در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

انتظار وضعیت مثبت برای بازارسهام طی هفته آینده/ گروه‌های بانکی و خودرویی مستعد رشد بیشتر

اقتصادآنلاین-محمدمیلادعبداللهی؛ معاملات این هفته بازار سهام با افت و خیز بسیار پایان یافت و اظهار نظرهای ضدونقیضی را در این خصوص به خود دید. شاخص کل، هفته را با ثبت یک رکورد جدید و فتح قله 300 هزار واحد آغاز کرد و در ادامه راه، با افول همراه شد. این نزولی شدن تا جایی پیش رفت که مهم‌ترین نماگر بازار سهام روزگذشته بالاترین افت خود را طی دوماه اخیر پشت سر گذاشت و تا کانال 293 هزار واحد عقب‌گرد کرد. از سوی دیگر تعدادی از تحلیل‌گران بازار سرمایه علاوه بر تاثیر اخبار سیاسی بر متزلزل شدن شاخص کل، اعتقاد دارند بازار وارد فاز اصلاحی شده است، که البته این مهم را می‌توان جزئی از ذات بازار در نظر گرفت.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه، نسبت به آخرین وضعیت بازار سهام و پیش‌بینی آن در روزهای آتی و همچنین مسائل مذکور در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین اظهار داشت: رخدادهای سیاسی که بر سر موضوع عربستان بین ایران و آمریکا به وجود آمد، منجر به پی ریزی این استنباط شد که تنش دوباره‌ای میان دو کشور بالا گرفته است. از طرفی می‌توان انتظار داشت طی هفته پیش رو موضوع مورد بحث کمی فروکش خواهد کرد و ازحالت فعلی فاصله بگیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به رشد بسیاری از نمادها در جریان معاملات هفته‌های اخیر، موضوع نیاز به اصلاح در بازار شیوع بیشتری پیدا کرد، به عبارتی دیگر واهمه‌ ورود بازار به موج اصلاحی، منجر خواهد شد تا اکثر سرمایه‌گذاران، با کوچکترین تحرکی اقدام به فروش سهام خود کنند. این عوامل را می‌توان مهمترین فاکتورها برای ایجاد وضعیت منفی در بازار طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در نظر گرفت.

وی نسبت به  وضعیت بازار سهام در روزهای آتی اظهار داشت: با کم‌تر شدن تنش‌های سیاسی و صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تیم ایرانی می‌تواند در اجلاس پیش روی سازمان ملل حضور پیدا کند، این گمانه زنی به وجود خواهد آمد که آمریکا از مواضع منفی خود نسبت به ایران کوتاه می‌آید. از طرفی در صورت انجام این امر می‌توان منتظر اشاعه موج خوش‌بینی در میان اهالی بازار بود. به علاوه اعتبارات سال مالی جدید کارگزاری‌ها از اوایل و اواسط هفته آینده آغاز خواهد شد و مشتریان اعتباری کارگزاری‌ها مجدد می‌توانند به عنوان خریدار در بازار حضور یابند. این دو مورد را می‌توان به عنوان عواملی برای کاهش وضعیت منفی بازار طی معاملات هفته آینده برشمرد.

مهدی ساسانی با بیان اینکه در صورت عدم خروج نقدینگی به شکل واضح در بازار، می‌توان به بهبود روند معاملات امیدوار بود، تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که همه سهم‌های بازار روند صعودی نخواهند داشت، به عبارتی دیگر، جریان نقدینگی موجود در بازار به صورت گردشی در گروه‌های مختلف خواهد چرخید؛ از سویی برخی از نمادهایی که بیش از حد رشد کرده‌اند به فروش می‌رسند یا سهام‌داران تمایلی برای خرید آن نخواهند داشت و اقدام به سرمایه‌گذاری برای سایر سهم‌ها خواهند کرد.

ساسانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه گروه‌هایی مستعد رشد بیشتر در بازار هستند، افزود: با تلاش رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به منظور بهبود شرایط بانک‌ها، این گروه می‌تواند در کوتاه مدت مورد استقبال اهالی بازار قرار گیرد. همچنین برخی از نمادهای بانکی مدت‌هاست وضعیت ثابتی دارند و قیمت‌های ریالی پایینی را روی تابلو ثبت می‌کنند، جدا از موضوع افزایش سرمایه، آن‌ها می‌توانند تمایل بیشتری را برای رشد دنبال کنند.

 در سمت دیگر می‌توان به گروه خودروسازی اشاره کرد که با توجه به موضوع واگذاری بخشی از سهام آن‌ها به رغم مخالفت شورای نگهبان، انتظار می‌رود این واگذاری در بلندمدت اتفاق بیفتد و این گروه‌ هم مورد استقبال  معامله‌گران قرار گیرد. در ادامه برخی گروه‌های دیگر مانند (سنگ آهنی‌ها) که با مشکلاتی همراه بودند، درتلاش برای رفع و رجوع آن هستند و خواهند توانست بخشی از نقدینگی را جذب خود کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان