نشانه های عفونت بینی بعد از عمل جراحی و روش های رفع آن

یکی از مشکلاتی که پس از جراحی های پلاستیک برای شما ایجاد می شود بوی بد عفونت ها می باشد. می توانید با چند تکنیک ساده از این عفونت ها رهایی یابید. همراه ما باشید تا بتوانید به راحتی از عفونت ها رهایی یابید.

نشانه های عفونت بینی بعد از عمل جراحی و روش های رفع آن

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر از بوی بد  دهان و دماغ خود پس از عمل رنج ببرید. عفونت هایی که پس از عمل بوجود می آیند اگر کنترل نشوند می توانند دردسر ساز شوند و مشکلات بسیاری را برای شما ایجاد کنند. قبل از هر گونه انجام کاری برای از بین بردن بوی بد عفونت ها لازم است بهداشت را رعایت کنید.

روش های از بین بردن عفونت بینی

استشمام بوی بد و عفونت بینی

عفونت و بوی بدی که در دماغ استشمام می کنید پس از عمل ممکن است برای هر فردی ایجاد شود ولی شما می توانید با استفاده از مواد ضد عفونی کننده و یا پماد ها و محلول های مخصوص به کنترل و کاهش عفونت ها کمک کنید. در نظر داشته باشید که اگر عفونت ها از بین نرفت باید با استفاده از عمل جراحی عامل عفونت را خارج کنید که کاری دشوار و سخت می باشد. البته شایان ذکر است که بوی بد دماغ شما به دلیل عفونت بعد از جراحی طبیعی می باشد ولی باید بعد از عمل به خوبی نکات بهداشتی را رعایت کنید تا بعد از دو هفته کاملا عفونت ها از بین بروند و بوی بد کنترل شود. بسیاری از عفونت های بعد از جراحی ممکن است علاوه بر بوی بد دماغ باعث بوی بد دهان و بوی بد تنفس را هم به همراه داشته باشد و این موضوع برای بسیاری از افراد آزار دهنده است. البته نیازی نیست نگران باشید این عفونت ها بعد از جراحی نشانه وجود مشکل خاصی نمی باشد و پس از چند هفته از بین می روند. بوی بد بعد از جراحی به دلیل لخته های خون باقی مانده در محل عمل، ترشحات درون دماغ و نخ های بخیه های غیر جذبی که درون دماغ باقی مانده است می باشد.  در نظر داشته باشید تا زمانی که دلیل این بوی بد را تشخیص نداده اید نمی توانید آن را از بین ببرید برای همین اولین قدم بعد از استشمام بوی بد بعد از جراحی مراجعه به یک جراح پلاستیک می باشد. اگر عفونت شما ساده باشد می توانید با استفاده از آنتی بیوتیک ها و سرم آب نمک آن را رفع کنید. باید بدانید که ورود آلودگی ها و رعایت نکردن بهداشت می تواند عفونت های ساده را به عفونت هایی تبدیل کند که نیازمند جراحی می باشند بنابراین چند هفته پس از جراحی باید به خوبی از خود مراقبت کنید و تا حدالامکان از آلودگی ها و محیط های آلوده دوری کنید و بهتر است برای عمل جراحی خود یک کلینیک معتبر را انتخاب کنید.

روش های تمیز کردن عفونت های درون دماغ

روش های از بین بردن عفونت

در نظر داشته باشید که اگر خون و چرک در محل جراحی باقی بماند مخاط  را عفونی می کند که مخاط عفونی با درد و سوزش همراه می باشد. عفونت ها در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند می توانند به بخش های دیگر بدن هم راه پیدا کنند و خون را آلوده کنند و مشکلات بیش تری برای شما ایجاد می کنند. بنابراین بهتر است با استفاده از روش های مناسب به دفع عفونت ها بپردازید.

تمیز کردن بینی

یکی از راه هایی که می توانید با استفاده از آن به دفع عفونت های دماغ خود بپردازید شستن آن می باشد. اما نباید تا دو هفته بعد از عمل جراحی از این روش استفاده کنید زیرا بخیه ها نباید تا دو هفته خیس شوند. پس از دو هفته می توانید با استفاده از گوش پاک کن و سرم آب نمک درون سوراخ های آن را پاک کنید. در نظر داشته باشید که در حین کار با گوش پاک کن نباید آن ها را بیش از حد درون ببینی فرو کنید. باید خیلی با احتیاط این کار را انجام بدهید و عفونت ها را به بالا نفرستید. بهتر است آلودگی هایی که در بخش های پایینی دماغ قرار دارند را با استفاده از گوش پاک کن خارج کنید. باید بدانید که ترشحات دماغ می توانند آلودگی ها را به پایین بکشانند. می توانید از محلول سالین که به دو صورت در بازار موجود می باشد استفاده کنید. سالین همان آب و نمک استریل شده می باشد که هم از خشک شدن محل جراحی جلوگیری می کند و هم لخته های خون و عفونت ها را از بین می برد.

نکته : در حین تمیز کردن بینی مراقب باشید تا به دیواره های بینی آسیب وارد نکنید و این کار را با احتیاط و به آرامی انجام بدهید.

پماد های ضد عفونی کننده

با تشخیص پزشک اگر عفونت بینی شما بیش از حد باشد دکتر برایتان پماد هایی تجویز می کند که می توانید با استفاده از آن ها به از بین بردن عفونت ها بپردازید. این پماد ها شامل جنتامایسین و موپروسین می باشد. این پماد ها مانند آنتی بیوتیک ها و مواد ضد عفونی کننده عمل می کند و می تواند از عفونت های بیش تر جلوگیری کند. در نظر داشته باشید که میزان مصرف پماد ها باید به اندازه تجویز پزشک باشد و نمی توانید بیش از حد از آن ها استفاده کنید.

عفونت بینی

استفاده از آنتی بیوتیک ها

معمولا بعد از هر جراحی برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود و شما باید به طور منظم از آن ها استفاده کنید تا عفونت های شدید برای شما ایجاد نشود. در نظر داشته باشید که این دارو ها را باید تا پایان دوره ای که دکتر تجویز می کند استفاده کنید و سر خود دارو ها را قطع نکنید زیرا محل زخم و جای بخیه ها تا مدت ها مستعد عفونت می باشند و ممکن است دوباره دچار عفونت شوید.

عوامل ایجاد کننده عفونت ها

بعد از هر عمل جراحی طبیعی است که برای شما مقداری لخته خون و ترشحات و چرک در بدن باقی بماند و بدن فرد را دچار عفونت کند. باید بدانید که جراحی بینی هم از این امر مستثنی نمی باشد و اگر شما نتوانید پس از عمل بینی خود را به خوبی تخلیه کنید و آن را ضد عفونی کنید ممکن است مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد شود که یکی از آن ها عفونت های شدید می باشد. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد عفونت ها تمیز کردن بینی با روش های استاندارد می باشد که می توانید با استفاده از این کار علاوه بر تمیز کردن بینی از گرفتگی آن جلوگیری کنید و بوی بد ناشی از عفونت ها را کاهش دهید.

عوامل ایجاد کننده عفونت ها

مرطوب نبودن بینی

پس از عمل جراحی باید مراقب باشید تا همیشه دماغ ‌شما مرطوب بماند زیرا با این کار می توانید آن را وادار کنید تا موکوس ترشح کند. موکوس می تواند موجب جلوگیری از ورود گرد و غبار و میکروب ها به درون دماغ شود و می تواند با استفاده از خاصیت ضد عفونی کنندگی طبیعی خودش میکروب های بسیار زیادی را از بین ببرد. بنابراین مرطوب نبودن محل جراحی می تواند یکی از علل ایجاد عفونت ها باشد.

ساختار بینی

باید بدانید که ساختار خود بینی هم به گونه ای می باشد که برخی از مواد درون آن باقی می ماند و از طریق مجرایی که به دهان متصل می باشد همراه با بزاق دهان وارد معده می شود. در نظر داشته باشید که سوراخ های بینی بعد از جراحی متورم می باشد و ممکن است  این تورم به گونه ای باشد که مانع از خروج ترشحات و عفونت های بینی شود و در نهایت  عفونت های بعد از عمل را برای شما ایجاد می کند.

موکوس عامل عفونت

یکی دیگر از علل عفونت درونی بینی همان ماده ای می باشد که از عفونت ها جلوگیری می کند. باید بدانید که موکوس بعد از مدتی که می ماند خاصیت ضد عفونی کننده خود را از دست می دهد و خودش جزء عواملی می باشد که عفونت ها را ایجاد می کند. بنابراین باید بدانید که اگر موکوس در محل زخم ها تجمع پیدا کند موجب افزایش عفونت ها می شود.

نخ های غیر جذبی

نخ هایی که برای بخیه استفاده می شود اگر غیر جذبی باشد ممکن است باعث ایجاد عفونت شود. باید بدانید که این نخ ها یک سوراخی بین بینی و محیط ایجاد می کند و منجر به افزایش عفونت می شود. بهتر است برای جراحی پلاستیک و هر نوع جراحی دیگری از نخ های جذبی بخیه استفاده کنید. این عفونت ها زیر پوست باقی می مانند و تا زمانی که آن ها را رفع نکنید همچنان بوی بد بینی برای شما باقی می ماند.

عفونت بینی

بیماری های عفونی و دیابت

ابتدا باید در نظر داشته باشید که سابقه بیماری های عفونی و دیابت را چک کنید. این مشکلات ممکن است قبل از عمل جراحی همراه با شما بوده باشد ولی شما متوجه آن نشده باشید. بنابراین باید با یک پزشک مشورت کنید و دلیل این عفونت را پیدا کنید.

سینوزیت

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است بوی بد بینی شما را افزایش دهد افزایش عفونت درون سینوس ها می باشد. باید بدانید که این نوع از عفونت ها ممکن است قبل از جراحی هم با شما باشند و بعد از جراحی تشدید شوند بنابراین بهتر است آنتی بیوتیک هایی که  پزشک برایتان تجویز می کند را مصرف کنید.

روش های جراحی

از عوامل دیگری که ممکن است باعث بوی بد دماغ باشد روش های جراحی می باشد. در برخی از جراحی ها ممکن است پزشک شاخک های تحتانی را بسوزاند و یا آن ها را دستکاری کند که همین امر موجب افزایش بوی بد بینی می شود. در نظر داشته باشید که برداشتن شاخک ها می تواند عوارض جبران نا پذیری برای شما داشته باشد.

پوسیدگی استخوان ها

پوسیدگی استخوان های درون دماغ می تواند بوی بدی در دماغ و دهان ایجاد کند. اگر ساختار آن را بررسی کنیم می بینیم که استخوان دماغ توسط یک لایه نازک پوشیده شده است و این لایه دارای مخاط می باشد. در نظر داشته باشید که اگر در حین جراحی آسیبی به این لایه وارد شود و استخوان از لایه خارج شود ممکن است در تماس با آلودگی ها قرار بگیرد و عفونی شده و بوی بد ایجاد کند. اگر  دارو ها نتوانستند این عفونت را از بین ببرند باید با استفاده از جراحی دوباره این استخوان عفونی را خارج کنید.

بوی بد بینی و پوسیدگی استخوان ها

شستشوی بینی

بعد از عمل نباید تا دو هفته آب به بینی شما برسد زیرا ممکن است دچار مشکلات بسیار زیادی شوید. بعد از دو هفته می توانید با استفاده از وسایلی ساده اقدام به شستشوی بینی خود کنید.

وسایل لازم

  • سرنگ ساده
  • محلول ضد عفونی کننده مخصوص

نحوه شستن بینی

شستن بینی جراحی شده با شستن بینی های معمولی متفاوت می باشد که در ادامه شستن بینی جراحی شده را برای شما بیان می کنیم.

  • سر سرنگ را درون سوراخ بینی خود قرار بدهید و با فشار کمی محلول مخصوص ضد عفونی کننده را وارد بینی کنید.
  • سر خود را کمی خم کنید تا مواد از بینی شما خارج شود. فشار این مواد نباید به اندازه ای باشد که از سوراخ دیگر بینی خارج شود.
  • پس از شستشو می توانید به آرامی فین کنید تا محلول تخلیه شود.
  • نباید روی بینی جراحی شده فشار وارد کنید تا آسیب ببیند. این کار را برا سوراخ دیگر بینی خود تکرار کنید تا بوی بد بینی شما کاهش یابد.
  • می توانید این کار را تا دو هفته تکرار کنید تا علاوه بر از بین رفتن بوی بد از عفونت های بعد از جراحی هم پیشگیری کنید.

روش های شستوشوی بینی

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه رفع قوز بینی ، جراحی بینی استخوانی و تفاوت بین بینی گوشتی و استخوانی را مشاهده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان