طالبان بهانه تداوم حضور نظامیان خارجی در افغانستان

گروه طالبان که در ظاهر خواستار خروج کامل نظامیان خارجی بویژه آمریکا از این کشور هستند، با گسترش دامنه ناامنی بیشتر باعث تداوم حضور آنها شده است بطوریکه آمریکایی ها بار دیگر با این بهانه به گسترش پایگاه های خود اقدام می کنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان،‌ فراه یکی از استان های افغانستان هم و مرز با جمهوری اسلامی ایران است که از اول اردیبهشت ماه امسال ناآرامی ها در آن گسترش یافته و تحلیل های مغرضانه ای هم در باره این ناامنی ارائه شده است که آنرا به ایران ارتباط داده و گاهی هم آن را جنگ آب خوانده اند.

شماری از مقامات دولتی و غیر دولتی در افغانستان تلاش های را انجام داده اند تا جنگ استان فراه را به انحراف کشانده و روابط دو کشور را آسیب برساند که هیچ دلیلی قطعی و اثباتی و یا هم مصداق واقعی این ادعاها وجود ندارد و مقامات ایران هم دلایل واضح متضرر شدن خود ار گسترش این ناامنی ها در مرز ایران و افغانستان بیان کرده اند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در همین رابطه پس از حمله گسترده طالبان در اردیبهشت ماه گذشته امسال به فراه به یکی ار رسانه های داخلی افغانستان در این باره توضیح داد و خواستار جلوگیری از جریان سازی رسانه ای در این باره شد.

«محمدرضا بهرامی» به دلیل غیر واقعی بودن این اتهامات به نیروهای خارجی اشاره کرد و گفت که در حال حاضر این نیروها در فراه نیستند و طبیعی است بعد از بروز درگیری ، خارجی ها به فراه باز گردند ، بنابراین چرا باید ایران زمینه ساز چنین اتفاقی باشد که با فلسفه مخالفتش با حضور نیروهای خارجی مغایر است.

او تاکید کرد که منطقی نیست ایران دغدغه هایی برای خود در جایی ایجاد کند که هزار کیلومترمرز مشترک دارد و سه میلیون تبعه آن در کشورش هستند و به همین دلیل این اتهامات، برداشت، ذهنیت و غیر مستند است و ما استقبال می کنیم که هر مقامی مستندی دارد ارایه کند و از طریق رسانه ها صحبت نشود.

به رغم این توضیحات بهرامی، هرازگاهی برخی از افراد به اتهامات خود علیه ایران ادامه داده و تاکنون هم آن را در رسانه ها تازه کرده اند .

از طرف دیگر طالبان که در ظاهر با حضور نظامیان خارجی در افغانستان مخالف هستند و نظامیان خارجی که قبل از سال 2014 در فراه حضور داشتند براساس توافق با دولت افغانستان از این استان خارج شدند اما طالبان با حمله به شهر فراه در اردیبهشت ماه گذشته و انجام حملات ترویستی پیهم باعث می شود تا نظامیان خارجی در استان ها و جاهای که حضور ندارند، باردیگر حضور یابند و به همین بهانه به ساخت و ساز پایگاه نظامی اقدام کنند.
طالبان که در ظاهر خواستار خارج شدن کامل نظامیان خارجی از این کشور است اما در عمل باعث می شوند باردیگر پایگاه های آن ها گسترش یابد، خود را ادعای آنها در تضاد واقع شده و شک و تردیدهای را در باره ادعای طالبان بوجود می آورد.

این حضور نظامیان خارجی به هیچ وجه در مرزهای ایران به سود این کشور نبوده زیرا نظامیان خارجی در فراه با استفاده از پهپادهای نظامی و جاساسوسی، شنود رادیویی و فعالیت های اطلاعاتی اقدام می کنند که در نزدیک با مرز ایران این فرصت ها بیشتر برای آمریکایی ها مساعد می شود.

«اسکات میلر» فرمانده عمومی نظامیان خارجی در افغانستان روز شنبه گذشته با سفر به استان فراه اعلام کرد که با ارزیابی ضریب امنیتی این استان تصمیم گرفته است یک گروهی نیروی هوایی خود را در فراه ماندگار کند.

مقامات امنیتی فراه هم از این تصمیم فرمانده آمریکایی استقبال و خواستار حفظ همکاری نظامیان خارجی در مبارزه با تروریست در این استان شد.

آمریکا و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در سال 2001 به بهانه مبارزه با تروریسم، تأمین امنیت و ایجاد دولت دموکراتیک به افغانستان حمله کردند تاکنون نه تنها به این هدف نرسیده اند بلکه بحران های این کشور را بیشتر کرده است.

حضور هجده ساله آمریکا و متحدان غربی آنها در افغانستان نه تنها به امنیت و صلح در این کشور کمک نکرده بلکه دیده می شود که بحران های امنیتی افغانستان گسترش یافته و خطر جنگ ها و قتل عام های بیشتر، مردم این سرزمین را تهدید می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان