ماهان شبکه ایرانیان

واکنش به حاشیه‌های مدیریت شهرام‌نیا در تکریم او

مراسم تکریم امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معارفه قادر آشنا سرپرست این موسسه، با دفاع از عملکرد شهرام‌نیا و واکنش به حاشیه‌های پیش‌آمده در دوره مدیریت او برگزار شد.

واکنش به حاشیه‌های مدیریت شهرام‌نیا در تکریم او

به گزارش ایسنا، داریوش رضوانی - نماینده شورای مدیران معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در ابتدای این مراسم که امروز ( یکشنبه، 18 آذرماه) در سرای کتاب برگزار شد با تشکر از فعالیت‌های شهرام‌نیا اظهار کرد: ما باید قدردان مدیران خود باشیم و بدانیم که آیندگان این موضوع را خواهند دید. شهرام‌نیا تجربه، علم و کارآمدی خود را در این موسسه به کار گرفت و ظرفیت‌های ارزشمندی را در این موسسه ایجاد کرد. هر آمدنی رفتنی دارد و شهرام‌نیا نیز تجربه‌ این جابه‌جایی‌ها را چشیده است. به قول خودشان، مجموعه به هوای تازه و بانشاط نیاز دارد.

او افزود: انتصابی که اتفاق افتاده، انتخاب مبارکی است؛ قادر آشنا مدیری کارآزموده در عرصه‌های مختلف است و پله‌های ترقی را به صورت پلکانی طی کرده است. امیدواریم کارها را با سرعت بیشتری شروع کنند و پیش ببرند.

سپس کلیپی در توضیحات فعالیت‌های امیرمسعود شهرام‌نیا پخش شد و وکیلی - نماینده مدیران و کارکنان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - از او تقدیر کرد.

یک‌سری از حرف‌ها نباید پای شهرام‌نیا نوشته می‌شد

در ادامه این مراسم همایون امیرزاده - نماینده هیات‌مدیره موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران - در سخنانی گفت: سیاست‌هایی که در دوره‌ معاونت و وزارت دکتر صالحی در وزارت ارشاد پیگیری شد سیاست‌های موثر و کارآیی بود که دکتر شهرام‌نیا در هموار کردن این سیاست‌ها به سهم خودش تاثیرگذار بود و در این حوزه‌ موفق عمل کرد. اقتضائاتی در این موسسه وجود داشت که موانع جدی را پیش روی او قرار می‌داد. ما باید همه اتفاقات را بر اساس شرایط موجود و ساختاری که در موسسه وجود دارد بسنجیم؛ 26 سال از عمر این موسسه می‌گذرد و موسسه بر حسب مقتضیات آن زمان شکل گرفته  که با توجه به مقتضیات امروز موانعی را به وجود می‌آورد.  شهرام‌نیا به عنوان مدیرعامل یک‌سری خط‌شکنی‌ها را در این مجموعه داشته است. کسانی که این مقتضیات را به پای شهرام‌نیا نوشتند باید بروند و توبه کنند. یک‌سری از حرف‌ها نباید به پای شهرام‌نیا نوشته می‌شد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: شهرام‌نیا کاربلد بود و اگر معدل مدیران را در نظر بگیریم کمتر کسی را مانند او سراغ داریم که با توجه به این مقتضیات، دستاورد به  این خوبی داشته باشد. شهرام‌نیا فرد پرتلاشی بود و نمی‌توانیم از زحمات دلسوزانه او بگذریم. او در عین این که فرد متعهدی بود و هست خیلی پراحساس و مهربان بود.  یکی دیگر از ویژگی‌های شهرام‌نیا این بود که بی‌تعارف بر سر منافع پرسنل خود کوتاه نمی‌آمد و در بحث معیشت پرسنلش از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد. او مطالبه‌گر بود. همچنین در بحث بین‌المللی به موضوع دیپلماسی فرهنگی توجه بسیاری داشت و این نگاه را داشت که  نشر ما می‌تواند در  بازار بین‌المللی حضور داشته باشد.

سپس نیکنام حسینی‌پور - مدیر عامل خانه‌ کتاب - با تقدیر از امیرمسعود شهرام‌نیا اظهار کرد: اخلاق‌مداری‌ای که گفته شد در معاونت فرهنگی وجود دارد سرچشمه‌اش دکتر صالحی بود. این تکریم مدیران را در این دوره داریم. این مسئولیت‌ها گذراست. من در معاونت فرهنگی، گاه نقش ساقدوش را داشتم و بسیاری را بدرقه کردم. شهرام‌نیا در موسسه نمایشگاه‌ها چند رویکرد مهم داشت؛ یکی از آن‌ها بحث دیپلماسی فرهنگی بود که تلاش داشت نشر ما در حوزه‌ بین‌الملل شناخته شود. شهرام‌نیا حوزه‌ی کتاب را می‌شناخت و برای ارتقای این حوزه تلاش می‌کرد. به اعتقاد شخصی خود به دنبال واگذاری امور به صنف بود و این موضوع را در نظر می‌گرفت.

مدیر عامل خانه کتاب با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب گفت: این نمایشگاه‌ها نقطه ضعف‌هایی را داشت که شهرام‌نیا تلاش کرد تا آن‌ها را رفع کند. ما نباید تجربه‌های این‌چنینی را به سادگی کنار بگذاریم و در جاهای دیگر نیز باید از آن‌ها استفاده کنیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد:‌ آقای آشنا نیز با این موضوع ناآشنا نیست. حضور هنرمندان در این جا نشان می‌دهد که او در مسئولیت‌هایی که داشته عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. امیدواریم حضور او منشأ خیر و تحول باشد.

من هم اگر جای شهرام‌نیا بودم استعفا می‌کردم

مهدی فیروزان - نماینده هیات امنای موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی - نیز در این مراسم با بیان این‌که جمع، جمعِ فرهنگی است و همه در تولید فرهنگ نیز دست دارند گفت: رفتن شهرام‌نیا یادآور دردی کهن برای من است. من امروز دیگر  مرز انتقاد - سالم و غیرسالم - را با حسادت و رقابت نمی‌فهم. وقتی به کارنامه‌ شهرام‌نیا نگاه می‌کنم، حرف‌هایی راکه گروهی درباره او می‌زنند درک نمی‌کنم که این حرف‌ها از سر انتقاد سالم بوده یا خیر. قدرت و فشاری که از ارشاد می‌آمد در جهت اصلاح رویکرد جهانی نشر جمهوری اسلامی بوده است یا برای حذف شهرام‌نیا؟ من این‌ها را نمی‌فهم. ما به عنوان  آدم‌های فرهنگی‌باید مرز بین حسادت و رقابت را روشن کنیم؛ ما باید روشن شدن مرز بین انتقاد و انتقام را از خودمان شروع کنیم. به نظر من این جوها که ساخته می‌شود صادقانه نیست و اهداف دیگری دارد.

او در ادامه بیان کرد: من اگر جای شهرام‌نیا بودم استعفا می‌کردم. پذیرش استعفای شهرام‌نیا نیز بزرگ‌مردی بود. من این کار را تایید می‌کنم و به آن‌ها تبریک می‌گویم. گاهی احساس می‌کنم هزینه‌های زیادی می‌شود تا مدیران خوب کار را رها کنند و بروند. ولی پیشنهاد می‌کنم کسانی که  وارد کار می‌شوند به سادگی تسلیم نشوند. در این سال‌هایی که دولت پوست‌اندازی کرده نشان می‌دهد مدیران خوب که می‌آیند جا خالی می‌کنند؛ البته آقای آشنا هم جایی را خالی کرده و به این‌جا آمده است.

فیروزان با اشاره به سابقه‌ آشنایی خود با شهرام‌نیا اظهار کرد: من شهرام‌نیا را از سال 72 می‌شناسم. او قدرت جمع کردن اندیشه‌های مختلف و تبدیل آن به یک سنتز همه‌پسند را دارد. نکته‌ دوم درباره‌ او دلسوزی‌ای است که برای همه کارها دارد. شهرام‌نیا با دلسوزی آینده‌نگرانه کار را پیش می‌برد. کمتر کسی را می‌شناسم که حاضر باشد قدرت خود را از دست بدهد و فضای کار خود را کوچک‌تر کند. من دلسوزی سازنده را در او دیدم و یک بار هم ندیدم که به دنبال حذف کسی باشد.

او سپس گفت: من توافیق آشنایی با آقای آشنا را نداشته‌ام و اگر در هیات امنا باشم از این به بعد با او آشنا خواهم شد. اما با توجه به انتخاب‌های آقای جوادی (معاونت فرهنگی وزارت ارشاد) ندیده و ناشناخته تعظیم می‌کنم. امیدوارم در کار خود موفق شود. هرچند حضور سرآمدن فرهنگ در این مجلس نشان‌دهنده‌ و تاییدکننده آشنا هستند.

در ادامه این مراسم امیرمسعود شهرام‌نیا با خیرمقدم به حاضران اظهار کرد:‌ فعالیت در موسسه نمایشگاه‌ها دشوار است و دوره‌ مدیریت من با یک پوست‌اندازی مواجه بود که کار را دشوارتر از شرایط معمول می‌کرد. من سعی کردم تا در دوران مدیریت خود که در دوران گذار است ساختار موسسه کمتر آسیب ببیند و فضای تصمیم‌گیری در سطح کلان به درستی اتخاذ و عملی شود. کارهایی که انجام دادم در ادامه و تکمیل‌کننده‌ فعالیت مدیران قبلی بود و سعی نکردم تغییری در مدیران موسسه انجام بدهم. آقای آشنا وارد کار دشواری شده است؛ کار موسسه صبح و ظهر و شب ندارد و حجم کارها واقعا زیاد است. حفظ موسسه و تلاش برای مشارکت با صنف نشر چالش‌هایی را برای ما ایجاد می‌کرد و گاه تصمیم‌گیری‌ را دشوار می‌کرد.

او سپس گزارشی از فعالیت‌های خود در موسسه ارائه کرد و درباره‌ معیشت کارکنان موسسه گفت: ما برای معیشت کارکنان‌مان بودجه زیادی از بیت‌المال  نگرفته‌ایم، بلکه منابع بیرونی جذب کرده‌ایم و یکی از افتخارات من این است که سطح معیشت پرسنلم نسبت به دوره گذشته بهتر شده است.

آدم شفاف و پاسخ‌گویی هستم

قادر آشنا - سرپرست موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران -  نیز در سخنانی کوتاه گفت: من نه برای گرفتن مسئولیت تلاش می‌کنم و نه برای رفتن کاری می‌کنم. اما اگر کاری باشد به‌جد آن کار را انجام می‌دهم. اولین کاری که هر کسی برای گرفتن مسئولیت باید انجام دهد این است که به شرح وظایفش نگاهی بیاندازد. شاید گاهی شرح وظایف نیاز به بازنگری داشته باشند. به نظر من صنف باید بزرگترین نقش را در فعالیت‌ها داشته باشد و نباید دست‌اندرکاران صنف را نادیده گرفت. من آدم شفافی هستم و خود را پاسخگو می‌دانم. به نظرم کسی که مسئولیتی را به عهده می‌گیرم نباید شانه خالی کند و باید پاسخگو باشد. در دوره‌ای که من در اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بودم هیچ هنرمندی ممنوع‌الکار نشد و هیچ نمایشنامه‌ای توقیف نشد. به نظر من یکی از مشکلات جدی ما نبود گفت‌وگو و تفاهم است.

سپس حکم سرپرستی قادر آشنا خوانده شد و محسن جوادی از شهرام‌نیا تقدیر کرد.

در ادامه محسن جوادی - معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- اظهار کرد: من یک سال است که با آقای شهرام‌نیا آشنایی پیدا کرده‌ام. او در حوزه فرهنگ به‌ویژه دیپلماسی فرهنگی فردی صاحب‌نظر است و با فعالیت‌های خود به دیپلماسی فرهنگی غنا و اعتبار بخشیده است. غیر از این موضوع، مدیری میدانی و اجرایی است. او کمتر زحمتی برای معاونت فرهنگی داشت. ما باید شکرگزار فعالیت‌های او باشیم.

جوادی همچنین گفت: گاهی بحث‌هایی به وجود می‌آید یا حرف‌هایی زده می‌شود که زخم بزرگی به موسسه است؛ شایسته است این حرف‌ها را نزنیم و نشنویم. باید به مشکلات نشر توجه داشته باشیم و سعی کنیم گره از مشکلات باز کنیم. گاهی حرف‌های کوچک حسرت‌هایی را به دل آدم می‌نشاند. نباید وارد این بحث‌ها شویم.

سپس محمود حسینی از موسسه آشنا، ناصری نماینده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شرکت تعاونی ناشران اصفهان و انتشارات بین‌المللی حافظ از فعالیت‌های امیرمسعود شهرام نیا تقدیر کردند.

علی‌اصغر محمدخانی - معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب-، مهدی قزلی- مدیرعامل بنیاد شعر و  ادبیات داستانی ایرانیان -،  محمود آموزگار - رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران -، محمد سلطانی‌فر - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندانی از جمله قطب‌الدین صادقی، محمود عزیزی و اسماعیل خلج از حاضران در این مراسم بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان