نگاهی به سخنان روحانی در افتتاحیه‌های نمایشگاه کتاب

عملکرد حسن روحانی و دولتش در حوزه فرهنگ و هنر اگرچه با حاشیه‌هایی همراه بوده اما خود او طی دیدارها و نشست‌هایی که با اهل فرهنگ و هنر داشته بر مواضعش تکیه داشته است. بروز و ظهور این مواضع در سخنان رئیس‌جمهور را می‌توان در نگاهی به متن کلام او در افتتاحیه‌های نمایشگاه کتاب‌ تهران دید.

نگاهی به سخنان روحانی در افتتاحیه‌های نمایشگاه کتاب

به گزارش ایسنا، مروری کوتاه بر صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در افتتاحیه‌های نمایشگاه کتاب در پی می‌آید:

نمایشگاه بیست و هفتم؛ صاحبان فرهنگ به ارشاد و گشت ارشاد نیاز ندارند

حسن روحانی در نخستین سخنرانی خود در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بیست و هفتمین دوره آن بود با تاکید بر این‌که حرمت کتاب یا آفریننده آن اثر تنها با زبان و بیان نیست، به حمایت قانونی از اهل فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: حرمت کتاب و یا آفریننده اثر تنها به زبان و بیان نیست، باید در قانون‌مان، مقررات‌مان و حمایت‌های‌مان، امنیت حقوقی‌مان، امنیت اجتماعی‌مان و در امنیت فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگه داریم که این قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به این قلم قسم یاد کرده است.

او کتاب را حبل‌المتینی دانست که ملت‌ها را در طول تاریخ به هم متصل می‌کند و تاکید کرد که باید شرایط بدون دغدغه برای مولفان و نویسندگان ایجاد شود.

روحانی همچنین با بیان این‌که دولت در پی سانسور دولتی نیست گفت: همان‌طور که می‌بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود و افتخار می‌کنم به دولتی که شرایطی را به وجود آورده است که همه به راحتی حرف می‌زنند و نقد می‌کنند و سخن می‌گویند و گاهی از کاه کوه می‌سازند. نقد حق مردم است. حق همه گروه‌هاست، چه اقلیت چه اکثریت. اما آن‌چه پسندیده نیست آن‌که با پول مردم و با بیت‌المال مردم از دولتی که منتخب مردم هست و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده است کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه گیرد. این چیزی است که دولت نمی‌پسندد. از همه می‌خواهیم با شناسنامه حرف بزنند. بگویند از کجا هستند، وابسته به کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران.

او همچنین گفت که باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی و افکار عمومی نیست. آنها بهترین ممیزان جامعه هستند. می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند.


روحانی تمام مجموعه دولت را نیازمند به ارشاد صاحب فرهنگ دانست: صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند، آنها باید بگذرند و عبور کنند و تماشا کنند و چون صاحب اندیشه و فکر و فرهنگ هستند و دیگران را ارشاد کنند و راه را نشان همه دهند که آنها نیز احترام جامعه و فرهگ جامعه و دین خود را به خوبی حفظ خواهند کرد.

نمایشگاه بیست و هشتم،؛ چاپ مستحب و ممنوع

حسن روحانی در افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب اما ترجیح داد به شرح وظایف دولت در قبال ناشران و اهل قلم بپردازد: اولاً کتاب یک مجموعه است از مولف و مترجم گرفته تا آن ویراستار و حروفچین و چاپخانه، توزیع و نشر همه دست به دست هم می‌دهند تا کتابی نوشته شود و به دست اهل آن رسانده شود. برای این کار دولت حداقل در زمینه سخت‌افزاری احساس وظیفه می‌کند، برای این‌که همه وسایل سخت‌افزاری در اختیار مؤلفان، نویسندگان، ناشران، موعظان، نمایشگاه ‌و فروشگاه‌ها قرار داده شود و در زمینه نرم‌افزاری ما کار را سهل و سهل‌تر کنیم.

او در ادامه اظهار کرد: فضای ما فضای امن باشد و فضای آزادی، البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی و چارچوب امنیت ملی، منافع ملی، توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی باید مورد توجه همگان باشد. نمی‌توان آن‌چنان دروازه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب یا به نام دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گیرد و نمی‌توان آن‌چنان سختگیرانه عمل کرد که برای مؤلف و ناشر هر روز زحمت و ورود در کوچه‌های پرپیچ و خم در برابر آن‌ها قرار داد.

روحانی گفت: اصول ما برای نشر باید کاملاً شفاف، روشن و کوتاه باشد، اگر نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آن وقت چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود، چون سلیقه‌ای است. خدا نکند که روزی این‌گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص، گروه و جمع مدنظر قرار گیرد.

رئیس‌جمهور همچنین در سخنانش تصریح کرد که کسی برای کتاب مجانی یا ارزان ارزش قائل نیست و به آمارسازی‌ها در حوزه کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: این تجربه شخصی من است. هر کتابی که مجانی به کسی بدهید او ورق می‌زند،‌ ولی نمی‌خواند. کتاب را باید پول داد تا صفحه صفحه آن را خواند. گاهی آمار و ارقام به ما می‌گوید فلان.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر