دبیر کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

۵۰درصد خودروهای درحال تردد صبح تهران، تک‌ سرنشینند/ حذف طرح زوج و فرد پشتوانه مطالعاتی ندارد

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدعلی کرونی درباره برداشته شدن طرح زوج و فرد به وسیله معاونت حمل و نقل شهرداری تهران به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: عدم وجود مدیریت واحد در خصوص ترافیک و نگاه غیر تخصصی به آن، وضعیت ترافیک پایتخت را بحرانی ساخته و و همچنان ترافیک سنگین پایتخت علاوه بر اتلاف وقت و اخلال در زندگی شهروندان، با تشدید آلودگی هوا، نفس های آنها را تنگ کرده است.

وی ادامه داد: برای حل معضل ترافیک باید با توسعه و ایجاد زیرساخت و تسهیلات حمل و نقل عمومی به سمت تشویق مردم به عدم استفاده از خودروی شخصی پیش رفت.اما متاسفانه وضع ناوگان مترو و اتوبوس چندان مطلوب نیست و در ساعات مختلف شبانه روز میزبان جمعیت متراکم مردم هستند که برای رسیدن به مقصد، ناگزیر به تحمل سختی هایی می شوند.

کرونی با بیان اینکه سیستم حمل و نقل عمومی منطبق با تقاضای سفر در شهر تهران گسترش نیافته است، اضافه کرد: ما در بحث تردد خودرو های تک سرنشین دچار چالش هستیم و برای جلوگیری از آن برنامه ریزی خاصی صورت نگرفته  است. مورد دیگر بی توجهی به بحث پارک حاشیه ای، و عدم ساماندهی آن است. وی ادامه داد: از طرفی محدودیت های مالی و حرکتی منطبق با تقاضا را نتوانستیم ایجادکنیم و این در حالیست که نسبت به منابع پایدار و در دسترس نیز بی توجهی کامل صورت گرفته است. همچون بی‌توجهی به درآمد حاصل از پارک حاشیه ای و ...

دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح زوج یا فرد که این روزها موضوع حذف آن مطرح شده در چند کلان شهر دیگر دنیا همچون پاریس، پکن، جارکارتا و ...نیز اجرا شده و یا در حال اجرا می باشد، گفت:  همگام با بکارگیری سیاست‌های تکمیلی (ساماندهی پارک حاشیه ای، توسعه حمل و نقل عمومی و ...) موجب بهبود وضعیت تردد در این شهرها و در نتیجه موجب افزایش سرعت تردد در شبکه، کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و در نهایت موجب کاهش آلودگی هوا شده است. نتایج مورد اشاره در حالی در کلان شهرهای دنیا ایجاد شده که همزمان با اعمال محدودیت تردد، زیرساخت های متناسب با تقاضای سفر در این شهرها ایجاد و سپس با روش های متفاوت، شهروندان به استفاده از آن سوق داده شدند.

وی ادامه داد: اما در تهران با توجه به عدم اعلام میزان دقیق تاثیر گذاری طرح جدید ترافیک بر کاهش ترافیک محدوه طرح و شهر، تعمیم آن به محدوده زوج یا فرد بدون انجام مطالعات کارشناسی و لحاظ کردن پارامترهای مهندسی ترافیک، در عمل تصمیمی خواهد بود که نتایج آن مشخص نیست.

به گفته کرونی؛ قطعا باید به جای پاک کردن صورت مساله و تغییرات ناگهانی در طرح های ترافیکی، به سمت طرحی برویم که در بسیاری از کشورها از آن استفاده می شود و آن جلوگیری از تردد خودرو های تک سرنشین همزمان با توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی انبوه بر همچون مترو و BRT مطابق با نتایج طرح جامع حمل و نقل و ترافیک) است. در عین حال  مطالعات به هنگام سازی طرح جامع نیز در دوره جدید مدیریت حمل و نقل شهری تهران، عملا آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: در شهر تهران در حال حاضر 50 درصد خودروهای در حال تردد در ساعات اوج صبح تک سرنشین هستند در واقع متوسط سرنشین خودروهای سواری 6/ 1 نفر است ! و این آمار قابل تامل است. شهرداری تهران موظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه از آغاز اجرای طرح جدید ترافیک و بررسی و تحلیل نتایج حاصل از اجرای آن در حلقه اول و انجام مطالعات لازم در خصوص آثار ترافیکی و اجتماعی تغییرات جدید در محدوده زوج و فرد (حلقه دوم)، نسبت به ارایه گزارش به شورای حمل و نقل و ترافیک تهران اقدام تا در خصوص اجرای این طرح در محدوده زوج یا فرد (حلقه دوم) تصمیم‌گیری شود.

کرونی در پایان اظهار کرد: این در حالیست که با گذشت حدود 7 ماه از اجرای طرح جدید این اقدامات انجام نشنده و با این وجود صحبت از تغییر یا حذف محدوده زوج یا فرد می‌شود. با توجه به موارد مذکور این گونه تصمیم گیری‌ها، نشان از عدم وجود پیشینه مطالعات و انجام امور تخصصی در پس زمینه تغییرات مهم ترافیکی دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان