ماهان شبکه ایرانیان

روزگار خوش دریانی‌ها!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از هفت صبح، چه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و چه سوپرمارکت‌های محلی. فروشندگان و مسئولان اتحادیه با تیزهوشی هم محصولات جدید مورد نیاز مردم را شناختند و هم اقدامات بهداشتی لازم را انجام دادند تا خریداران مشکلی نداشته باشند. پرس‌وجوهای هفت‌صبح نشان می‌دهد این اقدامات باعث شده تا درمجموع سوپرمارکت‌های کشور در حدود 40درصد افزایش فروش داشته باشند و روزگار خوش آن‌ها رقم بخورد.

*** افزایش فروش با اقدامات بهداشتی

مهدی عارفی، ‌مدیرعامل سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای دریانی می‌گوید: «متاسفانه پیش از عید اعلام شد که بیمارستان‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها سه‌گانه خطر هستند اما واقعا این حرف درست نبود. اتفاقا امن‌ترین جا سوپرمارکت‌ها است. اولا در هر مرحله تعدادی که هستند بسیار کمتر از فروشگاه‌های بزرگ است زیرا از چندین منطقه ممکن است وارد آن فروشگاه بزرگ بشوند. پس احتمال ابتلای خطر بسیار بالاتر است.

اما در محله‌ها، همان اهالی محله برای خرید می‌روند و ضریب ابتلا پایین‌تر می‌شود. نکته دیگر آن است که ما در همان ابتدا ارسال کالا با پیک موتوری گذاشتیم که بسبار با استقبال روبه‌رو شد. ما به همه مشتریان خود چه در واتساپ و چه در باشگاه‌ مشتریان خبر دادیم که برای خرید خود احتیاجی به حضور فیزیکی و حتی تلفنی ندارید. به سایت مراجعه کنید و نزدیک‌ترین سوپری دریانی محله خود را انتخاب و خرید را انجام دهید. خریدها کمتر از یک‌ساعت به دست مشتری‌ها می‌رسید.»

او درباره افزایش فروش‌ها در این دوهفته می‌گوید: «طبعا نمی‌توان تخمین دقیقی زد ولی به‌نظر می‌رسد سوپرمارکتی‌ها افزایش فروش 30 تا 40درصدی داشته‌اند.» مدیرعامل سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای دریانی درباره وجود انواع محصولات در سوپرمارکت‌ها می‌گوید: «خوشبختانه وزارت صمت در این مورد با ما بسیار همکاری خوبی داشت و تقریبا هر کالایی را که قبلا نیز در سوپرمارکت‌ها عرضه نمی‌شد، در این مدت در اختیار ما گذاشتند. با این روند ما فکر می‌کنیم حتی اگر تولید جدیدی هم صورت نگیرد، تا بعد از ماه رمضان نیز جنس در مغازه‌ها و انبارهایشان وجود داشته باشد!»

او درباره اقدامات بهداشتی که در فروشگاه‌های دریانی انجام شده، می‌گوید: «ما پروتکلی را با کمک کارشناسان بهداشت و الگوبرداری از فروشگاه‌های خارجی تنظیم کردیم. در این پروتکل عنوان کردیم که حتما در جلوی قسمت فروشنده‌ها محافط نایلونی نصب شود. در بین کانتر و صف فروش مردم موانعی گذاشته شد که حداقل 1٫5متر بین همه فاصله وجود داشته باشد تا همه جوانب رعایت شود.»

او درباره موارد ابتلای فروشنده‌های دریانی به کرونا می‌گوید: «خدا را شکر تا حالا هیچ موردی گزارش نشده است. این موضوع هم به خاطر رعایت فروشنده‌هاست و هم به خاطر رعایت کردن خریداران است که این روزها به موارد بهداشتی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.» او درباره محصولاتی که افزایش فروش داشته، می‌گوید: «به جز مواد شوینده و بهداشتی، گوشت، مرغ، غذاهای آماده و حتی خمیر نان و پیتزا، فروش بسیار بیشتری نسبت به قبل داشتند.»

*** افزایش استخدام پیک موتوری

سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی به هفت‌صبح می‌گوید: «از همان روزی که بحث کرونا جدی شد، سوپرمارکت‌های محلی و کوچک به ما مراجعه می‌کردند و از ما درخواست کمک می‌کردند که در انجام اقدامات بهداشتی آن‌ها را راهنمایی کنیم. این فروشندگان می‌گفتند به دلیل آنکه محلی هستند، اکثرا خریداران ثابتی دارند و نمی‌خواهند خدای نکرده اهالی یک محله آلوده شوند.

مهم‌ترین نکته در سوپرمارکت‌های محلی این است که فروشنده‌ها و خریداران یکدیگر را می‌شناسند و به هم اعتماد دارند. آن‌ها نمی‌خواستند این زنجیره اعتماد قطع شود. بنابراین از ما راهنمایی خواستند. اولین نکته‌ای که به آن‌ها گفتیم رعایت کنید، این بود که برای پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز، اقدامات بهداشتی را انجام داده و از گرفتن پول نقد خودداری کنند. این نکته‌ای بود که بانک مرکزی به ما توصیه کرده بود و ما هم به سوپرمارکت‌ها اعلام کردیم. در زمینه اقلام بهداشتی اما با کمبوداتی مواجه بودیم و اکثر اقلام بهداشتی در میان فروشگاه‌های بزرگ و یا زنجیره‌ای توزیع شد.

بنابراین مجبور بودیم حتی برای برخی فروشندگان نیز خودمان ژل ضد عفونی، دستکش و… تهیه کنیم. این کمبود اما آرام آرام بهتر شد و درحال حاضر اکثر سوپرمارکت‌ها هم این اقلام را دارند و هم در زمان ورود مشتری‌ها به آن‌ها ژل ضدعفونی می‌دهند. خیلی از سوپرمارکت‌های کوچک نیز پیک موتوری استخدام کرده‌اند و با استقبال خوبی روبه‌رو شدند.» او در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال فروشنده‌ای به ویروس کرونا مبتلا شده یا نه، می‌گوید: «خیر تا حالا هیچ گزارشی از این موضوع دریافت نکرده‌ایم.»

*** افزایش سفارش اینترنتی

امیرخسرو فخریان، رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌گوید: «فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکتی طبق مصوبات اخیر، تمامی تجهیزات داخل فروشگاه‌ها از جمله در یخچال‌ها، دسته ترولی‌ها، صندوق فروشگاهی و تمامی سطوح در دسترس را در طول روز و به دفعات منظم توسط همکاران خود ضدعفونی می‌کنند تا محیط امن و بهداشتی برای خرید مشتریان ایجاد شود، ضمن آنکه مشتریان به استفاده از دستکش یکبارمصرف توصیه می‌شوند.

روزانه طی چند نوبت سبدهای خرید، فضای داخلی فروشگاه‌ها، دستگاه‌های پوز، ریل‌های صندوق، مبلمان فروشگاهی و … ضدعفونی می‌شوند و از طرفی برای حفظ سلامت شهروندان و کارکنان در محل ورودی تمام شعب محلول‌های مخصوص برای ضدعفونی دست تعبیه شده است. همچنین توزیع ماسک و دستکش نیز برای کارکنان و مردم در نظر گرفته شد تا در توزیع این اقلام اساسی کمک شود.

همچنین به منظور سنجش سطح عفونت، پرسنل فروشگاه‌ها آزمایش خون می‌دهند تا بخشی از مسیر ‌پیشگیری را رفته باشیم، البته ماسک و دستکش هم روزانه میان کارکنان توزیع می‌شود. تب‌سنجی روزانه ‌یکی از برنامه‌های روتین پرسنل شده است. در این زمان فروش اینترنتی ما با افزایش چشم‌گیری روبه‌رو بود و به نظر می‌رسد کم‌کم دوران سفارش تلفنی رو به اتمام است و به جای آن سفارش اینترنتی رونق گرفته است.»

*** اوضاع سوپرمارکت‌های مشهور جهان در دوران کرونا

* شرکت‌های کروگر، وال‌مارت، آلبرتسونز و سایر فروشگاه‌های آمریکا پارتیشن‌هایی از جنس پلکسی‌گلس در مقابل صندوقداران قرار داده‌اند تا از آنها در برابر ابتلا به ویروس کرونا محافظت کنند. این لایه برای جلوگیری از سرایت ویروس از طریق سرفه، عطسه و صحبت‌کردن طراحی شده است تا ایمنی صندوقداران را که در شیفت‌های کاری خود با ده‌ها مشتری برخورد دارند، حفظ کند.

ویروس کرونا تاکنون حدود 160هزار نفر را در آمریکا آلوده کرده و جان بیش از 2900نفر را گرفته است. کروگر که با حدود 2800شعبه، بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای آمریکا را دارد، این پارتیشن‌ها را در صندوق‌های پرداخت پول، کانترهای داروفروشی و کیوسک‌های استارباکس نصب کرده است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد‌، پارتیشن‌ها و علائم نصب شده در کف زمین به مشتریان می‌گویند تا چه حد فاصله خود را حفظ کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

* همه سوپرمارکت‌های انگلیس شاهد افزایش فروش طی این مدت بودند و تسکو رشد 20.1درصدی، موریسون رشد 17.2درصدی و اسدای سنزبری رشد 22.4درصدی فروش را تجربه کردند. فروش آنلاین مواد غذایی هم بر مبنای سالانه 14درصد افزایش یافت. شرکت تسکو که بزرگترین فروشنده انگلیس است، اعلام کرده که در 10روز گذشته برای کمک به پاسخگویی به خیل خریداران 35هزار کارمند جدید استخدام کرده است که شامل فروشندگان در شعبه های سوپرمارکت، تحویل‌دهندگان سفارش‌های آنلاین و رانندگان بوده است.

با توجه به وضع کنونی جوامع در انگلیس، دولت به سوپرمارکت‌ها اجازه داده تا فروشگاه های خود را به صورت شبانه‌روزی باز نگه دارند، انبارهای توزیع و ون‌های تحویل کالاها را با یکدیگر اشتراک گذاشته و اطلاعات خود را در سطح سهام تحت چشم‌پوشی موقت مصوب دولت، تسهیم کنند. دولت همچنین برای تحویل آنلاین، به‌طور موقت مالیات را از کیسه‌های پلاستیکی برداشته تا به خرده‌فروشان کمک کند، مواد غذایی را به افرادی که از ترس کرونا در خانه‌هایشان مانده‌اند بدون درز هیچ‌گونه آلودگی در جعبه‌های تحویل، برسانند.

وزیر محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلیس، این تغییر قوانین را پس از بیش از یک‌هفته بحث و گفت‌وگو با خرده‌فروشان تصویب و اعلام کرد که آنها استدلال‌های منطقی سوپرمارکت‌های پیشرو را گوش داده و هر اقدامی که لازم باشد برای کمک به این مغازه‌داران در شرایط حال حاضر به منظور تامین تغذیه مردم انجام خواهند داد. با ایجاد آرامش و تغییر عناصر قوانین رقابتی به طور موقت، خرده‌فروشان می‎توانند با همکاری یکدیگر منابع مورد نیاز خود را در این شرایط بی‌سابقه به اشتراک بگذارند.

* سوپرمارکت‌های برزیل قصد دارند در منطقه کلانشهر سائوپائولو که بیشترین آلودگی به ویروس کرونا را گزارش کرده است، برای پاسخگویی به تقاضای بالای مصرف‌کنندگان و جایگزینی کارمندانی که به قرنطینه می‌روند، 5000کارمند موقت را استخدام کنند. اکثر این کارمندان جدید مسئول پر کردن قفسه‌های مواد و سرویس نقدی خواهند بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان