ضرورت بیمه آتش‌سوزی ساختمان‌های ۱۰واحد به بالا؛ اصلی مهم اما فراموش شده

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، درپی وقوع چندین حادثه تلخ در سال های گذشته،  اجباری شدن بیمه کیفی ساختمانی (به ویژه بلندمرتبه‌ها)در کلانشهرها  از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری به تمامی دستگاههای ذی ربط ابلاغ شد.

درتمام دنیا مدیریت ریسک موضوعی فراتر از بیمه است که  در آن احتمال وقوع حادثه پیش بینی و تلاش می شود تا حد ممکن خطر و ریسک ناشی از آن به حداقل برسد و باقیمانده آن از طریق صنعت بیمه پوشش داده شود.

نکته ضروری و قابل اهمیت در بیمه کردن بناهای بلند مرتبه، ایمنی آنها و تعیین نرخ حق بیمه است زیرا در صورت ضعیف بودن ایمنی ساختمان ها، حق بیمه پرداختی هرگز جوابگوی خسارت احتمالی نخواهد بود.

هرچه قدر هم که بیمه در بروز حوادث خسارت بپردازد، باز هم زیان بیمه گذار جبران نمی شود.

همانگونه که شرکت های بیمه ای به دلیل قبول ریسک بیمه ساختمان پلاسکو ، به دلیل ایمن نبودن ساختمان آن، مجبورشدند 555 برابر حق بیمه دریافتی، خسارت پرداخت کنند.

درهمین رابطه، دبیرکانون انبوه سازان کشور در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: شرکت های بیمه ای، بیمه نامه ساختمان را تعریف کرده اند و به دلیل رقابتی که مابین شرکت های بیمه ای وجود دارد، اساس موضوع ریسک بیمه کردن ساختمان ها و چارچوب آن رعایت می شود.

فرشید پورحاجت، اظهارکرد: هرچقدر سرمایه بیشتری در یک پروژه ساختمانی تعریف شود به طور قطع ریسک بیشتری هم به شرکت های بیمه ای تحمیل خواهد شد و ریسک سرمایه گذاری در بناهای بلند مرتبه به شدت بالاتر است که منجر به سهم بیمه ای بیشتری  نیزخواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که متناسب با امکانات هر مجتمع و میزان خطر پذیری آن کلوزهای بیمه ای خریداری می شود، افزود: هیئت مدیره مجتمع های بزرگ ، متناسب با ساختار بیمه ای تعریف شده و نیازهای آن مجتمع برخی از کلوزهای بیمه ای را حذف و برخی دیگر را تقویت می کنند.

دبیرکانون انبوه سازان کشور، تصریح کرد: بسته های خدماتی ارائه شده توسط شرکت های بیمه ای، بخش خصوصی بسیار بهتر از بسته های خدماتی است که توسط قانونگذار وضع می شود و الزامی است .

پورحاجت بیان کرد:  در بیمه نامه های ساختمان های بلند مرتبه و معمولی به دلیل ریسک پوشش بیمه ای هم در نوع و هم در سقف بیمه نامه تفاوت وجود دارد.

به گفته وی، براساس قانون تملک آپارتمان ها،یکسری تکالیف بر عهده مدیران ساختمان ها گذاشته شده که معمولا درساختمان های کوچک اجرایی نمی شود ولی در برج ها رعایت می شود.

در این بین، به نظر می رسد که، هنوز قانون بیمه ای جامع و کاملی از سوی ارگان های ذی ربط در ارتباط با ساختمان های بلند مرتبه تعریف نشده باشد.

پیشتر معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران گفته  بود که  با تصویب نهایی لایحه «تأسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی در فاز اول» تمام منازل مسکونی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند ودر فازهای بعدی ساختمان‌های تجاری و اداری نیز تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

 مدیربیمه نامه  آتش سوزی شرکت بیمه ما در گفت و گو با چابک آنلاین، اظهار کرد: ارزیابی ریسک یک سازه دوطبقه با سازه ای که تعداد طبقات بیشتری دارد متفاوت است؛ اینکه درساخت یک ساختمان دقت و هزینه بیشتری رعایت شده باشد در ارزیابی ریسک آن تاثیرگذار است.

سید مهران انوری تاکید کردکه، طبق قانون تملک آپارتمان نشینی، ساختمان های بالاتر از 10 واحد باید بیمه شوند و بیمه آنها اجباری است و مدیر ساختمان در این زمینه مسئول است که بسیاری از مدیران ساختمان ها به این موضوع دقت نمی کنند.

وی با اشاره به مسئولیت تمامی ساکنان ساختمان در رابطه با اشخاص ثالث، افزود: کل ساکنان یک ساختمان در قبال حادثه ای که برای افراد ثالث در محدوده ساختمان رخ خواهد داد مسئول هستند.

مدیر بیمه نامه آتش سوزی شرکت بیمه ما، گفت: ارزیابی قبل از صدور بیمه نامه های بناهای بلند مرتبه معروف متفاوت با بناهای دیگر است زیرا سازه آنها برای شرکت های بیمه ای کاملا مشخص است و اگر رقابتی برای صدور بیمه نامه باشد برروی نرخ حق بیمه است.

انوری اذعان داشت که، بیمه مرکزی معمولا برروی قراردادهای بیمه ای سازه هایی که ارزش بالایی دارند نظارت داشته  و خود نرخ حق بیمه را تعیین می کند.

به گفته وی،در واگذاری ریسک اینگونه سازه ها به دلیل نیاز به سرمایه بالا بیمه مرکزی دخالت کرده و ریسک آن را بین چند شرکت بیمه ای تقسیم می کند.

واقعیت این است که، شرکت های بیمه ای برای افزایش ضریب نفوذ بیمه و فراگیر شدن آن دربین عموم جامعه ، نرخ های بسیار پائینی برای بیمه نامه آتش سوزی پیشنهاد می کنند با این وجود بسیاری از مراکز تجاری هنوز فاقد بیمه نامه آتش سوزی هستند.

برخی از کارشناسان بیمه ای معتقدند که،  اجباری شدن بیمه ساختمان های بلند مرتبه نیاز به تهیه قانون دارد.

درحال حاضر براساس قانون، هیئت مدیره ساختمان های بزرگ و تجاری که بیش از 10 واحد دارند باید بخش های مشاع این ساختمان ها را بیمه آتش سوزی کنند اما این الزام قانونی به درستی اجرایی نمی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان