ماهان شبکه ایرانیان

«تحلیل حماسه حضور ملت ایران در انتخابات» در برنامه «جهان‌آرا»:

اسماعیلی: بیانیه آقای رئیسی بعد از اعلام نتیجه بسیار دقیق، شفاف و حاوی پایبندی به قانون بود

بخش آزاردهنده روایت‌هایی که از دوره‌های مختلف انتخابات می‌کنیم عدم تمکین به قانون است. در فتنه ۸۸ تمکین به قانون صورت نگرفت و همین امر کشور را دچار التهاب کرد و از این‌رو مقام معظم رهبری در انتخابات فعلی به فتنه ۸۸ کد داد.

اسماعیلی: بیانیه آقای رئیسی بعد از اعلام نتیجه بسیار دقیق، شفاف و حاوی پایبندی به قانون بود/ کدخدایی: میزان تأثیرگذاری تخلفات انتخابات باید بررسی شود/ مهاجری: همه طرف‌های حاضر در انتخابات در زمین نظام اسلامی بازی می کنند
گروه سیاسی - رجانیوز: پنجاه و پنجمین قسمت از مجموعه برنامه تلویزیونی گفت‌وگو محور جهان‌‌آرا شنبه 30 اردیبهشت روی آنتن شبکه افق سیما رفت. 
 
به گزارش رجانیوز، برنامه با حضور محمد مهاجری کارشناس رسانه، محمدمهدی اسماعیلی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و ارتباط تلفنی با عباس‌علی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و مجری و کارشناس محمدحسین بدری با موضوع «تحلیل حماسه حضور ملت ایران در انتخابات» از شبکه افق سیما پخش شد.
 
مهاجری در بدو گفت‌وگو در خصوص نعمت شرکت در سرنوشت کشور از طریق تأثیر به اندازه یک رأی عنوان کرد اوایل انقلاب نظر عد‌ه‌ای این بود که اصلاً چرا رأی بدهیم، همه چیز از قبل معلوم و رأی ما بی‌تأثیر است. مردم انتظار چند ساعته در صف‌های طولانی را برای دادن رأی به جان می‌خرند، زیرا نظام جمهوری اسلامی توانسته اعتماد مردم را به اینکه رأی آنها تأثیرگذار است، ولو به اندازه یک رأی جلب کند. همین اعتماد شور، نشاط و التهاب انتخاباتی را موجب شده است.
 
 
وی افزود حرف‌هایی از این قبیل که همه چیز از قبل تعیین شده رنگ باخته و این فضا شکسته شده و ممکن است کسانی بیایند رأی بدهند که نه طرف این جناح و نه طرف آن جناح هستند و حتی نظام را به تعبیر جمهوری اسلامی قبول نداشته باشند، ولی همین‌ها هم قبول دارند رأیشان اثرگذار است. 
 
اسماعیلی در خصوص این اتفاق مهم گفت برای آیین رأی دادن که در کشور ما دارد تبدیل به یک سنت می‌شود، می‌توان کمتر نظیری پیدا کرد. یکی از موفقیت‌های بزرگ و مصادیق کارآمدی جمهوری اسلامی که می‌توانیم بدون لکنت از آن یاد کنیم در حوزه سیاست و امنیت است و انتخابات مصداق اتمّ این موفقیت است. کشور ما سابقه شاهنشاهی استبدادی 2500 ساله دارد و در منطقه هنوز این فرهنگ هست و پیشینه جمهوریت و دموکراسی وجود ندارد. در جاهایی اسم جمهوری هست، ولی ریاست جمهوری‌های مادام‌العمر دارند. همه اینها جمهوری اسلامی ایران را تبدیل به یک پدیده و انتخابات را به یک کار شگفت‌انگیز کرده و نظام جمهوری اسلامی ایران برای این کار ریسک بالایی را پذیرفته است. 
 
وی عنوان کرد مدتی روی پروژه اندیشه‌ سیاسی رهبر انقلاب کار می‌کردم. سه ماه پیش از انتخابات مقام معظم رهبری سنجه‌ای را برای میزان تداوم جمهوری اسلامی ایران مطرح و مردم را دعوت عام می‌کند. نکته مهم این است که در اندیشه امام و به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اصل ادامه حاکمیت دینی هم به رأی اکثریت مردم بستگی دارد. 
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت در واقع نظام به‌رغم انتقاد مردم به بخش‌هایی از سیستم و حتی به فرمایش مقام معظم رهبری شخص ایشان، خود را در آزمونی قرار می‌دهد که معلوم نیست خروجیش چه باشد. این موجب شگفتی دنیاست که چگونه نظام می‌خواهد از پس این موضوع برآید و جمهوری اسلامی ایران به‌خوبی این موضوع را مدیریت کرد و چند دوره انتخابات ریاست جمهوری را شاهدیم که مشارکت بالای 70 درصد داریم. تعبیر رهبر انقلاب این است که نظام اسلامی در انتخابات نفس تازه می‌کند. 
 
وی تصریح کرد نظام جمهوری اسلامی توانسته است از این اتفاق و امتحان مهم سرافراز بیرون بیاید. پیروز اصلی مردم و رهبری انقلاب هستند که بر مدیریت این مهم فائق آمدند.    
 
مهاجری در توضیح این نکته که علی‌رغم عدم توفیق طرف مقابل در انتخابات هیچ اتفاق خلاف امنیتی هم در کشور نیفتاد، افزود مردمی که در این مملکت زندگی می‌کنند دارند در زمین نظام بازی می‌کنند. شرکت مردم در انتخابات با وجود مشکلات مختلف در جنبه‌های گوناگون زندگی مردم نشان می‌دهد نظام راه را برای بازسازی و اصلاح خود در درونش باز کرده است. حضور 41 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حاکی از آن است که اصلاح نظام توسط جریانی بیرون از آن تصور باطلی است. 
 
وی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی با قدمت 30، 40 ساله در مقایسه با سابقه چند صد ساله اندیشه سیاسی موجود در دنیای غرب هنوز نوپا و یک نهال است، به بحث امنیت پرداخت و گفت ما دو تجربه تلخ ناامنی داریم که یکیش در انتخابات سال 1388 اتفاق افتاد، اما در مجموع گرایش مردم به سمت امنیت است. در این انتخابات می‌توانست اتفاقات خیلی بدی بیفتد، ولی تک‌تک مردم مراقب بودند چنین نشود. 
 
این کارشناس رسانه با بیان اینکه زمان انتخابات موقعیت مناسبی برای حمله گروه‌های مختلف تروریستی خارج از کشور بود و با اعلام وزارت اطلاعات در این خصوص عده‌ای هم دستگیر شدند اظهار کرد از یک طرف سیستم امنیتی ما به اندازه کافی هوشیار است تا از بیرون چنین ورودی صورتی نگیرد و از طرفی وقایع سال 1388 برای مردم این هوشیاری را ایجاد کرد که لازم نیست هزینه بدهند. اصلاً حضور هر چه بیشتر مردم مساوی است با امنیت بالاتر. 
 
اسماعیلی ضمن تأیید اینکه رفتار بزرگ‌تری و عالمانه از سوی کاندیدای دوم شرایط را به سمت امنیت و آرامش بعد از انتخابات سوق می‌دهد، گفت انتخابات سال 1396 بسیار شبیه انتخابات سال 1388 و رقابت بین رئیس‌جمهور مستقر و رقیب قوی‌ای با رأی بالاتر در تهران بود. با توجه به تجربه عملیم در چند دوره اخیر با حضور در ستادهای انتخاباتی در یافته‌ام در بین طرفداران دو رقیب اصلی توهم پیروزی شکل می‌گیرد. 
 
اسماعیلی: بیانیه آقای رئیسی بعد از اعلام نتیجه بسیار دقیق، شفاف و حاوی پایبندی به قانون بود
 
وی افزود نقش فردی که به عنوان کاندیدا عهده‌دار این مسئولیت شده خیلی مهم است. در انتخابات سال 1388 فاصله نفر اول و دوم حدود 11 میلیون و انتخابات اخیر تقریباً 7 میلیون بود. انصافاً در شهرستان‌ها و روستاها که شمارش آرا از آنجا شروع شد، غلبه به سمت رئیسی بود. بیانیه پس از انتخابات ایشان خیلی دقیق تنظیم و در آن پایبندی به قانون به‌طور شفاف ذکر شده است. بسیار مهم است کاندیدای دومی با 16 میلیون رأی نتیجه را بپذیرد و برای نظام مشکلی ایجاد نکند.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد تجربه کشور در سال 1388 به آنچه امسال رخ داد کمک بسیاری کرد و موجب شد افرادی که وارد صحنه انتخابات می‌شوند هاضمه قوی داشته باشند و بتوانند این قضیه را مدیریت کنند.
 
مهاجری در خصوص توهم پیروزی در انتخابات به بحث نظرسنجی‌ها اشاره کرد که ممکن است مردم بگویند نتیجه نظرسنجی‌ها این است چه فرقی می‌کند رأی بدهیم یا ندهیم، ولی واقعیت این است که در نظام جمهوری اسلامی مردم پذیرفته‌اند نتیجه از پیش تعیین شده نیست. 
 
کدخدایی در گفت‌وگوی تلفنی در پاسخ به این سئوال که «آیا انتخابات با نظم و انضباطی که شما پیش‌بینی می‌کردید و مطلوبتان بود برگزار شد» ضمن تبریک این جشن ملی و پیروزی به مردم اظهار کرد طبق انتظارمان مشکل انتظامی و امنیتی خاصی نداشتیم. در حوزه برگزاری انتخابات با تدابیر پیش‌بینی شده و همکاری با دوستان در وزارت کشور خوشبختانه به مشکل مهم و حادی برنخوردیم. ستاد نظارت مرکزی انتخابات برای هماهنگی لازم بین ناظرین ما بود که اگر مشکلی به وجود آمد یا از طریق ستادهای انتخاباتی نامزدهای محترم گزارشی از تخلف یا مشکلی ارائه شد سریعاً بررسی کنند.
 
وی در مورد میزان حجم و تأثیرگذاری برخی تخلفات در نتیجه انتخابات، از جمله نرسیدن تعرفه به بعضی جاها یا مهر نداشتن برخی تعرفه‌ها یا بسته شدن در بعضی از صندوق‌ها زودتر از موعد پاسخ داد گزارش‌هایی از سوی ستادها یا مردم یا ناظرین ما در طول برگزاری انتخابات ارسال می‌شود. میزان تأثیرگذاری این تخلفات باید در شورای نگهبان مطرح شوند که سه روز مهلت دریافت شکایت‌هاست. در طول برگزاری انتخابات این اشکالات به‌طور طبیعی اعلام می‌شوند. 
 
سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد نمی‌توان گفت انتخابات به عنوان یک کنش عظیم سیاسی انجام شده از سوی غالب مردم هیچ مشکلی ندارد. در بحث مدیریتی، توزیع تعرفه و پیش‌بینی امکانات لازم یا خدای نکرده تخلفاتی که از جانب افراد صورت می‌گیرد طبیعی است. در تمام انتخابات‌ها با این‌گونه مشکلات و تخلفات روبرو هستیم. بسیاری از آنها همان روز با همکاری‌ای که با قوه قضائیه داشتیم برای آنها ارسال می‌شد. همچنین با همکاری‌ای که با وزارت کشور، مخصوصاً شخص وزیر کشور داشتیم گزارش‌ها برای وزارت کشور ارسال می‌شد و سعی بر این بود در اسرع وقت اگر مشکلی ایجاد شده است برطرف شود. در باره انتخابات برگزار شده هم گزارش‌هایی در طول برگزاری انتخابات و پس از آن دریافت کردیم و ان‌شاءالله بعد از بررسی نتیجه را خدمت مردم شریف ایران اعلام خواهیم کرد. 
 
وی در باره مبنای قانونی پایان برگزاری انتخابات رأس ساعت 12 به‌رغم ازدحام رأی‌دهندگان در محل رأی‌گیری تبیین کرد در قانون آمده است رأی‌گیری باید در روز جمعه انجام شود. توافق اولیه معمولاً حداقل 10 ساعت است. وزیر محترم کشور می‌تواند اضافه بر آن را تمدید کند. از جهت حقوقی ساعت 24 به بعد روز جمعه اعلام نمی‌شود. گاهی اوقات با توجه به پیش‌بینی ساعات تمدید را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که قبل از ساعت 12 رأی‌گیری تمام شود که مسئله‌ای وجود ندارد، ولی وقتی به بعد از 12 محول می‌شود طبعاً اعتراضات و ایراداتی به همراه دارد که رأی بعد از ساعت دوازده می‌تواند مخدوش باشد و رأی روز جمعه نباشد. در این دوره با همکاری با وزارت کشور بنا شد ساعت 12 رأی‌گیری به پایان برسد و بخش‌های زیادی از این قضیه تبعیت کردند و موضوع حل شد.
 
کدخدایی: میزان تأثیرگذاری تخلفات انتخابات باید بررسی شود
 
کدخدایی در خصوص تخلف بعد از ساعت دوازده شب تصریح کرد، چه یک دقیقه بعد از ساعت 24 باشد و چه هفت صبح روز شنبه هر دو قطعاً خلاف است و باید جلوی آن گرفته شود. پیشنهادمان این بود که تمدید را به صورت یک ساعت یک ساعت اعمال کنید تا ساعت 9 یا 10 رأی‌گیری تمام شود و از 10 تا 12 کسانی که در شعبه هستند رأیشان را به صندوق بیندازند، ولی اگر یکباره دو ساعت تمدید شود وضعیتی می‌شود که پیش آمد. 
 
وی به مشکلی در انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت به دلیل استفاده از سامانه احراز هویت چون انتخابات شورای شهر و روستا هم بود، مشکلات اجرایی هم وجود داشت و برخی از استان‌ها با تأخیر شروع کردند که این مشکل مدیریتی است نه مشکل مردم. در تهران هم برخی از شعبه‌ها ساعت 8 باز نشده بود. امیدواریم در ادوار آینده با چنین مسائلی مواجه نباشیم و انتخابات به‌گونه‌ای باشد که قانون مقرر کرده است و بر اساس قانون پیش برویم. به همه مردم خوبمان برای رأی به نظام جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کنیم. 
 
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص زمان نتایج رسیدگی به شکایات عنوان کرد ما سه روز اول، یعنی شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه را برای دریافت شکایات فرصت قرار دادیم و از سه‌شنبه به مدت هفت روز مهلت بررسی داریم و سپس صحت انتخابات را اعلام می‌کنیم. 
 
وی در پاسخ به اینکه آیا حجم شکایات به حدی هست که در نتیجه نهایی تأثیر بگذارد اذعان کرد نمی‌توانم قطعی عرض کنم و باید نظر همه اعضای شورای نگهبان را جویا شویم، ولی با توجه به نوع گزارش‌های دریافتی احتمال وقوع چنین وضعیتی را پیش‌بینی نمی‌کنم.
 
مهاجری در خصوص عمل نکردن به وعده‌های انتخاباتی در صورت پیروزی یک کاندیدا اظهار کرد، همه‌اش وعده نیست و گاهی اوقات مطالبی که از زبان کاندیداها مطرح می‌شوند در سال‌های بعدی اثر وضعی دارند. 
 
 
وی در خصوص انتخابات سال 1388 خاطرنشان کرد آن انتخابات تجربه‌ای بود که دیگر در سال‌های 1392، 1394، 1396 و انتخابات‌های بعدی بحمدالله آن اتفاقات تلخ تکرار نشود. یکی از دلایلش این بود که در انتخابات‌های سال 1392 و 1396 روی اعصاب همدیگر راه نرفتیم. عمده تقصیر به گردن رسانه‌هاست. در صورت کنترل رسانه‌ها و عدم التهاب فضای سیاسی آن موقع از سوی رسانه‌ها چه بسا قضیه قابل جمع کردن بود. 
 
این کارشناس رسانه ضمن اشاره به دو اتفاق مهم در سال‌های 1392 و 1396 مطرح کرد یک اتفاق معقول‌تر شدن رسانه‌ها و دوم داده نشدن دعواهای سیاسی دست آدم‌های تندرو دو جناح سیاسی کشور بود و عقلای هر دو جناح کوشیدند این دعواها را کنترل کنند. در صورت بروز تندروی‌هایی افراد زیادی دنبال آنها نمی‌دویدند. به‌رغم اینکه شاید خیلی از مردم به هیچ‌یک از آنها وابستگی خاصی نداشته باشند، ولی در کشور دو جناح بیشتر نداریم و همین‌ها تعیین‌کننده دعواهای سیاسی کشورند. 
 
وی با تصریح اینکه ایجاد این فضای آرام زمینه را برای تحقق وعده‌ها فراهم می‌سازد، تأکید کرد کاندیدایی با 15، 16 میلیون رأی دنبال کار خودش نمی‌رود، بلکه مطالبه‌گر پر قدرت می‌شود. نامزد دومی با 7، 8 میلیون رأی کمتر نماینده قشر زیادی است. نباید کنار برود و کنار هم نمی‌رود. بخواهد کنار برود مطالبات جامعه نمی‌گذارد. 
 
مدیر اسبق شورای سردبیری روزنامه‌های معتبر در ادامه گفت رئیس‌جمهور منتخب رئیس‌جمهور همه است. 16 میلیون رأی کاندیدای دوم نشان می‌دهد بخشی از اقبال جامعه به او بوده است. در فضای سیاسی غیر ملتهب مطالبات را نه فقط از وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب خواست، بلکه کاندیداهایی که رأی نیاورده‌اند باید مطالباتشان را در فضای سیاسی کشور مطرح کنند. 
 
اسماعیلی ضمن تأیید این نکته مهم که روحیه تمکین به قانون به نفع همه ماست، مطرح ساخت انتخابات‌ها موج سنگینی را در کشور به راه می‌اندازند و فرد منتخب قرار است مجری قانون اساسی باشد. بنابراین باید برآیند صحبت‌هایش در زمان کاندیداتوری تلقی تمکین وی به قانون و اجرای قانون را در ذهن رأی‌دهندگان ایجاد کند. ضمن اینکه حجم عمده فعالیت‌های کشور در حوزه قوه مجریه است. 
 
وی افزود بخش عمده سختگیری و دقت شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای ریاست جمهوری و احراز شرایط شش‌گانه پیش‌بینی شده در قانون است که تا بتواند بار عظیم مسئولیت اجرای قانون اساسی کشور را به عهده بگیرد. رئیس‌جمهور نماد جمهوریت در جامعه ماست. 
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بخش آزاردهنده روایت‌هایی که از دوره‌های مختلف انتخابات می‌کنیم عدم تمکین به قانون است. در فتنه 88 تمکین به قانون صورت نگرفت و همین امر کشور را دچار التهاب کرد و از این‌رو مقام معظم رهبری در انتخابات فعلی به فتنه 88 کد داد. 
 
وی تبیین کرد تمکین به قانون از حفظ قانون در حین تبلیغات شروع می‌شود و در رفتارهای کاندیداها برای ارائه برنامه‌هایشان و پذیرش نتیجه انتخابات ادامه می‌یابد. اینکه سه کاندیدایی که در کنار کاندیدای پیروز در صحنه حضور داشتند و برای رئیس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت و اعلام کردند حاضرند به ایشان کمک کنند نشان از بلوغ سیاسی است. 
 
اسماعیلی افزود عدم تمکین به قانون را به‌نوعی در سال 1384 داشتیم و در سال 1388 تشدید شد و تجربه سال 1388 موجب شد سیستم در سال 1392 به‌خوبی بتواند قضیه را پشت سر بگذارد. 
 
 
وی تصریح کرد انتخابات سال 1396 در روزهای آخر دو قطبی شده بود و دو کاندیدا با دو پشتوانه اجتماعی به صحنه آمدند. اجتماع مردم در روز چهارشنبه در مشهد را با حضور دو رقیب اصلی به خاطر آورید. مردم طرفدار هر کاندیدا جمع شدند و ابراز احساسات می‌کردند و نامزدها هم حرف‌هایشان را زدند. سپس بدون هیچ مشکلی جمعیت متفرق شد و فضا را برای یک انتخابات پرشکوه آماده کردند. 
 
مهاجری در خصوص دو قطبی شدن انتخابات خاطرنشان کرد، در دموکراسی‌های غربی چون کاندیداها بر اساس برنامه‌ریزی احزاب بالا می‌آیند طبیعی است فرد منتخب التزامی به رعایت منویات حزب مخالفش ندارد و کار خودش را می‌کند. در جمهوری اسلامی بنا بر قهر نیست. مردم چندان جناحی رأی نمی‌دهند. در این انتخابات بخشی از مردم «رأیِ لج» دادند. 
 
وی اضافه کرد به‌تدریج ریسک‌پذیری نظام در مقابل انتخابات رو به افزایش است. ضمن اینکه الان انتخابات به یک مقوله عرفی تبدیل شده است. ما از دورانی که سیاست را یک مقوله به‌شدت ایدئولوژیک فرض می‌کردیم فاصله گرفته‌ایم. 
 
مدیر اسبق شورای سردبیری خبرگزاری‌های معتبر بیان داشت اکنون حضور همه مردم در انتخابات صرفاً به منزله ادای تکلیف شرعی نیست. البته بخش عمده‌ای هنوز به این دلیل رأی می‌دهند، اما حتی اگر برای ادای تکلیف شرعی بیایند سیاست و انتخابات را عرفی می‌دانند و چندان ایدئولوژیک بدان نمی‌نگرند. برای همین گستره‌اش بیشتر می‌شود و مطالبات مردم هم تغییر می‌کند. 
 
وی خاطرنشان کرد در سال‌های 1360 و 1364 بیشتر و در سال‌های 1368 و 1372 قدری کمتر اگر کاندیدای ریاست جمهوری مطالبات اقتصادی را برای مردم مطرح می‌کرد مردم پس می‌زدند و می‌گفتند مگر ما برای این چیزها انقلاب کرده‌ایم. اصلاً مطرح کردن این حرف‌ها قبیح بود، اما امروزه کاندیدای روحانی و ارزشی با وعده‌های افزایش یارانه‌های چند دهک وارد صحنه می‌شود. با وجودی که پشت قضیه ایدئولوژیک هست، ولی دیگر ویترین این‌گونه نیست و کسی راجع به پس‌زمینه‌های اعتقادی تبلیغاتش حرف نمی‌زند و بحث‌های اجتماعی و اقتصادی را مطرح می‌کند. هر چه جلوتر می‌رویم جمهوری اسلامی به لحاظ اندیشه سیاسی از نهال نورسته به درخت تنومندی تبدیل می‌شود. 
 
این کارشناس رسانه گفت امنیت مملکت ما نعمت بزرگی است. در سال 1388 که شرایط به زد و خورد انجامید نگرانی در بروز ناامنی شکل گرفت. مردم به بلوغ سیاسی رسیدند که در 1392، 1388 را تکرار نکنند. شعارهایی که سال 1392 می‌دادند به تندی شعارهای امسال نبود. آن موقع دو قطبی سال 1396 شکل نگرفت. امسال صحبت‌ها صریح‌تر و تندتر شدند و حتی اتهام‌های بزرگی به همدیگر زدند. 
 
اسماعیلی ضمن بیان این نکته که تاکنون این‌طور نبوده است که مطالبه مردم در حوزه‌ای به این شدت شکل بگیرد تصریح کرد مسئله اول مردم در انواع نظرسنجی‌ها بیکاری قید شده است. مرکز آمار ایران با احتساب شاغل یعنی یک ساعت کار در هفته آمار بیکاران را 5/12 درصد و حدود 6 میلیون و 700 هزار نفر اعلام کرده است که سالانه 1 میلیون و 200 هزار نفر به آمار متقاضیان کار افزوده می‌شود. ابتدا روحانی گفت ما می‌توانیم 700 هزار نفر شغل ایجاد کنیم، ولی در یکی دو هفته تبلیغات این رقم به 955 هزار رسید. برنامه ششم الزام یک میلیون شغل را دارد. 
 
وی تأکید کرد غیر از ایجاد کار در حفظ اشتغال هم مشکل داریم. دولت یازدهم عسلویه را با 100 هزار کارگر تحویل گرفت که الان این رقم به زیر 50 هزار نفر رسیده است. امروز مشکل اول کشور بیکاری است.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به آخرین نطق جهانگیری که از شهریور 10 میلیون تومان سهام خالص می‌دهیم، اظهار کرد این بسیار خوب است و احساس کردم کاندیداهای رقیب موفق شدند مطالبه مردم و این موضوع را که کشور دچار رکود و کسادی است و مردم گرفتار مشکلات معیشتی هستند به بدنه دولت منتقل کنند. وی مثال زد اغلب موتورسوارهای مسافرکش کارگرهای بیکار شده هستند و به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد که امروز آمار طلاق و حاشیه‌نشینی نگران‌کننده است. کف آمار حاشیه‌نشین‌ها 11 میلیون است، در حالی که از زبان وزیر شهرسازی رقم 18 میلیون نقل شده است. تفاوت آمار به خاطر عدم اجماع در تعریف این آسیب اجتماعی است. با فرض جمعیت 80 میلیونی 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین یعنی بالای 13 درصد کل جمعیت و این خیلی نگران‌کننده است. 
 
اسماعیلی تأکید کرد این فکر که کار رئیسی به عنوان نفر دوم انتخابات تمام شده غلط است. او عقبه اعتماد نزدیک به 40 درصد رأی‌دهندگان را دارد. از نظر اخلاقی و شرعی مجاز نیست مطالبه مردم را رها کند و برود. 
 
وی اعلام کرد رئیسی یک شخصیت در تراز ملی با 16 میلیون پشتوانه مردمی، کنشگر سیاسی درجه یک و نماینده بلوک قدرتمندی از اجتماع شده است. لازمه نشاط سیاسی همین است و دولت باید بداند یک رقیب در سایه وجود دارد که با دقت او را رصد می‌کند. 
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کاندیداهای حاضر در صحنه به‌خوبی توانستند مطالبه مردم را به گفتمان رایج در انتخابات تبدیل کنند. دولت در جریان رقابت انتخاباتی و مناظره ها مجبور شد برنامه و به مطالبات مردم پاسخ بدهد. 
 
 
وی افزود یکی از امتیازات انتخابات این دوره این بود که مواردی که قرار بود در حاشیه مطرح شوند به متن آمدند و کاندیداها روی مطالبات اصلی ایستادند. وظیفه کاندیداها، خصوصاً رئیسی به عنوان نامزد دوم انتخاباتی این است که این قضیه را رصد کنند. مشکلات عنوان شده مشکلات شخص روحانی و دولت نیست و مربوط به کارآمدی نظام و مشکلات عمومی جامعه است که مواردی از آنها دیده نشده و روی هم انباشته شده‌اند و حالا باید حل شوند. مشکل اصلی کشور در حوزه معیشت و اقتصاد است. 
 
مهاجری اذعان کرد کار قوه مجریه در هیچ دوره‌ای آسان نبوده است و بیشترین حجم نارضایتی به دولت برمی‌گردد. قطعاً مسئول همه آسیب‌های اجتماعی دولت نیست و اتفاقات دیگری می‌افتد که منجر به این آسیب‌ها می‌شوند، ولی نهایتاً گریبان دولت را می‌گیرد. 
 
خویشتن داری نظام اسلامی در قالب مناظره‌ها جزو بزرگ ترین دستاوردهای سیاسی ملت ایران است
 
وی افزود افزایش مطالبات از این جهت که دولت باید خودش را تکان بدهد و وارد عرصه‌هایی با ریسک بالا شود، برای دولت فرصت است. منتهی باید برای مردم توضیح بدهند و مردم ما قدر ناشناس نیستند. یکی از بحث‌هایی که در مناظره‌ها مطرح می‌شد این است که دولت مستقر به خاطر انتظار برای نتایج برجام وقت‌های زیادی را تلف کرده است. شاید درست یا غلط باشد که وارد این بحث نمی‌شوم، ولی با این کار دولت خودش را در معرض نارضایتی مردم قرار داد. 
 
این کارشناس رسانه در خصوص اینکه روحانی و جهانگیری به خاطر زرنگیشان راجع به یارانه‌ها قول مساعد دادند اذعان کرد آنها روی مطالبات موجود سُر خوردند و دریافتند اگر در مقابل این مطالبات مقاومت کنند رأیشان می‌ریزد. 
 
وی در ادامه گفت علاوه بر مطالبات اقتصادی یک‌سری مطالبات فرهنگی و سیاسی هم وجود داشت که کاندیداهای دیگر بدان‌ها وارد نمی‌شدند، ولی روحانی راحت‌تر ورود کرد. موضوعاتی که شاید فراگیر نبودند، ولی مصرف انتخاباتی و سیاسی داشتند، مثل برگزاری فلان کنسرت یا مالیات ندادن فلان ارگان. 
این کارشناس رسانه به نکته مهمی اشاره کرد که دولت‌ها می‌توانند از مطالبات مردم فرصت بسازند یا تسلیم شوند و تهدیدی برایشان باشد. دولتی که دور دوم انتخاب می‌شود، ضمن اینکه در کشور ما حزب وجود ندارد و چون دیگر از مردم رأی نمی‌خواهد به سمت لَخت شدن می‌رود. 
 
اسماعیلی در خصوص این جشن و مشارکت ملی اظهار امیدواری کرد که الحمدلله داریم در این زمینه پخته می‌شویم و رو به جلو حرکت می‌کنیم. ما شاهد کارآمدی در حوزه سیاسی بودیم و ان‌شاءالله دولت این مهم را پاس بدارد. امید ماست که الحمدلله مردم‌سالاری دینی تبدیل به نمادی برای جمهوری اسلامی شود. این قابل فخر است و می‌توانیم آن را دست بگیریم و به دنیا نشان بدهیم و بدان ببالیم. در تحلیل‌های دشمن‌ترین دشمنان هم آمده است که این انتخابات واقعاً دموکراسی بود. آرامش و امنیت پس از انتخابات مایه امیدواری است. 
 
وی گفت امیدوارم دولت با همکاری همه بخش‌های حاکمیت بتواند دو سه مشکل اساسی را از پیش رو بردارد. افق چشم‌انداز 1404 به نیمه دوم رسیده و پایان این دولت آغاز قرن جدید شمسی و ورود به دهه پنجم انقلاب است. همه این اقتضائات ایجاب می‌کند با سبکبالی در حوزه اقتصاد وارد مرحله جدید تاریخی شویم. 
 
مهاجری افزود زمانی باید حرف‌های بعضی از کاندیداها را از رسانه‌های بیگانه می‌شنیدیم، اما تساهل و تسامح نظام به‌قدری بالا رفته که امکان شنیدن این حرف‌ها از رسانه ملی فراهم شده که جای امیدواری است.          
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان