ماهان شبکه ایرانیان

تحریم‌ها و تاثیری که روی معتاد‌های ایران دارد

ایلنا: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان که برای شرکت در نشست وزرای موادمخدر کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل در وین حضور دارد، در این نشیت سخنرانی کرد.

متن سخنرانی اسکندر مومنی به شرح زیر است:

جناب آقای رئیس، عالیجنابان، هیات‌های محترم شرکت کننده.

ابتدا ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های حادثه تروریستی علیه دو مسجد در نیوزیلند، این حمله تروریستی را محکوم نموده و انتظار جدی داریم سریعا عوامل آن به پیشگاه عدالت سپرده شوند.

جناب اقای رییس.

اجازه دهید انتخاب جناب آقای میرغنی اباکر آل طائب بخیط به عنوان رئیس شصت و دومین نشست کمیسیون مواد مخدررا تبریک عرض کرده و از جناب آقای یوری فدوتوف مدیر اجرایی و همکاران ایشان در دبیرخانه نیز بخاطر برگزاری این نشست مهم و از تلاش‌های هیات رئیسه نشست در طول یکسال گذشته سپاسگزاری نمایم. همچنین اجازه بفرمایید مراتب خرسندی هیات جمهوری اسلامی ایران از تصویب اعلامیه سیاسی 2019 را اعلام نموده و ابراز امیدواری نمایم این سند سیاسی بتواند به عملیاتی و اجرایی نمودن همه تعهدات ایجاد شده طی دهه گذشته کمک نماید.

جناب آقای رئیس

اجازه دهید سخنم را با این آیه قران شروع کنم که می‌فرماید: هرکس جان انسانی را نجات بخشد گویی تمام انسان‌ها را نجات بخشیده است. این دستور آسمانی سرلوحه مبارزات چهل ساله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و بر اساس آن فارغ از رنگ و نژاد و ملیت، سلامت و خوشبختی تمامی انسان‌ها بویژه جوانان، در اقدامات مقابله‌ای جمهوری اسلامی ایران با بلیه شوم مواد مخدر مد نظر قرار گرفته است. برای ما سلامت و سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با جوانان سایر کشور‌ها یکسان است. نیرو‌های غیور مقابله‌ای ایران، آگاهانه جان خویش را برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر در طبق اخلاص گذاشته و شهدای زیادی که اکثراً خود جوان بوده اند، در این مبارزه جهانی تقدیم نموده ایم.

جناب آقای رئیس، عالیجنابان، هیات‌های محترم شرکت کننده.

تجربه چهار دهه مقابله خستگی ناپذیر جمهوری اسلامی ایران با قاچاقچیان و تحمل خسارات غیر قابل جبران جانی و مالی از جمله تقدیم 3811 شهید و 12 هزار جانباز باعث گردیده است تا بموازات برنامه‌های کاهش تقاضا و آسیب، طراحی برنامه‌های فراگیر برای مقابله هوشمند با مافیای بین المللی و باند‌های منطقه‌ای برای توقف کشت و تولید از منشاء اصلی تا مقصد نهائی آن در دستور کار سیاست‌های مقابله با عرضه قرار گیرد. در این راستا، جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته

تاکنون، حدود 11 هزار تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها را کشف کرده است. بر طبق گزارشات دفتر UNODC حدود 76 درصد کشفیات جهانی تریاک و بیش از 30 درصد کشفیات جهانی هروئین توسط ایران صورت می‌گیرد. همچنین در سال 2018 دستگاه‌های مقابله‌ای کشور با اجرای 1557 مورد عملیات علیه اشرار و شبکه‌های بین‌المللی قاچاق در منطقه و انهدام 2114 باند موفق به کشف حدود 807 تن انواع موادمخدر و روانگردان‌ها از جمله 45 تن هروئین و مرفین گردیده است. اهمیت فعالیت‌ها و اقدامات ایران زمانی روشن‌تر می‌شود که بدانیم ایران به تنهایی از ورود بیش از 30% هروئین غیرقانونی از کشور تولید کننده به بازار غیرقانونی بین المللی ممانعت بعمل می‌آورد.

دسترسی به مواد برای مصارف پزشکی و درمانی در چارچوب کنوانسیون‌های سه گانه بین المللی، ضمن مقابله با انحراف آن‌ها به بازار‌های غیر قانونی و اجرای سیاست‌های کاهش تقاضا با هدف به حداقل رساندن تبعات منفی سوء مصرف و ارتقاء سلامت عمومی و تلاش برای جامعه‌ای عاری از مواد مخدر، جزء لاینفک استراتژی متوازن جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. درحالی که طبق گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد از هر 6 نفر معتاد در جهان یک نفر تحت پوشش درمانی است، اما در جمهوری اسلامی ایران کمی بیش از چهار نفر تحت پوشش خدمات درمانی قرار دارند. تاکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران با ارتقاء قوانین ملی و بهبود دستورالعمل‌ها و مقررات تلاش دارد تا ضمن پیشگیری از ارتکاب جرایم، زمینه‌های بازتوانی و بازگشت افراد به جامعه را فراهم آورد و در اجرای این سیاست، برنامه "مجازات‌های جایگزین" ایجاد شده است. البته توفیق جهانی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف مرتبط با موادمخدر، نه بر اساس کمک‌ها و حمایت‌های مالی، فنی، تجهیزاتی و پشتیبانی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی، بلکه به دلیل پیروی از تعالیم اصیل و توسعه یافته اسلامی و انسانی حاکم بر کشور محقق گردیده است.

در این ارتباط، تاکید می‌دارم، تحریم‌ها و اقدامات یکجانبه قهری علیه هر کشوری از جمله جمهوری اسلامی ایران غیر قانونی، غیرانسانی و نامشروع است.

امریکا با اعمال اینگونه تحریم‌ها علیه ایران، مانع همکاری بین المللی در مبارزه با مواد مخدر و اجرای ابتکار عمل‌های منطقه‌ای و دوجانبه شده است و در نتیجه، مسئول مستقیم عواقب ناگوار در ایجاد اختلال در مبارزه بین المللی با مواد مخدر در اثر تضعیف ظرفیت‌های لازم در این مسیر خواهد بود. بر اساس اسناد و شواهد علمی، تحریم‌ها حتی سبب تغییر الگوی مصرف در میان معتادان، به سمت الگو‌های پرخطرتر شده است، که درنتیجه آن، ضریب مرگ و میر در میان این معتادان بشدت افزایش یافته است. دخالت سیاست در توسعه و بسط همکاری‌های بین المللی بشردوستانه علیه قاچاق مواد مخدر و صیانت از کرامت انسانی افراد تحت تاثیر مصرف مواد مخدر، یکی از مهمترین چالش‌های جدید مسئله جهانی مواد مخدر است.

آقای رئیس، خانم‌ها و آقایان.

بر اساس مستندات ارائه شده در گزارش جهانی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر ملل متحد، سطح زیر کشت خشخاش در سال 2017، در کشور مبداء، 328 هزار هکتار بوده است که این میزان بدون احتساب زمین‌های زیر کشت شاهدانه است، حال این سئوال مطرح است که چگونه با حضور نیرو‌های فرامنطقه ای، از زمین‌های زیر کشت که مساحت آن‌ها حتی از مساحت تعدادی از کشور‌ها بزرگتر بوده و هفت ماه تا زمان تولید طول می‌کشد، در همین سال تنها چیزی در حدود 200 تن کشف می‌شود؛ ولی در جمهوری اسلامی ایران که چهل سال است تحریم‌های ظالمانه را تحمل می‌کند و از کمک‌های بین المللی نیز بهره مند نمی‌باشد، در سال 2017 میزان کشفیات افزون بر 800 تن بوده است؟ پاسخ به این سوال، می‌تواند راه حل مناسبی برای مقابله با مواد مخدر در منطقه ارائه نماید.

جناب آقای رئیس.

جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مواد مخدر به عنوان مجمع سیاستگزاری و تصمیم گیری در خصوص سیاست‌های جهانی در عرصه مواد مخدر، از نقش و جایگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان تنها ارگان و مرجع تخصصی این امر در نظام ملل متحد، جایگاه کنوانسیون‌های سه گانه بعنوان ارکان رژیم بین المللی مواد مخدر و همچنین از نقش تعیین کننده هیات بین المللی کنترل مواد مخدر از جمله در تسهیل دسترسی مواد مخدر جهت مصارف علمی و پزشکی حمایت نموده و بر پرهیز از هرگونه رهیافت و یا رویکرد ملی و بین المللی که به نحوی در تباین با نقش و جایگاه این نهاد‌ها باشد، تاکید می‌نماید. در این ارتباط، تمایل دارم توجه نشست را به یک موضوع مهم و کلیدی دیگر نیز جلب نمایم. چالش‌های ناشی از مواد مخدر از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت بوده و راه‌های مقابله با آن‌ها نیز می‌بایست به تناسب حجم و گستردگی مساله و مقتضیات کشور‌ها تعریف و تنظیم گردد. برای نمونه، در برخی مناطق قاچاق مواد مخدر همراه با ناامنی، شرارت و تحرکات خشونت بار مسلحانه کاروان‌های بزرگ مواد مخدر انجام می‌پذیرد که مصادیق این جرایم در همه کشور‌ها و از جمله در جمهوری اسلامی ایران یک تهدید امنیت ملی تلقی می‌شود. بنابر این، نباید نسخه کشور‌های مقصد که در آن‌ها قاچاق مواد مخدر بصورت خرده فروشی خیابانی است، بر سایر کشور‌ها تحمیل گردد. از این رو، بر این باور هستیم که رویکرد متوازن و مبتنی بر کنوانسیون‌های سه گانه مواد مخدر، باید سرمشق تمام اقدامات در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی قرار گیرد. با توجه به این امر با رویکرد‌هایی که هدف آن جرم زدایی و یا قانونی سازی مواد مخدر و تحمیل یک رویکرد خاص– با هر هدف یا انگیزه‌ای باشد- مخالف هستیم.

امروزه ضرورت اتخاذ استراتژی توسعه جایگزین به عنوان تامین کننده معیشت پایدار با هدف کاهش وابستگی به تولید، قاچاق و جرایم مرتبط با مواد مخدر در مناطق کشت، از جمله اتفاق نظر جامعه جهانی در مقابله با این مساله می‌باشد. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که موفقیت برنامه‌های توسعه جایگزین در سطح ملی با توسعه اجتماعی و اقتصادی و محرومیت زدایی بخصوص در مناطق روستایی و مرزی و حاشیه نشینی در ارتباط بوده و مستلزم مشارکت جامعه جهانی بر اساس اصل مسئولیت مشترک و اصول راهنمای سازمان ملل در خصوص توسعه جایگزین می‌باشد.

عالیجنابان، هیات‌های محترم شرکت کننده.

انتظار می‌رود "نشست وزراء" بر مبنای احترام کامل به باور‌های فرهنگی و اجتماعی ملت ها، حساسیت‌ها و مقتضیات منطقه‌ای و نیز براساس رعایت اصل حاکمیت کشور‌ها و برابری آنها، زمینه همکاری و مشارکت جامعه جهانی را جهت مقابله با مساله جهانی مواد مخدر فراهم آورد.

جمهوری اسلامی ایران معتقد است معضل جهانی مواد مخدر یک مسئله انسانی، تخصصی و فراگیر بوده و سیاسی شدن آن نه تنها کمکی به مبارزه با این مسئله نمی‌کند، بلکه می‌تواند به انحراف فرایند مبارزه موثر و جامع و تغییر رویکرد‌های ملی در این خصوص، منجر گردد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان