با علائم پوکی استخوان آشنا شوید

پوکی استخوان یا استئوپروز اختلالی است که در آن استخوان‌ها جرم و چگالی خود را از دست می‌دهند و ضعیف و شکننده می‌شوند

پوکی استخوان یا استئوپروز اختلالی است که در آن استخوان‌ها جرم و چگالی خود را از دست می‌دهند و ضعیف و شکننده می‌شوند. افرادی که ریسک بالایی برای ابتلا به بیماری پوکی استخوان دارند مثل خانم‌های یائسه یا افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید با نشانه‌ها و علائم پوکی استخوان آشنا باشند تا در صورت ظهور هر گونه علائمی به فکر انجام تست غربال‌گری استخوان باشند.

علائم پوکی استخوان

شکستگی

شایع‌ترین علائم پوکی استخوان ، شکستگی است. با این که این بیماری علائم به خصوصی ندارد که به شما هشدار دهد، اما شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌تواند با کوچک‌ترین فشار یا نیرویی ایجاد شود. این نیرو حتی می‌تواند در حد یک سرفه یا عطسه باشد. در این مواقع که با ضربه‌ای که حتی فکرش را نمی‌کردید، دچار شکستگی شدید، واضح است که پوکی استخوان دارید. 

از آن جایی که درمان این شکستگی‌ها با قرار دادن مناسب استخوان‌ها صورت می‌گیرد، پزشک ناحیه مورد نظر را گچ می‌گیرد. در مواقعی که شکستگی حاد باشد، جراحی تنها راه حل برای درمان است.

کوتاه شدن قد

یکی دیگر از علائم پوکی استخوان ، کوتاه شدن قد است. چون پوکی استخوان می‌تواند باعث تحلیل رفتن مهره‌های ستون فقرات‌تان شود. به این دلیل قد شما شروع به کوتاه‌تر شدن با علائمی مثل گزگز شدن برخی از نواحی بدن، بروز مشکل در راه رفتن و حتی بی‌اختیاری ادرارتان می‌کند. درمان‌هایی که پزشک معمولا تجویز می‌کند شامل موارد زیر است.

  • فیزیوتراپی برای تقویت عضلات
  • تجویز مکمل کلسیم
  • عمل جراحی و قرار دادن سیمان استخوانی در ستون فقرات

کمر درد و گردن درد

کمر درد معمولا برای افراد بین 30 تا 50 سال به دلیل افزایش سن و پوکی استخوان رخ می‌دهد. زمانی که استخوان و عضلات گردن شما ضعیف می‌شوند، دچار گردن درد می‌شوید. گذاشتن تکه‌های یخ در ناحیه گردن و ماساژ دادن به صورت ملایم به شما کمک خواهد کرد. اما اگر گردن درد‌تان ادامه یافت، باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

گوژ پشتی

با علائم پوکی استخوان آشنا شوید

کیفوز یا گوژ پشتی زمانی رخ می‌دهد که منحنی ستون فقرات شما در قسمت بالایی بزرگ‌تر از حد نرمال شود. کیفوز ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر ناشی از قرار گرفتن بدن در موقعیت بد است. کیفوز زمانی ناشی از پوکی استخوان است که شما نشانه‌هایی مثل دشواری تنفس، درد ناحیه کمر و خستگی را هم تجربه کنید. در صورت تجربه چنین مواردی هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. از جمله درمان‌هایی که برای گوژ پشتی انجام می‌شود، شامل موارد زیر است:

  • فیزیوتراپی
  • انجام حرکات یوگا
  • درمان کایروپراکتیک
  • انجام عمل جراحی در صورت کیفوز شدید

تشدید و همراهی طولانی مدت علائم یائسگی

در صورت بروز یائسگی، فرد با پایین آمدن مدام سطح استروژن رو به رو می‌شود که این موضوع خود باعث پوکی استخوان می‌شود. چون در حقیقت سطوح پایدار استروژن در بدن، باعث بازسازی استخوان‌ها می‌شوند.

کاهش مقدار استروژن، واقعا خطرناک است. چون این اتفاق سطح بسیاری از مواد شیمیایی را که عملکردشان حفظ تعادل تولید استخوان است، تغییر خواهد داد. به علت عدم تعادل در تولید استخوان، استئوکلاست‌ها با کاهش سطوح استروژن فعال‌تر می‌شوند، به این معنی که استخوان‌ها شکننده‌‌تر می‌شوند و به راحتی تراکم خود را از دست می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر