خبرگزاری مهر: بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز یکشنبه 24 آذر 98 در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دوگانهسوز با بیان اینکه مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر تخصیص اعتبار بلاعوض 6500 میلیارد تومانی را طی یک یا دو روز دریافت کرده ایم، گفت: این طرح در راستای اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی و پاسخ به ندای رهبری اجرایی شده و با توجه به اینکه تمام بخشهای مختلف این صنعت بومی سازی شده است، نباید در اجرای آن حتی یک قطعه وارد کنیم.
وی افزود: در حقیقت تمامی این 6500 میلیارد تومان سرمایهگذاری، تبدیل به تولید و اشتغال میشود و بر این اساس، پروژه خوبی طراحی شده و البته باید توسط رسانهها و سایر مجموعههای ذیربط، به درستی تبیین شود تا مردم برای استفاده از این امکانات اذیت نشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه امکان اجرای این طرح در گذشته وجود نداشت، توضیح داد: علت اینکه در گذشته با وجود اینکه پیگیریهای لازم را انجام دادیم، چرا این طرح اجرایی نشد، این است که اختلاف قیمت بین گاز CNG و بنزین بسیار اندک بود و توجیه اقتصادی برای مصرف کنندگان نداشت؛ به نحوی که مردم برای استفاده رغبتی انجام نمیدادند؛ اما اکنون با طرح سهمیه بندی سوخت شاهد افزایش اختلاف قیمتی بین بنزین و CNG بودیم و توانستیم این طرح را اجرایی کنیم.
به گفته وزیر نفت، حدود 2600 جایگاه CNG در کشور فعال است که به نظر میرسد در حال حاضر و با توجه به نیاز کنونی، این تعداد جایگاه کافی است البته برنامههای توسعهای را مدنظر داریم.
زنگنه با تاکید بر اینکه راه حل مشکل سوخت تنها مربوط به ساخت پالایشگاه نیست، تصریح کرد: برای هر بشکه نفت در این پالایشگاه، نیازمند سرمایه گذاری 20 هزار دلاری هستیم و حدود 4 تا 5 سال نیز زمان لازم است تا پالایشگاهی به بهره برداری برسد؛ اما میتوانیم با جایگزین کردن CNG به عنوان سوختی ملی از چنین هزینه کردی جلوگیری کنیم؛ چرا که در بخش گاز وضعیت بسیار مطلوب است؛ ضمن اینکه هم تولید مساعدی وجود دارد و هم شبکه توزیع گستردهای در سراسر کشور در اختیار است.
وزیر نفت، میزان استفاده مستقیم جمعیت کشور از گاز را حدود 64 تا 95 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در هیچ کشوری به میزان ایران گستردگی استفاده از گاز وجود ندارد؛ این در حالی است که تمام بخشهای مختلف این صنعت در داخل کشور تامین نیاز میشود و البته خودروسازان باید تکنولوژی ساخت خودرو را ارتقا دهند.
زنگنه گفت: بخش دیگر مصرف سوخت کشور مربوط به نفت گاز است که بهترین جایگزین برای آن، میتواند سوخت LNG باشد؛ چرا که هزینه آن نصف هزینه گازوئیل است؛ ضمن اینکه همه در طرح گازسوز کردن خودروها برنده هستند و طرحی مشابه گازرسانی روستایی است.
این مقام مسئول توضیح داد: حدود 12 تا 13 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی هزینه کردیم و فقط در بخش روستایی به 14 هزار روستا گاز رسانی انجام دادیم که همگی با استفاده از توان داخلی بود.
زنگنه تاکید کرد: باید با کارخانههای تولید خودرو نیز به گفتگو بنشینیم و هزینهای به آنها پرداخت کنیم تا با کاهش هزینه تولید خودروهای گازسوز، رغبت بیشتری برای استفاده از این کالا بین مردم ایجاد شود؛ البته بیشتر این تمرکز باید بر خودروهای عمومی باشد.
زنگنه: برنامهای برای افزایش قیمت گازوئیل نداریم/ اطلاعی از استیضاح ندارم
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانهای و کارگاهی خودروهای دوگانهسوز بین شرکت ملی پخش فرآوردههای ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اطلاعی ندارم که استیضاح من به صحن رفته یا نه، من اکنون اینجا و درجمع شما هستم.
به گفته وی گازرسانی در همه جبههها در استان سیستان و بلوچستان فعال است.
وزیر نفت با بیان اینکه میزان سهمیه اختصاص یافته الپیجی در همه استانها نسبت به پارسال بسیار بیشتر است، افزود: مشکل این است بخشی از این سوخت قاچاق و بخشی هم بهصورت غیرمجاز در خودروها استفاده میشود.
به گفته زنگنه تا ماههای آینده میزان کاهش مصرف بنزین تثبیت میشود؛ رقمی که هماکنون درباره کاهش مصرف عنوان میشود نسبت به مدت مشابه پارسال است.
وی اظهار کرد: سهمیهبندی بنزین تاثیری در قاچاق ندارد آنچه در قاچاق تاثیر دارد قیمت است، قاچاق بنزین برخلاف گازوئیل و بر اساس اطلاعاتی که دارم بسیار کم است.
وزیر نفت با اشاره به پروژه فاز ١١ پارس جنوبی گفت: فاز 11 پارس جنوبی بهصورت کامل به شرکت پتروپارس سپرده شده و این شرکت کارهای اجرایی آن را آغاز کرده است.
بنا بر اعلام وزارت نفت، وی تصریح کرد: عمده فرآوردههای نفتی از طریق بورس انرژی عرصه میشود و بسیار هم موفق بوده است، اما در مقوله نفتخام و میعانات گازی تاکنون نتوانستیم فروش جدی داشته باشیم.