آیا مو رنگ کردن باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

نتایج حاصل از مطالعات در رابطه با ارتباط سرطان و رنگ مو همچنان متناقض و بی نتیجه است. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود، بعید به نظر می‌رسد که رنگ کردن مو‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آیا مو رنگ کردن باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

بر اساس یافته‌های منابع معتبر بیش از 33 درصد از زنان بالای 18 سال و 10 درصد مردان بالای 40 سال مو‌های خود را رنگ می‌کنند، بنابراین این سوال که آیا رنگ مو سرطان زاست، حائز اهمیت می‌شود.

نتایج حاصل از مطالعات در رابطه با ارتباط سرطان و رنگ مو همچنان متناقض و بی نتیجه است. با این حال، بر اساس تحقیقات موجود، بعید به نظر می‌رسد که رنگ کردن مو‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

در سال 2010، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نتیجه گرفت که شواهد کافی برای تعیین ارتباط بین استفاده از رنگ مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان وجود ندارد. از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتری انجام شده است و نتایج بهتری حاصل شده است.

زمانی رنگ مو‌ها حاوی مواد شیمیایی بودند که به عنوان ماده سرطان زا در حیوانات شناخته می‌شدند. بین سال‌های 1980 و 1982 همه رنگ‌های مو برای حذف این مواد شیمیایی اصلاح شدند. با این حال، هنوز هم هزاران ماده شیمیایی مختلف تولید کننده رنگ مو ممکن است در محصولات خود از آن‌ها استفاده کنند. در نتیجه این مسئله همچنان ممکن است که برخی از آن‌ها سرطان زا باشند.

هرچه بیشتر در معرض مواد سرطان زا قرار داشته باشید احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. عوامل مرتبط با رنگ مو حاوی مواد شیمیایی شامل موارد زیر می‌شود.

  • نحوه ارتباط، اکثر افرادی که از رنگ مو بیشتر از سایر افراد استفاده می‌کنند نظیر آرایشگر‌ها در مقایسه با کسانی که مو‌های خود را رنگ می‌کنند، در معرض رنگ بیشتری قرار دارند.
  • زمان استفاده، افرادی که قبل از اصلاح فرمول رنگ مو در سال 1980 مو‌های خود را رنگ می‌کردند، در مقایسه با افرادی که بعداً شروع به رنگکردن نمودند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان بودند.
  • هر چه بیشتر مو‌های خود را رنگ کنید، بیشتر در معرض مواد شیمیایی موجود در آن قرار می‌گیرید.
  • رنگِ رنگ مو، رنگ‌های موی تیره مانند سیاه و قهوه‌ای حاوی مواد شیمیایی بیشتری هستند که ممکن است حاوی رنگ‌های سبک سرطان زا باشند.

محققان اخیراً دریافته اند که ژنتیک ممکن است یکی دیگر از عوامل مؤثر در خطر ابتلا به سرطان در ارتباط با رنگ مو باشد.

رنگ مو باعث بروز چه نوع سرطانی می‌شود؟

سرطان خون: طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS)، برخی از مطالعات حاکی از آن است که رنگ مو باعث افزایش خطر ابتلا به لوسمی غیر هوچکین در زنان می‌شود، اما اکثر این زنان قبل از سال 1980 با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر رنگ کردن مو‌های خود را آغاز کردند. اگرچه سایر مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین رنگ مو و این نوع از سرطان وجود ندارد.

اخیراً، یک منبع معتبر نتایج مطالعات اش را در سال 2017 منتشر کرد که حاکی از آن بود بین رنگ مو و لوسمی ارتباط معنا داری وجود ندارد. از طرف دیگر، یک پژوهش معتبر دیگر در مورد بررسی‌های مربوط به سال 2018 نشان می‌دهد که ممکن است یک افزایش جزئی در رابطه با خطر ابتلا به لنفوم غیر هوچکین در خانم‌هایی که از رنگ مو استفاده می‌کنند وجود داشته باشد، اما عمدتا در افرادی که بیش ز. 20 سال از رنگ مو استفاده کرده اند، تشخیص داده می‌شود.

آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

سرطان مثانه: بنا بر منابع معتبر قدیمی، احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که به طور مرتب با رنگ مو کار می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. این تحقیق قطعی نیست، زیرا این افراد شامل افراد زیادی می‌شود که از قبل سال 1980 استفاده از رنگ مو را آغاز کردند.

یک بررسی جدید‌تر از منبع معتبر از همه مطالعات موجود شواهد اثبات شده‌ای را ارائه داده است که نشان می‌دهد استفاده از رنگ مو خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش نمی‌دهد.

سرطان سینه: پژوهش معتبر دیگر سال 2017 نشان می‌دهد که بین رنگ مو‌های تیره و سرطان پستان در زنان آمریکایی آفریقایی ارتباط نزدیکی وجود دارد. اما محققان باور دارند که این مطالعه محدودیت‌هایی دارد که از اعتبار آن می‌کاهد، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج مورد نیاز است.

سرطان پروستات: بر اساس نتایج یک مطالعه معتبر در سال 2016 مشخص شد که رنگ مو ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را در افراد افزایش دهد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این مطالعه به دلیل مشکل در نحوه انجام و تفسیر آن معتبر نیست.

هیچ مطالعه دیگری در مورد ارتباط بین رنگ مو و سرطان پروستات وجود ندارد، بنابراین هیچ مدرکی معتبری که رنگ مو با سرطان پروستات مرتبط باشد، وجود ندارد.

انواع رنگ مو؛ کدامیک خطرناک ترند؟

رنگ مو‌ها به دو شکل ارائه می‌شوند، نحوه تغییر رنگ مو و اینکه مدت ماندگاری آن چگونه است:

1. رنگ مو‌های اکسید کننده (دائمی)

رنگ موی اکسیداتیو باید با ترکیبی از یک ماده اکسید کننده (توسعه دهنده) مانند پراکسید هیدروژن با آمونیاک و یک ماده رنگی فعال شود.

آمونیاک لایه بیرونی ساقه مو را باز می‌کند. ماده اکسید کننده سپس وارد ساقه مو می‌شود و ضمن پیوند رنگدانه‌های جدید به ساقه مو، رنگدانه‌های طبیعی را از بین می‌برد. در این روش به طور دائم رنگ موی تان تغییر می‌کند.

2. رنگ مو غیر اکسید کننده (نیمه دائمی و موقت)

رنگ مو غیر اکسیداتیو از ترکیب دوپلر استفاده نمی‌کند. به راحتی ساقه مو را می‌پوشاند یا رنگ می‌کند. از آنجا که این نوع رنگ نمی‌تواند رنگدانه‌های طبیعی مو را از بین ببرد، در نتیجه نمی‌توانند مو‌های شما را روشن‌تر کنند.

آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

این رنگ مو شامل دو دسته می‌شود:

  • نیمه دائمی، این رنگ‌ها در فاصله کوتاهی وارد ساقه مو می‌شوند. بعد از چند هفته یا بعد از حدود پنج شستشو از بین می‌رود.
  • موقت. این رنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که پس از یک شستشو از بین می‌روند. نمونه‌هایی از آن اسپری رنگی‌های هالووین و گچ مو است.

رنگ مو‌های اکسیداتیو نسبت به مواد غیر اکسیداتیو مواد شیمیایی بیشتری دارند. این رنگ مو‌ها قوی‌تر هستند و احتمالاً پوست سر را تحریک می‌کنند. یک راه برای ورود رنگ به بدن شما ایجاد می‌کنند؛ بنابراین اگر برخی از این مواد شیمیایی سرطان زا باشند، خطر ابتلا به سرطان با رنگ مو‌های اکسید کننده بیشتر از رنگ مو‌های غیر اکسید کننده است.

3. سفید کننده (دکلره)

سفید کننده یک ماده اکسید کننده است. این رنگدانه‌های مو‌های شما را از بین می‌برد و آن را روشن‌تر می‌کند. رنگ مو‌های نیمه موقت و موقت فاقد مواد اکسید کننده هستند، بنابراین نمی‌توانند رنگ طبیعی مو‌های شما را روشن کنند.

رنگ مو‌ها ترکیبی از مواد اکسید کننده، آمونیاک و مواد رنگی هستند. آن‌ها برعکس دکلره عمل می‌کنند، زیرا به مو‌های شما رنگدانه اضافه می‌کنند. ماده اکسید کننده موجود در رنگ مو معمولاً قبل از افزودن رنگدانه جدید رنگدانه طبیعی را از بین می‌برد.

به جز رنگ مو گزینه‌های مطمئن تری هم وجود دارد؟

حنا: حنا یک رنگ مو طبیعی گیاهی است که حدود شش هفته ماندگاری دارد.

رنگ موی ارگانیک: شما می‌توانید رنگ موی ارگانیک تهیه کنید، اما آن‌ها هم حاوی مقداری مواد شیمیایی هستند، معمولاً مواد مصنوعی. ممکن است سایر مواد طبیعی به راحتی روی مو‌های شما رنگ جدید بیافرینند، اما مواد شیمیایی به همان اندازه رنگ موی معمولی پتانسیل ایجاد سرطان را دارد.

گرافن: گرافن جدیدترین گزینه غیر رنگ کننده مو است. اسپری کردن یا شانه زدن آن بر روی موها، پوشش رنگی را روی مو‌های تان به جای می‌گذارد.

بر خلاف رنگ مو، شامل آسیب‌های شیمیایی به مو‌ها نمی‌شود و بیش از 30 بار شستشو، همچنان ماندگار است. تنها نقطه ضعفش این است که فقط در رنگ سیاه و قهوه‌ای در دسترس است.

آیا رنگ مو باعث ابتلا به سرطان می‌شود؟

کلام آخر درباره رنگ مو

به استثنای برخی از انواع ابتلا به لنفوم غیر هوچکین، هیچ مدرک محکمی درمورد استفاده از رنگ مو و سرطان وجود ندارد. اگر خطر ابتلا به سرطان نیز وجود داشته باشد، بی شک مسئله‌ای نگران کننده نیست.

اگر نگران هستید، سعی کنید تعداد دفعات و سال‌های استفاده خود را محدود کنید، به خصوص در رابطه با رنگ‌های تیره، در این صورت از بروز خطراات احتمالی تا حد زیادی پیشگیری خواهید کرد.

منبع:برترینها

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان