خرداد ماه سال جاری بود که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از درخواست مرکز تحقیقات موتور
ایران خودرو برای اخذ مجوز زیست محیطی تولید سواری دیزلی خبر داده و اعلام کرد که «بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان میدهد که موتورهای دیزلی بسیار آلودهکننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن به ویژه ذرات معلق سرطانزاست بنابراین این سازمان بهطور قطع با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است و امیدواریم که هیچ دولتی حاضر نشود که مجوز ورود ناوگان دیزل سواری را به جادهها و شهرهای کشور صادر کند.»
به نقل از ایسنا، پس از مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست، 13 دانشگاه برتر کشور با همراهی تعدادی از اساتید و فعالان محیط زیست نیز مخالفت خود برای تولید سواری دیزلی در کشور را اعلام کرده و خطرات بهداشتی و محیط زیستی ناشی از تردد این دستگاه ها را گوشزد کردند.
وزارت بهداشت نیز یکی از مخالفان جدی تولید سواری دیزلی در کشور است. رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این خصوص توضیح داد که خودروهای سواری دیزلی 20 برابر بیشتر از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می کنند و آلاینده های تولیدی توسط آنها سلامت کودکان، زنان باردار، سالمندان و به طور کلی شهروندان را تهدید می کند.
با این وجود مرکز تحقیقات موتور
ایران خودرو به دنبال آن بوده است که موضوع تولید سواری دیزلی را در شورای اقتصاد مطرح و مجوزهای لازم را دریافت نماید. البته سه روز پیش نامه ای از وزارت نفت به سازمان حفاظت از محیط زیست ارسال شده که نشان می دهد شورای اقتصاد نیز با طرح مذکور یعنی طرح جایگزینی 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برونشهری با خودروی سواری دیزلی مخالف بوده و آن را از دستور کار خود خارج کرده است.
در بخش هایی از این نامه عنوان شده است که «با توجه به نامه وزیر نفت به سازمان برنامه و بودجه در خصوص اخذ «مصوبه شورای اقتصاد برای طرح جایگزینی 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده ناوگان کرایه برونشهری با خودروی سواری دیزلی، به استحضار میرساند آلایندگی بالای خودروهای دیزلی و قرار گرفتن آلایندههای مذکور در فهرست ترکیبات سرطانزا توسط سازمان بهداشت جهانی از تابستان 1391 همچنین هزینههای بالای پالایش تولید و توزیع سوخت دیزل با رعایت استاندارد آلایندگی یورو 6 و موارد مندرج در نامه سازمان حفاظت محیط زیست موجب مخالفت نمایندگان سازمان برنامه و بودجه با این طرح در جلسات مشترک با مدیرکل برنامهریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت و نمایندگان امور انرژی سازمان برنامه و بودجه بود و لذا حمایت از تولید این محصول در قالب طرحهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر از دستور کار شورای اقتصاد خارج شده است.»