دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

تحلیل کسب و کار اولین و مهمترین گام برای شروع هر کسب و کار و استارت تمامی امور می‌باشد. افراد و گروه‌هایی که به نوعی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار، سهیم هستند؛ نیاز جدی به تحلیل کسب و کار دارند. تحلیل کسب و کار براساس BABOK که در سایت کار و کسب منتشر شده است، به ذینفعان کمک می‌کند تا مرحله به مرحله با راهکار همراهی کنند و با بهبود مدیریت فرایند باعث بهبود حجم کار نیروهای انسانی شوند.

دغدغه‌ی بسیاری از کسب و کارهای امروزه این است که براساس پارامترهایی مشخص و کاملا استاندارد، رویکرد خود را تحلیل کنند و با مدیریت استراتژیک بهینه‌تری، پا به عرصه رقابت در بازار بگذارند. این موضوع در سراسر جهان در یک کسب و کار در حال رشد و توسعه تبلیغاتی همواره مطرح است و مناسب‌ترین اقدام، تحلیل کسب و کار براساس BABOK می‌باشد که بارها در IIBA از مزایای ویژه‌ی آن یاد شده است.

دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

اهمیت تحلیل کسب و کار چیست و چه رابطه‌ای با BABOK دارد؟

اهمیت تحلیل کسب و کار همان عاملی است که ارزش عملکرد موفقیت‌آمیز هر کسب و کاری را در میان رقبای تجاری مشخص می‌سازد. از آنجایی که تمامی فعالیت‌های سازمان با یک برنامه ریزی استراتژیک و از پیش تعیین شده، قدم به قدم به اهداف‌ نزدیک می‌شود، تحلیل کسب و کار براساس BABOK می‌تواند موقعیت فعلی کسب و کار را در میان سایر رقبا مشخص کند. با توجه به این جمله، به احتمال زیاد دریافته‌اید که تحلیل کسب و کار براساس BABOK، همان مجموعه‌ کارهایی است که با بهبود فعالیت تمامی ذینفعان در یک بازه زمانی مشخص، منجر به رشد و توسعه‌ی چندین برابری یک کسب و کار می‌شود.

در ادامه می‌خواهیم به برخی از اطلاعات مفید که در کتاب BABOK اشاره شده است، به صورت خلاصه اشاره کنیم. در صورتی که می‌خواهید تمامی اطلاعات کاربردی و لازم را در حوزه‌ی تحلیل کسب و کار بدانید، با ما همراه باشید. 

ساختار تحلیل کسب و کار BABOK چگونه است؟

 

پیش از اینکه خواسته باشید ساعت‌ها پای کتاب تحلیل کسب و کار BABOK وقت بگذارید، ابتدا می‌بایست یک دید کلی درباره‌ی ساختار این کتاب داشته باشید. فهرست این کتاب شامل مفاهیم اصلی، وظایف و حوزه‌ی دانش، توانایی‌ها، تکنیک‌ها و چشم‌اندازها می‌باشد. در وهله‌ی نخست شما باید بدانید که کلمات جدید به کار رفته در کتاب ساختار تحلیل کسب و کار BABOK دارای چه تعابیری هستند. در قدم بعدی، وظایف ذینفعان را بعد از ارائه‌ی مفاهیم اصلی خواهید خواند. سه عنوان توانایی‌ها، تکنیک‌ها و چشم‌اندازها جزو همان بخش‌هایی هستند که شما با در اختیار داشتن اطلاعات کامل می‌توانید وارد حوزه عمل شوید و قدم به قدم مسیر خود را براساس چشم‌اندازی که پس از تحلیل کسب کردید، پیش ببرید.

مفاهیم اصلی

یکی از بزرگترین مزیت‌های دانستن مفاهیم اصلی در تحلیل کسب و کار BABOK این است که اصطلاحات رایج در توصیف وضعیت یک کسب و کار را بدانید و متوجه باشید که دقیقا درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌شود. ذینفعان و BACCM، جزو دو اصطلاح پرکاربرد در این کتاب هستند که معنای باز و گسترده‌ی هر کدام را در ادامه خواهیم گفت.

ذینفعان: ذینفعان جزو اصطلاحات جدید و رایج در بحث تحلیل کسب و کار نیست. نخستین بار تئوری ذینفعان در سال 1984 مطرح شد که به معنای گروه‌ها و سازمان‌هایی است که روی یک بنگاه اقتصادی و تجاری تاثیرگذار می‌باشند. در بررسی مفهوم کامل این اصطلاح متوجه خواهید شد که ذینفعان همان افرادی هستند که اقدام‌های آن‌ها باعث می‌شود که یک کسب و کار به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد.

BACCM: این اصطلاح که تابه‌حال کمتر به گوش‌تان خورده است، در تحلیل یک کسب و کار به معنای یک چارچوب ذهنی است که به طور تخصصی در تحلیل کسب و کار مطرح می‌باشد.

وظایف و حوزه‌های دانش

حوزه‌های دانش در تحلیل کسب و کار به 6 دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند. گر چه که کسب و کارها متنوع هستند و ساختار آن‌ها دقیقا به یک شکل ثابت نیست، این وظایف در هر کسب و کار به یک معنا است. در برخی از موارد هم دیده می‌شود که تعدادی از این حوزه‌های دانش به جای هم کاربرد دارند و از یک فرآیند خطی پیروی نمی‌کنند. 

دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

توانایی‌ها

بدیهی است که وظایف تک تک ذینفعان به یک صورت خاص نیست. دانش هر فرد و خصوصیات مختص به آن‌ها، زمینه ساز تمایز بین توانایی ذینفعان می‌باشد. حال با خود می‌پرسید که این موضوع را همگان می‌دانند و چه دلیلی دارد که دوباره در تحلیل کسب و کار BABOK بیان شود! در پاسخ باید بگوییم که هر مدیر یک کسب و کار نیاز دارد تا بداند که آنچیزی که باعث کسب و کار می‌شود، همین تفاوت در خصوصیات و توانایی افراد است. قبول داریم که این مسئله چندان پیچیده نیست و با یک نگاه ساده هم می‌توان به آن پی برد. اما در مواقعی که مدیران یک کسب و کار از مدیریت فرآیند احساس خوبی ندارند، توجه به این مسئله و در نظر گرفتن تمامی جوانب آن به کمک‌شان خواهد آمد.

وظایف مدیران در مقابل 13 درس کلیدی از تحلیل کسب و کار چیست؟

دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

  1. مهارت خوب گوش کردن را در تحلیل کسب و کارتان تقویت کنید.
  2. روابط بین کارها و امورات یک کسب و کار را از یاد نبرید.
  3. چرایی یک موضوع را همواره در نظر داشته باشید.
  4. سطوح سوالات خود را به مراتب افزایش بدهید.
  5. نیاز جدی به دریافتن تمامی سوالات خود ندارید.
  6. تعامل خودتان را با مشتریان‌تان حفظ کنید.
  7. مشکلات یک کسب و کار همانند یک جزیره دور افتاده نیست.
  8. براساس موسسه بین المللی تحلیل کسب و کار پیش بروید.
  9. گواهینامه بین المللی بگیرید.
  10. تکنیک‌ها را فرا بگیرید و در واقعیت، اجرا نمایید.
  11. با استفاده از زبان مدل سازی، آموخته‎های خود را عملی کنید.
  12. همواره در جایگاه خودتان مدیر باشید.
  13. همه چیز قطعی نیست، اما قرار نمی‌شود که ترس زیادی داشته باشید.

تحلیل کسب و کار BABOK؛ یک ایده‌ی عالی برای موفقیت در کار و کسب اینترنتی

دوره آموزش کاربردی تحلیل کسب و کار براساس BABOK

 

تحلیل کسب و کار BABOK می‌تواند باعث روشن شدن خیلی از مسائل در هم پیچیده و کاملا دشوار شود. به طور قطع، برای تکمیل یادگیری این روش از تحلیل کسب و کار نیاز داریم تا تعامل مداوم با آموخته‌های خود داشته باشیم. یک نگاه کلی و هدفمند به 20 وظایف مدیران در برابر این آموخته‌ها و مدیریت فرآیند داریم که دانستن آن‌ها به مثابه‌ی نهایی کردن موفقیت یک کسب و کار می‌باشد.

چنانچه به این حوزه علاقه‌مند شدید پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی تحلیل کسب و کار را در برنامه آموزشی خود قرار دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان