بوی دزدیده‌شده عید

به گزارش اقتصادآنلاین، لیلا مرگن در شرق نوشت: گلدان‌های رنگارنگ لاله در کنار بنفشه، سینره و حتی سبزه‌ عید در میان بساط دست‌فروش‌ها یا جلوی مغازه‌های گل‌فروشی چشم‌نوازی می‌کرد؛ اما در آستانه نوروز 99، دریغ از وجود یک گلدان گل فصلی برای مراسم عیدانه در بازار! از گل‌فروش‌های دست‌فروش در خیابان‌ها هم خبری نیست. مغازه‌های گل‌فروشی سوت‌و‌کور مانده‌اند و اثری از جنب‌و‌جوش بهاری نیست. اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزیینی تهران می‌گوید: حتی زمان جنگ هم رکود حاکم بر بازار گل و گیاه مشابه شرایط این روزها نبوده است. او با اشاره به اینکه قیمت گل و گیاه نسبت به سال گذشته با افت 50 تا 60‌درصدی مواجه شده است، دلیل اصلی سکون حاکم بر بازار را ترس مردم از کرونا و بیرون‌نیامدن از خانه‌ها معرفی می‌کند. ناصر دربندسری، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه گل و گیاه تهران، نیز  از هزینه‌های بالای تولیدی سخن می‌گوید که روی دست تولیدکنندگان باد کرده است و کسی آن را نمی‌خرد. گل‌هایی که باید به سفره هفت‌سین یا باغچه خانه‌ها منتقل می‌شد، به دلیل شیوع کرونا در باغ‌ها مانده و هیچ مغازه‌داری جرئت خرید جنس جدید را ندارد. تولیدکنندگان گل و گیاه می‌گویند شرایط این روزها، زیان هنگفتی روی دوش آنها گذاشته است.دو، سه روز مانده به عید، خیابان‌ها خالی از جمعیت است. مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا در خانه‌ها مانده‌اند و گروه اندکی هم بدون رعایت ضوابط قرنطینه خانگی، با دستکش و ماسک برای خرید بیرون آمده‌اند. دست‌فروش‌های کنار خیابان یا پوشاک یا مواد خوراکی عرضه می‌کنند. قیمت‌های پشت ویترین مغازه‌ها شکسته و لباس‌های رنگ‌ووارنگ قیمت‌هایی خورده‌اند که به‌وضوح آثار جهش تورمی روی آنها لحاظ نشده است. در میان بساط دست‌فروشی‌ها و حتی ویترین مغازه‌ها از ماهی قرمز، سبزه عید، شب‌بو، سنبل، بنفشه و هر آنچه سال‌های قبل جزء ملزومات اصلی سفره هفت‌سین بود، خبری نیست. انگار مردم هم فراموش کرده‌اند عیدی در راه است و قرار است سفره‌ای چیده شود. همه به فکر شست‌وشوی دست‌‎ها هستند و در‌به‌در دنبال ماسک و الکل می‌گردند. هرکس به دیگری آدرس مراکز فروش ماسک را می‌دهد و عده معدودی هم در میدان هفت‌تیر با کیسه‌های پلاستیکی که حاوی پوشاک است، از این مغازه به آن مغازه می‌روند.

‌ترس مغازه‌ها از فروش‌نرفتن اجناس

مغازه‌های گل‌فروشی این روزها رونقی ندارند. از بوی شب‌بو در آنها خبری نیست. گل‌فروش‌ها از کسادی بازار می‌گویند و اینکه اصلا جنس جدیدی از باغ‌ها تحویل نگرفته‌اند؛ گویا کرونا همه برنامه‌های عیدانه این صنف را به هم زده است.اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزیینی تهران اوضاع این روزهای بازار گل و گیاه تهران را خراب توصیف می‌کند. به گفته او، وضعیت تولید با توجه به شرایط مساعد آب‌و‌هوایی بسیار خوب است؛ اما بازار گل و گیاه دچار رکود عجیبی شده و اعضای این صنف نمی‌دانند قرار است چه اتفاقی رخ دهد.به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزیینی تهران، عموما هر سال سنبل، سینره، لاله، شب‌بو و گل‌های فصلی دیگر برای این ایام تولید می‌شد. امسال هم تولید شده و باغ‌ها پر از گل است؛ اما بازار راکد است؛ زیرا مردم به خاطر کرونا می‌ترسند گل خریداری کنند و مغازه‌دارها هم می‌ترسند جنسی بیاورند که روی دست آنها باد می‌کند.او اضافه می‌کند: ما هزارو 300 تا هزار‌و 400 مغازه در تهران داریم. همیشه این موقع مغازه‌ها پر از گل بود؛ اما امسال با رکود عجیبی روبه‌رو هستیم.

شاهرخی درباره دلیل عدم حضور فروشندگان سیار در خیابان‌ها هم عنوان می‌کند: با توجه به شرایط، کسی از دستفروش‌ها خرید نمی‌کند. این مسئله البته خطرناک هم هست.

او آماری از گردش مالی بازار گل در شب عید ندارد اما می‌گوید: سال گذشته تا 20 اسفند ماه همه مغازه‌ها پر از گل‌های فصلی بود. همه یک انباری اجاره می‌کردند و در انباری‌ها گل می‌گذاشتند. بعضی جلوی مغازه گل می‌گذاشتند و نگهبان شب استخدام می‌کردند. گل‌ها هم تا دو روز بعد از آغاز سال نو فروش می‌رفت اما امسال وضعیت این‌گونه نیست.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران کار تولید گل از آذرماه شروع می‌شود و اگر تولیدکنندگان می‌دانستند کرونایی در کار هست، اصلا اقدام به تولید نمی‌کردند. او تأکید می‌کند: ما جنگ داشتیم، انقلاب داشتیم، موشک‌باران داشتیم ولی تولید و کاسبی به این شکل درنمی‌آمد. البته ما هم حرفی نداریم مردم در خانه بمانند و بیرون نیایند ولی اکنون فروش گل دچار رکود شده است.

‌کاشت نارنج برای سبزه عید

شاهرخی می‌گوید: ما برای سبزه عید امسال یک دستورالعملی دادیم که از کاشت گندم و ماش و عدس جلوگیری شود و تولیدکنندگان بذر نارنج بریزند. همه گلخانه‌های شمال سبزه‌هایی با تخم نارنج تولید کردند. خیلی هم سبزه‌هایشان قشنگ شده است ولی متأسفانه همه این محصولات روی دست تولیدکننده مانده است.او اضافه می‌کند: این وضعیت رکود در سراسر کشور وجود دارد. خدا کند چک‌های تولیدکنندگان ما دچار مشکل نشود. تولیدکنندگان ما چکی خرید می‌کنند. سررسید همه این چک‌ها برای 15 فروردین است. همه به ما زنگ می‌زنند که چه کنیم. خیلی از مغازه‌های ما اجاره‌ای است. ماهانه بین هفت تا 10 میلیون تومان برای مغازه‌ها اجاره پرداخت می‌کنند. همه برای شب عید برنامه داشتند.رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران تأکید می‌کند: ما شغلی هستیم که محصولمان فسادپذیر است و خراب می‌شود. قیمت گل بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. امسال قیمت محصولات تولیدشده بین 50 تا 60 درصد نسبت به سال قبل افت کرده است تا تولیدکنندگان بتوانند تولیداتشان را بفروشند.

به گفته او چند مغازه فروش گل به دلیل رکود حاکم بر بازار مغازه‌های خود را بسته‌اند و با مراجعه به اتحادیه خواستار دریافت نامه برای اداره مالیات شده‌اند.

‌توقف کامل بازار به دلیل شیوع کرونا

ناصر دربندسری عضو هیئت‌مدیره اتحادیه گل و گیاه تهران نیز بیان می‌کند: چندسالی است که بازار گل و گیاه خراب است اما امسال به خاطر کرونا بازار کاملا متوقف شده است. همه تولیدکنندگان ما فروش ندارند. مردم از کرونا می‌ترسند، از گل و گیاه می‌ترسند و هیچ کس خرید نمی‌کند. از سایه خودشان هم می‌ترسند.‌او اضافه می‌کند: متأسفانه تمام تولیدکنندگان امیدشان به شب عید بود که در این مدت تمام خرج‌های زمستان مثل هزینه سوخت، برق و هزینه‌های کارگری را جبران کنند. متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده و گل‌ها روی دست ما مانده است. حتی حاضریم زیر قیمت تولید هم محصول خود را به فروش برسانیم اما بازاری وجود ندارد.

دربندسری هم تخمینی از میزان فروش در بازار شب عید ندارد اما معتقد است همه جور گل اعم از بنفشه، اطلسی، گل‌های باغچه، گل‌های آپارتمانی و انواع کاکتوس‌ها در ایام نوروز به میزان بیشتری به فروش می‌رسیدند.

او می‌گوید: بذر برخی گل‌ها مثل لیلیوم‌ها و شب‌بوها از خارج از کشور می‌آید. با توجه به وضعیت دلار قیمت بذر این گل‌ها هم خیلی بالاست. امسال نه تنها تولیدکننده درآمدی ندارد بلکه هزینه‌های سنگین وام‌هایی که گرفته است را هم باید پرداخت کند. گل یک محصول ازبین‌رفتنی است. نمی‌توان آن را برای سال بعد نگه داشت. متأسفانه امسال وضعیت فروش گل و گیاه بسیار خراب است.‌به گفته دربندسری هر سال حداقل 10 میلیون سنبل و لاله به بازار عرضه می‌شود. میلیون‌ها گیاه باغچه‌ای با تنوع بالا تولید می‌شد و به دست مصرف‌کننده می‌رسید، ولی شرایط امسال به نحوی است که تولید گل و گیاه نفس‌های آخرش را می‌کشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان