نمایشگاه خودروی شانگهای نشان داد برندهای برتر دنیا علاقهی زیادی به سرمایهگذاری در چین دارند. از سویی دیگر با رشد اقتصادی چین و قدرت گرفتن بخش خصوصی در این کشور، شرکتهای چینی با خرید سهام خودروسازان بزرگ، در سطح اول این صنعت مطرح شدهاند. برندهای بزرگی مثل مرسدس بنز، بیامو، شورولت، نیسان، تویوتا و بسیاری دیگر، سالها پیش خط تولید خود را در چین افتتاح کردهاند. برندهایی مانند جیلی چین نیز با کسب مالکیت شرکتهای بزرگ همچون ولوو، توانسته است بخشی از فناوری این برندها را بهدست آورد.
قرار است اولین سری خودروهای تمام الکتریکی ولوو در چین تولید شود. نام نهایی این مدل هنوز مشخص نیست؛ اما به طور حتم تا سال 2019 برای فروش در بازار جهانی عرضه خواهد شد. این خودرو با پلتفرم کامپکت ولوو موسوم به CMA ساخته میشود که مخصوص مدلهای تمام الکتریکی طراحی شده است. نسل جدید سری 40 ولوو که تا چند ماه دیگر رونمایی خواهد شد، روی همین پلتفرم عرضه خواهد شد.
چین، بزرگترین بازار خودروی جهان را در اختیار دارد. جالب است بدانید که این کشور، بزرگترین تولیدکنندهی خودروهای الکتریکی دنیا نیز محسوب میشود. حضور پررنگ مدلهای برقی در نمایشگاه شانگهای، اهمیت این خودروها برای چین را نشان میدهد؛ ضمن اینکه علاوه بر پیامدهای مثبت اقتصادی، مسلما بر بهبود بحران آلودگی هوا در این کشور هم تأثیرگذار خواهد بود.
مدیر اجرایی ولوو میگوید:
خودروهای ولوو از فراخوان دولت چین در کاهش آلودگی هوای این کشور کاملا حمایت میکنند. تولید محصولات پاک، ایمن و با کیفیت بالا همیشه برای ولوو اهمیت داشته است. ما باور داریم که عرضهی خودروهای الکتریکی پاسخی مناسب به نیاز حمل و نقل قابل اعتماد در آینده خواهد بود.
ولوو سال گذشته اعلام کرد که تا سال 2025، سالانه 1 میلیون دستگاه خودروی الکتریکی تولید خواهد کرد که شامل مدلهای هیبرید نیز میشود. این برند در تلاش است تا در آیندهی نزدیک، همهی خودروهای بنزینی ولوو با آپشن پلاگین هیبرید نیز قابل خرید باشند.