وبلاگ مشرق

هدیه جدید حامیان روحانی برای مردم/ عارف: ما نباشیم نظام هم نیست!

یک فعال اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی جالب نوشت: شما به وضعیت بازار ارز، سکه، خودرو، مسکن، زمین و بورس نگاه کنید. همه این مسائل در زمان حیات مجلس یازدهم شکل گرفت!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز 07:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.  

*** 

عارف: ما نباشیم نظام هم نیست!

محمدرضا عارف، فعال اصلاح‌طلب و از تحریم‌کنندگان انتخابات مجلس یازدهم به تازگی در اظهاراتی که خبرگزاری ایلنا آنها را منتشر کرد، گفته است:‌

"رسانه‌های فارسی‌زبانی که در خارج از کشور مدیریت می‌شوند در چند سال اخیر یک هدف را دنبال کرده‌اند و آن‌هم تخریب هدفمند اصلاح‌طلبان بوده است چراکه می‌دانند بقای نظام به حضور اصلاح‌طلبان پیوند خورده است. "

عارف همچنین در این اظهارات حضور مردم در رویدادهای مهم را تضمین‌کننده مشروعیت نظام دانسته و تأکید کرده است که "میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس یازدهم  به این مشروعیت آسیب زد"! [1]

*البته بایستی در نظام سیاسی کشور این فرهنگ نهادینه شود که فردی که زیر حکم تحریم انتخابات را امضا می‌کند؛ مورد مؤاخذه و محاکمه قرار گیرد. ضمن اینکه به لحاظ منطق سیاست نیز صحبت‌های چنین کسی واجد ارزش نیست.

مع‌الوصف و از باب پاسخ به شبهات اما باید دانست این اصلاح‌طلبان و همه‌ی دیگر جریانات و طیف‌های سیاسی هستند که بقایشان به بقای نظام اسلامی پیوند خورده و نه بر عکس!

چه اینکه نظام اسلامی وامدار هیچکس جز مردم نیست و هرکس که سفره خود را به بهانه همین مردم از انقلاب جدا کرده است؛ ‌ در واقع پای حکم فنای خود را امضا کرده نه چیز دیگر.

کما اینکه در طول تاریخ انقلاب نیز امثال بنی‌صدرها، منتظری‌ها، موسوی‌ها و خاتمی‌ها کم نبودند که جملگی سفره خود را از نظام حقانی ایران جدا کردند و دست آخر نیز به بدفرجامی و سیه‌روزی و رسوایی مبتلی شدند.

در بحث ادعای عارف مبنی بر ارتباط مشروعیت با میزان مشارکت انتخاباتی نیز لازم به توضیح است که گویا ایشان پس از 41 سال سیاست‌ورزی نمی‌دانند که مشروعیت یک نظام سیاسی به "قانون" و اجرای مُرّ قانون است و اگرچه افزایش مشارکت انتخاباتی یک امتیاز است اما این امتیاز به مشروعیت نامرتبط است زیرا عوامل بسیاری می‌تواند در آن دخیل باشد.

مثل رفتار شریرانه تحریم انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاح‌طلبان که توانست کسانی از مردم را به عدم مشارکت در انتخابات تشویق کند.

گفتنیست، چند سال قبل بود که یکی از فرزندان مرحوم هاشمی نیز جمله مشهور امام راحل که فرمودند: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است" را جعل کرده و این جمله عجیب را به امام(ره) نسبت داد که: "نهضت زنده است چون هاشمی زنده است"!

این جمله غیر عقلانی و نامنطبق با تاریخ اما توسط برخی خواص کشور تودهنی خورد و جاعلان نتوانستند چهره شریف و عقلانی امام راحل را تحریف کنند.

پیش از عارف، علیرضا علوی‌تبار، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در اظهاراتی گفته بود: هدف اصلاحات حفظ حکومت نیست. [2]

***

اگر قالیباف و نمایندگان اصولگرا قدرت اجرایی داشتند...

جلال جلالی‌زاده، فعال چپ و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در یک یادداشت در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است:

"متاسفانه مجلس یازدهم هم با شعار انقلابی که به دنبال تحول در کشور بود و همه توان خود را برای توهین، حمله و هتاکی به دولت انجام داد و به موازاتش خود را ناجی ایران می‌دانست، در این مدتی که از عمر مجلس می‌گذرد تنها و تنها ما شاهد مواضعی حاشیه‌ای بدون تلاش لازم برای تغییر در وضعیت کشور هستیم. شما به وضعیت بازار ارز، سکه، خودرو، مسکن، زمین و بورس نگاه کنید. همه این مسائل در زمان حیات مجلس یازدهم شکل گرفت. چرا این آقایان همه مشکلات و گرفتاری‌ها را از چشم دولت می‌بینند؟ مگر نمایندگان نمی‌توانند با ابزار نظارت یا تنظیم قوانین، شرایط را مدیریت کنند پس چرا خود این مجلس به جای حل مشکلات با برخی چالش‌ها بار اضافی بر دوش دولت و مردم گذاشته است؟ "

او در این یادداشت همچنین ادعا می‌کند که اصولگرایان از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا نگرانند! [3]

*امروز کمتر کسی است که به بسط ید دولت و اختیارات و قدرت فراوان رئیس‌جمهور در ایران پی نبرده باشد و برای همینست که انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به شدت حائز اهمیت است و شرایط روز کشور نیز اثر رأیی است که مردم به رئیس‌جمهور منتخب می‌دهند.

اما مشخص نیست که چرا یک فعال اصلاح‌طلب که از قضا سابقه نمایندگی هم دارد از فهم این حقیقت عاجز است و گرانی‌ها را به مجلسی ربط می‌دهد که هیچ اختیاری در اجرائیات کشور ندارد و اجرای مصوباتش از سوی دولت نیز با اما و اگر مواجه است.

بله! حتما مدیریت اصولگرایانه و مدیریت جهادی رافع مشکلات کشور است و اگر نمایندگان مجلس یازدهم درصدی از قدرت اجرایی دولت را داشتند حتما شاهد گرانی‌های امروز نبودیم. اما اصولگرایان قبل از انتخابات مجلس یازدهم به مردم گفتند که انتخابات مجلس گام اول رفع مشکلات است و برای ملموس شدن حل مسائل پس از قانون‌گذاری صحیح؛ بایستی منتظر رأی خوب مردم در گام دوم یعنی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ماند.

در این میان البته بازی نخ‌نمای اصلاح‌طلبان نیز از همان ابتدا قابل رصد بود که پس از شکست از اصولگرایان در انتخابات مجلس؛ تقلا کردند تا حتی افتادن یک گربه از سر دیوار را هم به مجلس ربط بدهند و دامن خود و دولت ناکارآمدشان را از تمام وقایعی که خود به دست خویشتن ایجاد کردند؛ بشویند.

آنها در ایام آغازین مجلس یازدهم از این معنا گفتند که اکنون ریش و قیچی دست قالیباف است و حالا دیگر آقای روحانی می‌تواند برود شمال! [4] و یا در حالی که هنوز فرایندهای اداری مجلس یازدهم طی نشده بود و کمیسیون‌های مجلس آغاز به کار نکرده بود؛ از این گفتند که کو دستاوردهای مجلس یازدهم!؟ [5]

جالب است که این افراد حتی در میانه همین بازی ناجوانمردانه و در حالی که دولت اختیاردار بیش از 95 درصد از اجرائیات و بودجه و درآمدهای کشور است اما حاضر به دیدن عزم نمایندگان اصولگرا برای کاهش قیمت مسکن و برای تأمین ارزان کالاهای سبد خانوار نیستند و حتی کاری مثل "مردمداری" و سفر به اقصی نقاط کشور که از دست مجلس برمی‌آید را نیز شوآف تبلیغاتی می‌نامند.

کاری که البته همین افراد در مجلس دهم حاضر به انجام عمومی آن نبودند و "سلفی حقارت" را ترجیح می‌دادند!

برخی معتقدند اگر نمایندگان مجلس یازدهم در قالب نطق‌های رسوا کننده و آتشین؛ خط و ربط‌های پیش‌گفته را افشا نکنند و از تنها ابزار کارای مجلس در شرایط فعلی، یعنی از تریبون آن به مردم نگویند که شرایط کشور چگونه در محاق ناکارآمدی اصلاح‌طلبان و دولت اصلاح‌طلبان قرار گرفته؛ سپهر سیاست کشور به سمت ناکجایی خواهد رفت که اصلاح‌طلبان ترسیم کرده‌اند...

***

پس از دولت اعتدال و گرانی

شورش کنید؛ ‌ هدیه جدید حامیان روحانی برای مردم

مصطفی معین، از حامیان رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه شرق آنرا منتشر کرد با اشاره به تلفات کرونا در ایران اظهار کرده است:

"متأسفانه مرگ‌ومیرها ادامه دارد و همان‌گونه که قبلا پیش‌بینی و هشدار داده شده بود، در پاییز رو به افزایش گذاشت و در جامعه به‌صورت امری عادی درآمده است! فرصت‌طلبی رقبای سیاسی نیز بدون توجه به مصالح، ضرورت انسجام و منافع ملی ادامه یافته و رو به گسترش است. از سوی دیگر سنگینی فشار تورم و گرانی، بی‌کاری و مشکلات معیشت بر گرده مردم صبور و عدم کارآمدی و پاسخ‌گویی دولت و مجلس جدید در این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز اعتراض باشد. "

او در اظهارات خود همچنین می‌گوید: اگر رویکردها علمی باشد و تصمیمات با مشارکت نخبگان و نهادهای مردمی اتخاذ شود و ضرورت‌ها و دلایل مربوط هم صادقانه با مردم مطرح شود، نباید دولت بیش از حد نگران پیامدهای اعمال محدودیت‌های قانونی مانند قرنطینه‌کردن مناطق آلوده، ممنوعیت تجمع افراد در مناسبت‌ها، تعطیلی موقت برخی مشاغل یا الزام همگانی به استفاده از ماسک باشد. [6]

*ما و مردم عملا در حال خوانش اظهارات یکی از "فرماندهان فتنه آینده" هستیم که با فرصت‌طلبی در قبال مشکلات کشور که امروزِ روز در همه جای جهان وجود دارد؛ قصد ماهیگیری از آب گل‌آلود را دارد و تشویق‌گونه خطاب به مخاطب خاص، تأکید می‌کند که این مشکلات زمینه‌ساز اعتراض است!

جالب است که معین حتی در قامت یک کلمه هم حاضر به تقبیح اغتشاش و اعتراض خیابانی نیست و به مخاطبان خاصّش نمی‌گوید که هرگونه اعتراض خیابانی در شرایط فعلی موجب بدتر شدن اوضاع و به راه افتادن حمام خون خواهد شد.

این جریان طی 10 سال گذشته دائما به هر بهانه‌ای "آدرس خیابان" را به مردم داده و اقدام به بزرگنمایی از مشکلات و سیاه‌نمایی از وضع موجود کرده است تا با فریب دادن مردم، آنها را به خیابان بکشاند. کما اینکه اصلاح‌طلبان در دوران دلار 10 هزار تومانی هم می‌گفتند ما گرسنه‌ایم! [7] و هرگز هیچ اشاره‌ای به مثبتات کشور نداشته‌اند.

ما طی سال‌های گذشته و پیش از اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98، تحلیل‌هایی را با کلیدواژه "فتنه اقتصادی" در شمارگان مختلف وبلاگ مشرق منتشر و پیرامون نقشه فرماندهان فتنه آینده برای سوریه‌سازی ایران به بهانه مشکلات اقتصادی؛ توضیحات مفصلی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم.

لازم به توضیح است که تأکید معین بر عدم نگرانی دولت از اعمال قرنطینه پلیسی و تعطیل کردن مشاغل نیز در واقع نوعی هدایت به سمت ایجاد اغتشاش و بلواست.

کما اینکه ثمره قرنطینه پلیسی در اسفند و اردیبهشت امسال به بیکاری حدود 1 میلیون نفر منجر شد و جالب است که معین در خطوط قبلی اظهارات خود از این می‌گوید که بیکاری زمینه‌ساز اغتشاش است!

طراحی اشاره شده البته اگر مورد رصد و تدقیق خواص کشور قرار نگیرد؛ بسا که ایران اسلامی در ورطه فتنه اقتصادی فرو افتد و خواست فرماندهان فتنه محقق شود.

ما همچنین این سؤال را از آقای معین می‌پرسیم که گذاشتن یک گزینه ناکارآمد در دامن رأی مردم و سپس دادن آدرس اعتراض و خیابان به مردم به دلیل بروز مشکلات، از روی اتفاق است یا ما شاهد یک پروژه هستیم!؟

گفتنیست ارکانی از دولت نیز بر احتمال وقوع اغتشاش تأکید دارند و در عین حال هیچ تأکیدی بر راه‌حل‌هایی از قبیل "نظارت بر قیمت‌ها" برای رفع گرانی و یا بد بودن اعتراض خیابانی ندارند!

نقطه تلاقی اظهارات این ارکان با اظهارات فرماندهان فتنه که جملگی محفل انسی هم در ستادهای انتخاباتی رئیس‌جمهور روحانی داشته‌اند، می‌تواند معماهای امنیتی بسیاری را در قبال مشکلات اقتصادی امروز و البته تهدیدات امنیت داخلی حل کند و از خطرات آینده بکاهد.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-983043

2_ mshrgh.ir/1087092

3_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/299360

4_ mshrgh.ir/1045835

5_ mshrgh.ir/1090821

6_ http://sharghdaily.com/fa/main/detail/272131

7_ mshrgh.ir/1130569

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان