خبرگزاری مهر: صنعت توریسم درمانی که از آن به عنوان گردشگری سلامت یاد میکنیم، در سالهای اخیر از جایگاه ویژهای در اقتصاد کشورهایی برخوردار بوده است که توانسته اند با برنامه ریزی و تجهیز بیمارستانهای خود، زمینه جذب بیماران از سایر کشورها به کشور خودشان را فراهم کنند. بطوریکه امروزه کشور کوچک امارات متحده عربی، از طریق توریسم درمانی، درآمدهای چند میلیارد دلاری را برای خود رقم زده است. این در حالی است که کشور ما به رغم پیشرفت پزشکی در دنیا، هنوز در چالشهای حوزه گردشگری سلامت، گرفتار است.
پنج کشور برتر گردشگری سلامت
آمار منتشر شده نشان میدهد بخش عمدهای از گردشگری سلامت، در کشورهای آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوس آرام، متمرکز شده است. این در حالی است که پنج کشور برتر عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، آلمان، چین، فرانسه و ژاپن که 59 درصد از کل سفرهای گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده اند و 20 کشور برتر، 84 درصد این صنعت را در اختیار دارند.
بر اساس آمار گردشگری سلامت، در سال 2017، برزیل در بین 20 کشور برتر این صنعت قرار گرفته است. مجموعه «کیورتل»، یکی از مقاصد گردشگری تندرستی در برزیل است. در همین حال، اروپا، مقصد بزرگترین تعداد سفرهای سلامتی است. هزینههای گردشگری سلامت در آمریکای شمالی زیاد است. از همین رو، در پنج سال گذشته، آسیا بیشترین میزان درآمد سالانه گردشگری سلامت را به خود اختصاص داده است.
نگاه صنعتی به گردشگری سلامت
سعید هاشم زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، با اشاره به رویکرد آموزشی این وزارتخانه در حوزه گردشگری سلامت، معتقد است که دیدگاه ما هم باید در این حوزه، نگاه صنعتی به گردشگری سلامت باشد. همان طور که دنیا، امروزه از گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت درآمدزا یاد میکند.
وی با تاکید بر حمایت وزارت بهداشت از بخشهای خصوصی و دولتی در حوزه گردشگری سلامت، گفت: تا جایی که قوانین به ما اجازه دهد، این حمایتها را عملیاتی میکنیم و تا زمانی که یک شرکت یا مرکز درمانی در مدار قانون حرکت کند، این حمایتها شامل او خواهد شد.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، بر ضرورت استفاده از فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای توسعه گردشگری سلامت در کشور تاکید کرد و افزود: تقریبا هیچ فعالیتی حتی برای بیمار ایرانی در فضای مجازی نداشته ایم.
درآمد سه کشور برتر دنیا در سال 2017
آمارها نشان میدهد که در سال 2017، ایالات متحده آمریکا با جذب 176 میلیون و 500 هزار گردشگر سلامت، توانسته 226 میلیارد دلار درآمد کسب کند. در همین حال، کشور آلمان نیز با جذب 66 میلیون و 100 هزار گردشگر سلامت، 65 میلیارد و 700 میلیون دلار درآمد از این صنعت داشته است.
توجه به استانداردهای بینالمللی گردشگری سلامت
محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با اشاره به چالشهای حوزه گردشگری سلامت در کشور، گفت: خدمات پزشکی در ایران، از سالهای گذشته نیز محصور در درون مرزها نبوده است. اما، نکتهای که میبایست به آن توجه داشت این است که گردشگری سلامت بخشی از خدمات بین المللی سلامت است و ما نباید با این رویکرد به گردشگری سلامت نگاه کنیم.
وی با اشاره به ضرورت توجه به استانداردهای بین المللی گردشگری سلامت، افزود: ارائه خدمات ما میبایست بتواند اعتمادسازی و برندسازی کند.
جهانگیری، سال 98 را به عنوان سکوی پرش گردشگری سلامت ایران پیش بینی کرد و گفت: ما میبایست بر روی خدمات بین المللی سلامت اعم از پزشک، برنامه ریزی، اسکان و...، کار کنیم.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، اهتمام مسئولان امر به حوزه گردشگری سلامت را مورد تاکید قرار داد و افزود: چالش و مشکلات زیادی پیش روی حوزه گردشگری سلامت کشور وجود دارد که میبایست بر روی آنها کار کنیم تا بتوانیم شرایط جذب بیماران خارجی را روز به روز افزایش دهیم.
بیمهها پای کار نیستند
در همین حال، هاشم زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، وجود دلالان در حوزه گردشگری سلامت را یکی از آسیبهای این حوزه در کشور دانست و گفت: ارائه خدمات به بیماران، از سوی کسانی که هویت مشخصی در این حوزه ندارند، یکی از مشکلات پیش روی ماست.
وی افزود: پای کار نبودن بیمه ها، باعث تشدید بی تفاوتی بیمارستانها به حوزه گردشگری سلامت شده و در نتیجه حضور دلالان در این صنعت را تشدید ساخته است.
علت شکایات بیماران خارجی
این در حالی است که جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، معتقد است که خدمت به بیمار خارجی خوب ارائه میشود، اما پیگیر امور نیستیم و نمیدانیم بعد از درمان، چگونه از کشور خارج میشود؛ و اساسا، برنامهای در این قسمت نداریم.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده که صرف حضور حاکمیت در این حوزه اثرگذار نیست و باید از بخش خصوصی حمایت کند.
جهانگیری با عنوان این مطلب که به خاطر کسب چند دلار نباید آبروی سیستم خدمات را ببریم، گفت: نباید به خاطر 2000 دلار، کاری را ارائه بدهیم که در شان گردشگری سلامت کشور نباشد.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، با اشاره به تبعات حضور دلالان و واسطهها در حوزه گردشگری سلامت کشور، افزود: شکایت بیماران خارجی از خدماتی که دریافت کرده اند، مشکل ساز شده است. زیرا، تنها مرجع رسیدگی به این قبیل شکایت ها، سازمان نظام پزشکی است و آمار شکایتها رو به افزایش است.
جهانگیری ادامه داد: در همین ارتباط، سفارتخانهها ما را میخواهند.
وی با عنوان این مطلب که بیماران خارجی از خدماتی که دریافت کرده اند رضایت نداشته و در نتیجه طرح شکایت میکنند، افزود: قریب به اتفاق این مشکلات در بیمارستانهایی رخ داده که دارای بخش بین الملل (IPD) نبوده اند و این خدمات را در مراکز درمانی واجد صلاحیت دریافت کرده اند.
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، تاکید کرد: یک مورد از این شکایتها از پزشکی بوده که ما او را از ارائه خدمات در کشور محروم کرده ایم، اما در خارج هم از او شکایت کرده اند.
جهانگیری گفت: تصویری که از ایران میسازیم، مهمترین رکن برای جذب بیمار خارجی است.