سهرابی: برای رسیدن به سینمای انقلاب باید انحصار را بشکنیم

سهرابی:ما نیازمند طراحی سیستماتیک برای هدایت سینمای کشور به سمت جریان ارزشی هستیم و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در سینمای انقلابی یک سری ساختارها در سینما را از اساس تغییر دهیم.

به گزارش مشرق، روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه سینمای ایران در انحصار افراد خاصی است به نحوی که اغلب افراد فعال در سینما نسبتی با جریان عمیق و اصیل انقلاب ندارند و از سوی دیگر تازه واردان به سینما نیز در ادامه همان جریان انحصارطلب هستند و سینما از نیروهای انقلابی و ارزشی تهی شده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «محدوده ابری» و «خاکستر و برف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای رسیدن به سینمای متناسب با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در گام نخست بایستی انحصار در سینما را بشکنیم. متأسفانه امروزه وقتی اسامی فعالان سینما در حوزه های مختلف را مرور می کنیم به دایره ای معدود از افراد می رسیم که هیچ سینماگری خارج از این دایره به دلایل مختلف از جمله اختلافات اعتقادی، ماهوی و... اجازه ورود به آن دایره را ندارد.

وی در همین راستا ادامه داد: این دایره معدودی که در سینما فعال هستند به صورت مداوم به سمت خروجی های تکراری می روند اما با این حال اجازه نمی دهند فرصتی برای حضور افراد جدید ایجاد شده و روح و نفس تازه ای به سینما دمیده شود. به همین علت در عرصه فضای ارزشی و انقلابی هم هیچ نفس تازه ای در سینما وجود ندارد و حوزه سینمای ارزشی، انقلابی و دفاع مقدس به حال خود رها شده است.

این سینماگر با بیان اینکه مجموع برخی اتفاقات و شرایط دست به دست هم داده تا اوضاع سینمای امروز کشور به این حد از بحران و تاریکی برسد اظهار داشت: در دهه های گذشته ما شاهد یک خلاء دوسویه در سینما بودیم که بخشی از آن به مدیران و مسئولان سینمایی و بخش دیگر به هنرمندان و صاحبان آثار باز می گردد. متأسفانه این دو دسته هر کدام ساز خودشان را می زنند و برای خودشان طراحی و تصمیم گیری می کردند که نتیجه آن ولنگاری در سینما شد.

بیشتر بخوانید:

نماوا شناسنامه‌ محتواهایش را چرا دستکاری می‌کند؟

سهرابی خاطرنشان کرد: متأسفانه همه چیز در سینمای امروز کشور از نگاه شخصی و انتفاع شخصی افراد نشأت می گیرد و منافع عمومی و گروهی در سینمای ما جایی ندارد و به همین علت است که طی سال های اخیر کمتر شاهد تولید فیلم های استراتژیک، فاخر و انقلابی در سینما بوده ایم.

کارگردان سریال تلویزیونی «آرام می گیریم» با تأکید بر اینکه انتقاد و اعتراض به نقطه فعلی سینمای کشور طبیعی است تصریح کرد: وقتی ارزش ها هیچ جایگاهی در خروجی آثار سینمایی ندارند ما شاهد انتقاد دغدغه مندان و دلسوزان نظام و انقلاب و حوزه فرهنگی و هنری کشور خواهیم بود.

وی با ارائه راهکاری در خصوص رفع این بحران و معضلات در سینمای کشور گفت: ما نیازمند طراحی سیستماتیک برای هدایت سینمای کشور به سمت جریان ارزشی هستیم و باید برای رسیدن به نقطه مطلوب در سینمای انقلابی یک سری ساختارها در سینما را از اساس تغییر دهیم. یکی از مهمترین نکات این است که ما نباید در سینما قائل به افراد باشیم به آن معنی که باید ساختاری در سینما تعریف کنیم که متکی به فرد خاصی نباشد و هر مدیری رأس کار می آید مجبور به تبعیت از ساختار از پیش تعریف شده باشد.

سهرابی در پایان این گفتگو افزود: ما باید تصمیم گیری های فردی و سلیقه ای و جناحی را از سینمای کشور حذف کنیم. مدیران سازمان سینمایی بر مبنای علایق و سلایق شخصی شان نقشه راهی را برای سینمای کشور طراحی می کند و نفر بعدی آن را کنار می گذارد و بر اساس سلیقه خود سینما را به پیش می برد. هیچ سیستمی برای هدایت سینمای کشور به راه درست وجود ندارد و از این رو باید هرچه سریع تر اتاق فکری با حضور اندیشمندان انقلابی و متعهد تشکیل شده و ساختاری برای سینمای ایرن تعریف کنند که هیچ فردی نتواند آن را بر اساس سلیقه و گرایشات سیاسی خود تغییر دهد، اگر این اتفاق رخ بدهد ما می توانیم در سال های آتی شاهد رشد و تعالی سینمای ارزشی و انقلابی در جمهوری اسلامی ایران باشیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان