الحریری: لبنان به تنهایی نمی‌تواند با بحران آوارگان مقابله کند

نخست وزیر لبنان با اشاره به بحران پناهجویان در این کشور به عنوان مانع اصلی رشد اقتصادی لبنان تاکید کرد که کشورش هرگز نمی‌تواند به تنهایی با پیامدهای بحران آوارگان مقابله کند.

 ایسنا، به نقل از سایت النشرة، سعد الحریری، نخست وزیر لبنان امروز (یکشنبه) در سخنرانی که در هفدهمین همایش دوحه اظهار داشت: برگزاری سالانه این کنفرانس و طرح موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آن اهمیت این موضوع را ثابت می‌کند.
 
الحریری گفت: مهم‌ترین چیزی که منطقه ما به آن نیاز دارد، ثبات است، بدون ثبات نه امنیت، نه توسعه و نه پیشرفت محقق نمی‌شوند و این باید هدف اصلی ما باشد به ویژه که گروه‌های افراطی از این امر آگاه هستند و تلاش می‌کنند به ثبات کشورهای جهان ضربه وارد کنند.
 
نخست وزیر لبنان افزود: در عصر جهانی شدن افراط‌گرایی جهانی شده است و تمامی خطرات آن جهانی است و هیچ مجالی برای مبارزه با آن جز پاسخی جهانی نیست. کشورهای عربی با چالش‌های مختلفی از جمله برخی مشکلات مشترک و ویژه مواجه هستند، هر کشوری رویکردی خاص برای مقابله با چالش‌ها دارند، اما هدف‌شان یکی است، باید با رشد اقتصادی از طریق مشارکت دو بخش دولتی و خصوصی فرصت‌های شغلی برای جوانان ایجاد کرد چرا که لبنان دچار فلج سیاسی شده که در طول سه سال در اقتصاد منعکس شده است و امروز پس از انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت شاخص‌ها به کندی، اما رو به بهبود می‌روند و ما از کشورهای عربی که از ما حمایت می‌کنند، تشکر می‌کنیم.
 
وی در ادامه تاکید کرد: لبنان با مانعی اساسی در حوزه رشد اقتصادی یعنی حضور یک و نیم میلیون آواره و پناهجو مواجه است، دولت و مردم لبنان و نیز جامعه مدنی به شکل کامل به وظایف خود در برابر این بحران عمل کرده‌اند و منتی هم در این مورد بر سر کسی نیست، اما لبنان هرگز نمی‌تواند به تنهایی به مواجهه با پیامدهای این بحران و برطرف‌سازی آن‌ها ادامه دهد، تعداد پناهجویان نزدیک به نیمی از تعداد شهروندان لبنانی است و این مساله نرخ بیکاری را تا 20 درصد افزایش داده و موجب کاهش سطح ارائه خدمات عمومی، تاسیسات حیاتی و زیرساخت‌ها و کاهش بودجه عمومی شده و فقر را تا 30 درصد افزایش داده است.
 
حریری ادامه داد: 230 هزار دانش‌آموز سوری در مدارس لبنان حضور دارند در حالی که تعداد دانش‌آموزان لبنانی در مدارس کشور 200 هزار تن است، این در حالی است که می‌دانیم میزان ترک تحصیل در میان پناهجویان بالا است، فشار و بار مشابهی در بیمارستان‌ها، جاده‌ها و منابع آب آشامیدنی در لبنان وجود دارد و تولید ناخالص داخلی نیز متحمل بیش از 18 میلیارد دلار خسارت شده است.
 
نخست وزیر لبنان گفت: دولت لبنان تصمیم دارد با این بحران مقابله کرده و رویکرد یکپارچه‌ای مبتنی بر توسعه زیرساخت‌ها و خدمات تعیین کند، ما این اصل را دنبال می‌کنیم، زیرا مسئولیت ما رشد اقتصادی و حمایت از کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان است و ما در این زمینه بر روی کمک‌های بین‌المللی و حمایت کشورهای عربی حساب باز کرده‌ایم و اطمینان داریم که برادران ما در کشورهای عربی در صف اول حامیان برقراری ثبات در کشور ما هستند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر