سناتورهای آمریکا: باید فروش سلاح به عربستان متوقف شود

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «برنی سندرز» سناتور مستقل و نامزد ریاست جمهوری در انتخابات 2016 آمریکا در واکنش به حمایت های واشنگتن از ائتلاف متجاوز سعودی در جنگ یمن گفت: کنگره هرگز مشارکت آمریکا در جنگ یمن را که اقدامی بر خلاف قانون اساسی است ، تصویب نخواهد کرد.
سناتور باب مندز هم گفت : باید برای توقف جنگ در یمن از فروش سلاح به عربستان جلوگیری کرد و از تمامی اختیارم استفاده خواهم کرد تا قانون مجازات و پیگیرد ریاض برای جنگ در یمن تصویب شود.
از سوی دیگر لیندزی گراهام هم افزود: از پیش نویس قطعنامه سندرز برای مجازات عربستان به خاطر نقض حقوق بشر در یمن حمایت می کنم.
گراهام گفت: بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان و محاصره قطر، عجیب ترین چیزی بود که من در 20 سال گذشته آن را دیده ام.
این سناتور آمریکایی با بیان این که ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی دست دارد، افزود: بیش از نیاز ما به ریاض، این عربستان است که به ما نیازمند است.
گراهام تصریح کرد: تا زمانی که ولیعهد عربستان در مقام خود باشد، روابط ما با عربستان به صورت طبیعی نخواهد بود.
باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هم درباره نقش پررنگ محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی گفت: بر این باورم که ولیعهد عربستان آمر و ناظر قتل خاشقچی در کنسولگری بوده است.
وی اضافه کرد: اگر بن سلمان دربرابر هیات منصفه حاضر شود، ظرف کمتر از 30 دقیقه محکوم به قتل خاشقچی خواهد شد.
جین شاهین دیگر سناتور آمریکایی هم گفت: کنگره یک پیام مهمی برای توقف جنگ در یمن ارسال کرده است.
قطعنامه توقف حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن، تنها یکی از لوایحی است که علیه ریاض در سنای آمریکا مطرح شده است.
سناتور لکریس مورفی هم گفت: قطعنامه توقف حمایت آمریکا از جنگ یمن، تصویب خواهد شد و می تواند بهترین پاسخ به عربستان باشد.
این قطعنامه که سناتور«برنی سندرز» و سناتور«مایک لی» تدوین کردند، در صورت تصویب، حمایت آمریکا از جنگ یمن را متوقف می‌کند.
در ابتدای سال جاری میلادی، قطعنامه مشابه دیگری از سوی همین افراد ارائه شده، اما مورد حمایت اعضای سنا قرار نگرفته بود. آن قطعنامه در آن زمان با رأی 55 به 44، از دستور کار سنا خارج شد.
با این وجود، قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری این کشور در ترکیه، موجب ریزش شمار حامیان ریاض در کنگره آمریکا شده است.
از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در این ارتباط، لایحه‌ای است که از سوی دو سناتور «باب منندز» و «تاد یانگ» ارائه شده و با توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی، برخی مقام‌های این کشور را هم هدف تحریم قرار می‌دهد.
در قطعنامه دیگری که در همین زمینه پیشنهاد شده، تنها به محکومیت قتل خاشقچی بسنده کرده و اشاره‌ای هم به نقش مستقیم ولیعهد سعودی شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان