کشاورز: هر کیلو صادرات محصولات لبنی، یک دلار ارزآوری دارد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، عباس کشاورز در همایش فعالان صنعت لبنیات ایران که به همت انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در مرکز همایش صدا سیما اعلام کرد ایران در صنایع مختلف غذایی، استانداردهای سختگیرانه تری نسبت به اروپا دارد.

کشاورز در ابتدای سخنانش گفت: از دهه 60 به این سو وارد کننده لبنیات بودیم و سرانه مصرف شیر قابل قبول نبوده و نیست. صنعت دامپروری دارای ساختار گسترده ای نبود و اختلاف نظری بین دامپرور و فعالان اصلاح نژادگر بود که برخی می گفتند روی اصلاح نژاد باید تمرکز کرد و عده ای هم مخالف بودند.

او در ادامه با بیان این که اندیشه اصلاح نژاد و استفاده از فناوری از دام سنگین به دام های سبک رسیده است گفت: از نظر من، صنعت تولید شیر کشور که ماده اول صنعت لبنیات است، بایستگی و انسجام و توانمندی دارد. در برخی موارد از جمله سطح بهداشت، میزان شیردهی و ضریب تبدیل شیر به محصولات مختلف لبنیات، رکوردهای داخلی از اروپا بالاتر است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: در 7 ساله اخیر وارد تجارت لبنیات شده ایم. ما 800 هزار تن معادل شیر صادر می کنیم که حدود 700 میلیون دلار ارزآوری دارد که شروع خوبی است. از سوی دیگر ما شیر را به صورت ماده اولیه صادر نمی کنیم، گاهی دچار تزلزل سیاستگذاری می شویم که باعث تردید و سکته در رونق تجارت و کسب و کار می شود. نکته اینجاست ارزی که به دست می آید به ازای هر کیلوگرم، کمتر از یک دلار است که بازدهی خوبی نیست. به نظر می رسد ما باید بازارهای پولدار یا تقاضاهای باکیفیت تر و با فرآورده های ارزآوری بالاتری را تعقیب کنیم.

جامعه کهنسال ما باید مصرف بیشتر لبنیات داشته باشد

او با اشاره به اینکه جامعه ما از کمبود شیر رنج می برد گفت: شیر هم پروتئین جامعه و هم سلامت مردم را تامین می کند و رشد مغزی و بدنی افراد را تامین می کند. مصرف سرانه پروتئین در جامعه، طبق گزارشهای اتاق سلامت ایران، روزانه بالای 90 گرم است ولی سرانه مصرف لبنیات پایین است. ما در حدود 80 کیلوگرم سرانه مصرف شیر داریم. جامعه رو به کهنسالی می رود و جامعه ای با این صفات، باید تقاضای شیر بالاتری داشته باشد. لذا باید دولت از لحاظ تغذیه، توجه به این کند که به بخشهایی از جامعه کمک هایی برای تامین شیر مورد نیاز آنها شود.

لبنیات سنتی، وضعیت درستی ندارد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در ادامه سخنانش گفت: راهی که صنعت لبنیات پیش گرفته، عالی است. البته برخی اقدامات، بسیار مقدماتی است. ما هنوز می بینیم در عشایر، اقدامات مربوط به فرآوری لبنیات انجام میشود که هنوز در چرخه صنعتی وارد نشده است. ما شاهد آن هستیم که لبنیات سنتی در جامعه رونق می یابد که از لحاظ بهداشت، سلامت، ارزش افزوده و فضای کسب و کار وضعیت درستی ندارد.جامعه باید لبنیات بیشتری مصرف کند ولی این که شیر فله یا کیلویی به فروش برسد عارضه ای است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

کشاورز با اشاره به انتشار برخی اخبار جعلی در حوزه لبنیات، گفت: برخی اخبار غیرعلمی و غیرمستند در جامعه منتشر می شود. استانداردهای غذایی ما در صنایع مختلف از جمله شیر، بسیار سختگیرانه تر از اروپاست. مثلا در گندم، ما استاندارد بسیار سختگیرانه تر از اروپا داریم. درباره شیر هم اینطور است. ایجاد نگرانی در جامعه بدون دلیل و منطق، اشکال دارد. شهروندان نباید همه چیز را از دولت بخواهند. خواهش ما این است که فعالان صنعت لبنیات هم سخنگو پیدا کنند و نباید اجازه دهند چنین کالای ارزشمندی، به این آسانی زیر سئوال برود. ظاهرا همه فعالان بخش کشاورزی از جمله صنایع لبنیات، فکر می کنند باید فقط زحمت بکشند و با جامعه ارتباط نگیرند. نباید اجازه داد تشویش هایی از این دست، جامعه را از مصرف لبنیات دور کند.

او در ادامه سخنانش گفت: ما در دولت، حمایت از صادرات به بهانه نیازهای داخلی را مدیریت کنیم. فعالان اقتصادی نباید نگران تصمیمات دولت باشند چون دولت در راستای برد-برد با فعالان اقتصادی صحبت می کند. فضای ما برای ورود بخش خصوصی باز است. یعنی در وزارتخانه اجازه تصمیم گیری بدون ذی نفعان را نمی دهیم. برای همین از بخش خصوصی درخواست می کنم وارد فرآیند تصمیم سازی شوند و پیشنهادهای پخته تری به مجلس، بازار و دولت بدهیم.

کشاورز در ادامه سخنانش بیان داشت: شاید صنعت لبنیات در گروه تولیدات کشاورزی، گسترده ترین صنعت است. باید فعالان این صنعت، تحقیق و توسعه هم داشته باشند. باید در رایزنی های سیاستی، اقتصادی، بازاریابی، روشهای مذاکره، قیمت گذاری، تامین مواد اولیه، واحدهای تحقیق و توسعه و بررسی های فنی تشکیل شود. صنایع فرآوری لبنیات با تولیدکنندگان مواد خام و شیر باید مذاکره کند. لذا باید قراردادی شدن صنعت شیر در دستور کار صنایع لبنیات قرار گیرد. گروه های مختلفی که نهاده های دامی، دارو و واکسن برای دام تولید می کنند هم در زنجیره برد-برد باید وارد شوند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان سخنرانی خود گفت: توصیه می کنم بازارهای جدید را شناسایی کنید. ما باید در فضاهای اقتصادی جدید فعالیت کنیم، با وجودی که هر روز فشار زیادی به ساختارهای اقتصادی وارد می شود، تولیدکنندگانی هستند که باید از مرز محدودیت های عبور کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان