در گمرک، مابه‌التفاوت نرخ ارز 4200تومانی و ارز بازار ثانویه را بپردازند. هرچند مسئولیت ایجاد این مشکلات گمرک نیست اما همچنان گمرک مانع از تسریع روند فعالیت قطعه ساران می شود. در واقع عامل مشکل ساز اصلی در این رابطه قانون است که باید تغییر و تصحیح شود.
بیگلو درخصوص تاثیر این روند بر کاهش قابل‌توجه ظرفیت تولید قطعه‌سازان، تصریح کرد: هرچند تا پیش از عید سال جاری خودروسازان روزانه بیش از 2800 دستگاه خودرو تولید می کردند اما در حال حاضر با کاهش حدودا 40 درصدی ظرفیت تولید به روزانه 1600 تا 1700 دستگاه رسیده است. بدون شک مهم ترین عامل این کاهش تولید، موانع ایجادشده در مسیر تولید قطعه‌سازان است. مواداولیه و قطعات موردنیاز تولید از گمرکات ترخیص نمی‌شود و به همین دلیل قطعه‌سازان نمی‌توانند نیاز خطوط تولید را به‌طور کامل تامین کنند.

افزایش موج بیکاری تا پایان سال
درحالی که در شش‎ماهه نخست سال‌جاری آمار بیکاری در قطعه‌سازی افزایش چشمگیری داشت، حالا گفته می‌شود با پایان یافتن شهریورماه و اتمام قراردادهای سه و شش ماهه، حجم قابل‌توجهی از قراردادها تمدید نشده‌اند که این عامل به افزایش بیشتر بیکاری در این منجر شده است. دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در این رابطه با بیان اینکه در شش‌ماهه دوم امسال با موج جدید و شدید بیکاری مواجه خواهیم بود، تاکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد افراد بیکارشده در قطعه‌سازی حداقل به 350هزار نفر افزایش خواهد یافت.» مازیار بیگلو در پایان تاکید کرد: «متاسفانه ما از ماه‌های ابتدایی امسال در این زمینه هشدار داده و اعلام کرده بودیم که اگر این روند متوقف نشود، غیر از زیان غیرقابل‌جبرانی که در صنعت و اقتصاد کشور بر جای خواهد گذاشت، می‌تواند به ایجاد آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی نیز منجر شود.»
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان