اختلالات مرتبط با استرس، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا۶۰ درصد افزایش می‌دهد

نویسندگان گزارش می‌دهند که این ارتباط، مستقل از زمینه خانوادگی، تاریخچه بیماری‌های روانی / اجتماعی و بیماری‌های روانپزشکی است.

اختلالات مرتبط با استرس، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را تا60 درصد افزایش می‌دهد

یک مطالعه جدید انجام شده در سوئد نشان داده است که اختلالات مرتبط با استرس با افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری قلبی عروقی همراه است.

نویسندگان گزارش می‌دهند که این ارتباط، مستقل از زمینه خانوادگی، تاریخچه بیماری‌های روانی / اجتماعی و بیماری‌های روانپزشکی است.

برای مطالعه ، اونور در دانشگاه ایسلند و همکارانش، از داده‌های موجود در ثبت نام “بیمار ملی” در سوئد برای بررسی افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با استرس در سال های 1987 تا 2013 استفاده کردند.

این تیم، 136،637 فرد مبتلا به اختلالات مرتبط با استرس از جمله اختلالات استرسی پس از سانحه  (PTSD)، واکنش استرسی حاد، اختلال تعادل فتاری و سایر واکنش‌های استرسی را شناسایی کرد. 171،314 خواهر و برادر و 1،366،370 جمعیت عمومی بدون هیچ گونه اختلال استرس نیز در این بررسی گنجانده شدند.

همه شرکت کنندگان به مدت 27 سال برای بروز بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری‌های قلبی ایسکمیک (کاهش خونرسانی به عضله قلب)، بیماری‌های مغزی، ترومبوز(لخته شدن خون در رگ‌ها)، فشار خون بالا، نارسایی قلبی، آریتمی و انواع بیماری قلبی عروقی کشنده دیگر، مورد بررسی قرار گرفتند.

در طی سال اول پیگیری، میزان بیماری قلبی عروقی افراد مبتلا به اختلالات مرتبط با استرس، به میزان قابل توجهی نسبت به برادر و خواهران خود افزایش یافت: میانگین 8٫1 در مقابل 4٫9 نفر در هر 1000 نفر. همچنین در مقایسه با افردا عادی و جمعیت عمومی، بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به اختلالات استرسی، به طور متوسط، 8٫5 مورد در مقایسه با 4٫3 در هر 1000 نفر  در سال بود.

اونور می‌گوید: “ما حدود 60 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را مشاهده کردیم که البته این عدد پس از مدت زمان طولانی به 30 درصد کاهش می‌یابد.

سیمون بیکن، از دانشگاه کانکوردیا، متخصص بیماری‌های مزمن مربوط به شیوه زندگی می‌گوید: یافته‌ها “کاملا با سایر مطالعات همخوانی دارد.” او همچنین اشاره می‌کند که استرس، اضطراب و افسردگی، همگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند.

بیکن می‌گوید: همه ما در مواقع و شرایط استرس‌زا و تنش‌آور قرار داشته‌ایم و واکنش‌هایی را از خود نشان داده‌ایم. برای مثال زمانی که ما ترس را تجربه می‌کنیم، میزان ضربان قلب افزایش می‌یابد و فشار خون بالا می‌رود.

بیکن می‌گوید: “شما آن واکنش فوری و سریع را دارید” که در کوتاه زمانی اتفاق می‌افتد و فرد را قادر می‌سازد تا هنگام نیاز فرار کند یا اقدامی سریع انجام دهد. با این وجود، مشکل از آنجا شروع می‌شود که یک فرد چنین واکنش‌های استرسی را زمانی انجام دهد که هیچ تهدید یا ترس منطقی در میان نباشد.

او توضیح می‌دهد: “هنگامی که افراد دارای اختلالات استرس هستند، این سیستم‌ها در تمام زمان‌های اشتباه فعال می‌شوند.” به عنوان مثال، با در نظر گرفتن  PTSD، او می‌افزاید: “چنین افرادی تنها با فکر کردن در مورد یک اتفاق ناگوار ممکن است از خود واکنش‌های استرسی غافلگیرانه انجام دهد.”

استاد پزشکی در دانشگاه مک گیل، دکتر ارنستو شیفین، می‌گوید: واکنش‌های مکرر و پایدار استرسی در طولانی مدت باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن و ایجاد التهاب می‌شود که می‌تواند مرحله‌ای برای آغاز بیماری آترواسکلروز (تصلب و باریک شدن عروق خونی) باشد.

وقتی رگ‌ها باریک می‌شوند، جریان خون نیز محدود می‌شود و خطر وقوع بیماری‌های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

کاهش خطر بیماری مرتبط با استرس

ارنستو شیفین به مردم توصیه می‌کند که رژیم غذایی سالم را دنبال کنند، تلاش کنند روابط خوبی داشته باشند، نگرش خوبی داشته باشند، وقت خود را صرف گذراندن در طبیعت و ورزش کردن کنند: “من فکر می‌کنم ورزش بسیار مهم است.”

با افرادی باشید که از گذراندن وقت خود در کنار آنها لذت می‌برید، و همچنین زمانی را به فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن اختصاص دهید که می‌تواند در کاهش استرس و جلوگیری از بروز اختلالات مرتبط با استرس بسیار کمک کننده باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان