چهارشنبه دو هفته پیش (30 بهمن) در مراسمی با حضور رئیس جمهور،
ایران خودرو و
سایپا چهار خودروی جدید خود را در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشتند. با توجه به کمبود نقدینگی در دو خودروساز کشور، اقتصادی بودن تیراژ تولید و سوددهی آنها محل پرسش است. باید دید خودروسازان قادر به سودده کردن این پروژهها هستند یا خیر؟ شنیده ها حاکی است تولید 10 هزار دستگاه رُهام (شاهین)، پنج هزار دستگاه کراس کانتری و به همین مقدار
دنا پلاس توربو اتوماتیک و سمند K132در سال نخست برنامه ریزی شده است.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ایرنا، امیرحسین کاکایی عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت در این خصوص اظهار داشت: خودروسازی کشور در 2 سال اخیر چالش های زیادی را تجربه کرده که مهمترین آن تحریم ها بوده است. این انتظار می رود که دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان امسال بین 800 تا 850 هزار خودرو تولید و به بازار عرضه کنند.
وی در ادامه افزود: تحریم ها باعث شد تا توان خودروسازان داخلی رشد کند و با اراده دولت و خودروسازان چهار خودرو جدید نیز رونمایی شد. یکی از این خودروها K132 با یک پلت فرم جدید است که در حقیقت بروزرسانی شده
پژو 301 است. پس از تحریم ها طراحی داخلی با کمک گرفتن از چینیها انجام شده و اکنون بسیاری از قطعات این پلت فرم در داخل تولید می شود و با همین سرمایه گذاری تولید K132 در دستور کار قرار گرفت.
دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک نیز با تغییراتی به نسبت نوع قبلی خود وارد بازار خواهد شد.
کاکایی در ادامه بیان داشت: رهام (شاهین) و کراس کانتری
سایپا با طراحی پلت فرم جدید با کمک چینی ها استارت خورد. پس از آغاز تحریم ها خودروسازان یا باید این پروژه ها را نصف و نیمه رها می کردند یا به تکمیل آن می پرداختند. خودروسازان راه دوم و تکمیل پروژه را انتخاب کردند.
این کارشناس صنعت خودرو در پایاین تصریح کرد: اکنون و با تولید خودروهای جدید، از نظر فنی این کار انجام شده و نشان دادیم بدون کمک خارجی ها نیز قادر به انجام کار هستیم، اما نگرانی اصلی احتمال غیر اقتصادی بودن این پروژه هاست و همه چیز به چگونگی سیاست گذاری سیاست گذاران بستگی دارد.