ردگیرهمراه جیبی با یک باتری ۹ ماهه

ابزار جیبی ردگیری سنگاپور، اما خلاف نرم‌افزار‌های ردگیری اپل و گوگل، برای ثبت نام نیاز به دریافت کارت ملی و شماره تلفن شهروندان دارد. به همین دلیل، مسئله حریم خصوصی یکی از نگرانی‌هایی است که استفاده از این ابزار ایجاد می‌کند.


سنگاپور اولین کشوری است که یک وسیله قابل حمل برای نرم‌افزار ردگیری خود عرضه کرده است
 
در سنگاپور ابزاری برای ردگیری تماس‌ها طراحی شده است که باتری آن تا 9 ماه دوام دارد. این ابزار که «ردگیر همراه جیبی» نام گرفته در واقع مکمل اپلیکیشن «ردگیر همراه» سنگاپور است که 35 درصد جمعیت این کشور تاکنون آن را بارگذاری کرده‌اند.

به گزارش بلومبرگ، سنگاپور اولین کشوری است که یک وسیله قابل حمل برای نرم‌افزار ردگیری خود عرضه کرده است. ابزار مزبور، که با هدف تسهیل شیوه‌های دستی ردگیری طراحی شده، به کمک امواج بلوتوث، از حضور سایر ابزار‌های ردگیری تماس در نزدیکی خود آگاه شده و آن‌ها را ثبت می‌کند.

به این ترتیب، شهروندی که نتیجه آزمایش کرونای او مثبت اعلام می‌شود، ابزار ردگیری همراه جیبی خود را به مسؤولان اداره بهداشت تحویل می‌دهد تا آن‌ها از داده‌های ثبت شده در آن استفاده کنند. این ابزار به اینترنت متصل نمی‌شود.

این ابزار همچنین قادر نیست موقعیت جغرافیایی کاربر را ثبت کند و داده‌های جمع‌آوری شده در آن بعد از 25 روز حذف می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، سالمندان و سایر افراد نیازمند که فاقد تلفن همراه‌اند در اولویت دریافت این دستگاه قرار می‌گیرند. البته استفاده از ابزار اجباری نیست.

هنوز گمان نمی‌رود این ابزار هم باعث شود صد در صد جمعیت سنگاپور از برنامه ردگیری تماس استفاده کنند.  ردگیری تماس تنها در صورتی در پیشگیری از گسترش بیماری مؤثر واقع می‌شود که 75 تا 80 درصد جمعیت از آن استفاده کنند. به همین منظور این دستگاه به عنوان یک شیوه دیگر ردگیری تماس معرفی شده است.

به گفته جانیل پاتوچیری، وزیر فناوری دولت سنگاپور، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ: «قصد ما این است که با وصل کردن این ردگیر‌ها به یکدیگر، صد در صد جمعیت را تحت پوشش بگیریم.» وی گفت: «ما به لحاظ جغرافیایی کشوری کوچک هستیم و می‌توانیم طرح را در سطح شهر اجرایی کنیم؛ بنابراین به لحاظ نظری امکان‌پذیر است که ردگیری تماس را برای تمام مردم سنگاپور به مرحله اجرا درآوریم.»

وزیر فناوری همچنین اضافه کرد که طراحی ابزار توجیبی ممکن است در آینده تغییر کند، اما به احتمال زیاد تا پایان سال جاری به همین صورت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی گفت: بستگی به این دارد که مردم چه رفتاری در پیش بگیرند و چگونه از این ابزار استقبال کنند.

ابزار جیبی ردگیری سنگاپور، اما خلاف نرم‌افزار‌های ردگیری اپل و گوگل، برای ثبت نام نیاز به دریافت کارت ملی و شماره تلفن شهروندان دارد. به همین دلیل، مسئله حریم خصوصی یکی از نگرانی‌هایی است که استفاده از این ابزار ایجاد می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در سنگاپور طوماری بین مردم دست به دست می‌شود که خواهان توقف طرح ابزار جیبی شده و می‌گویند: «با پیدایش و اجباری شدن استفاده از این ابزار توجیبی، دیگر چیزی باقی نمی‌ماند که مانع از تبدیل سنگاپور به دولتی سلطه‌جو شود.»

برنامه‌های ردگیری اپل و گوگل اطلاعات شخصی مردم را در اختیار مقامات دولتی قرار نمی‌دهند.
 
منبع: ایندیپندنت
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان