لوازم جانبی و قطعات موتورسیکلت به میزان نیاز در بازار وجود دارد اما با افزایش قیمت قابل توجهی همراه شده و متأسفانه در زمینه واردات، قیمتگذاری کالا و بررسی ارز تخصیص داده شده به این محصولات نظارتی وجود ندارد.
رئیس اتحادیه تولید قطعات و تعمیر دوچرخه و موتورسیکلت با بیان اینکه قطعات و لوازم یدکی کم و بیش وجود دارد اما گران است، اظهار کرد: «گرانی به دلیل نبود ثبات در بازار و نظارت بر قیمتها است.»
مصطفی صفرخانی با اشاره به افزایش قیمتها در ماههای اخیر گفت: «تا پیش از گرانی کالا تعمیر یک موتورسیکلت 100 هزار تومان هزینه داشت اما در حال حاضر چندین برابر شده است و گاهی بین 2 تا 5 میلیون تومان بسته به نوع موتورسیکلت هزینه دارد و هیچ نظارتی هم در این حوزه وجود ندارد.»
وی همچنین درباره تولید قطعات موتورسیکلت در شرایط فعلی کشور تاکید کرد: «تولید چنین قطعاتی در استان تهران وضعیت خوبی ندارد. بخشی از قطعات موتورسیکلت در شهرستانها ساخته میشود و بخشی از آن هم در تهران تولید میشود و در شرایط کنونی در تهران تولید قطعات کاهش چشمگیری داشته است.»
قیمت قطعات وارداتی موردنیاز برای تولید موتورسیکلت و خودرو به نرخ ارز بستگی دارد و با افزایش قیمت دلار، قیمت این قطعات نیز گران میشود.
در چهار ماه اخیر به دلیل کرونا تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت در تهران تولید چندانی نداشتهاند و در حال حاضر هم به دلیل وضعیت نوسان قیمتها، تولید کم شده است.
وی افزود: «بیشتر مواد اولیه قطعات موتورسیکلت داخلی است و در حال حاضر افزایش قیمت داشته است، بخشی از قطعات نیز وارداتی است که نرخ ارز بر بالا رفتن قیمت آنها اثر داشته است.»
در واقع چنین شرایط می تواند به سخت تر شدن شرایط زندگی اقشار فرودست جامعه منجر شود که پیش از این از موتورسیکلت به عنوان ابزار اصلی حمل و نقل استفاده می کردند، اما در صورت تداوم این شرایط می توان حدس زد که بخشی از حمل و نقل برعهده دوچرخه ها گذاشته شود، اتفاقی که در پی شیوع کرونا به شیوه کاملا متفاوتی در اروپا نیز در حال روی دادن است اما شرایط جغرافیایی ایران و سختی استفاده از دوچرخه، به هیچ عنوان با کشورهای پیشرفته قابل مقایسه نیست و از دسترس خارج شدن موتورسیکلت از چرخه حمل و نقل شهری، می تواند تبعات گسترده ای به دنبال داشته باشد.