نشانه‌ای دیگر از چرخش کارگزاران به راست/ مرعشی: با فرمان کلی نظام حرکت نکنیم، سر پا نمی‌مانیم

گروه سیاست سایت فردا – گمانه جدایی کارگزاران از اصلاح‌طلبان و چرخش این طیف سیاسی به راست از چندی قبل مطرح است. مثلا همان وقت که لاریجانی را به جهانگیری ترجیح داد و ساز ائتلاف و تکرار الگوی 92 را زد.
کارگزارانی‌ها تحت فشار سایر طیف‌های اصلاح‌طلب مثل اتحاد ملت و اعتماد ملی و دیگر هواداران معرفی کاندیدای خالص ناگزیر به عقب‌نشینی از ایده خود شدند و لاریجانی را رقیبی شریف نامیدند، اما این گزینه را هیچ وقت را از روی میز برنداشتند. شاهد هم همان لیست 19 نفره‌ای که اعلام و زود تکذیب کردند تا بگویند که در حال بررسی کاندیدا‌های مختلفی هستند. وجود نام‌هایی مثل لاریجانی، مطهری و ... ثابت کرد که معرفی کاندیدای حزبی برای کارگزاران بیش از آنکه جدی باشد، یک بازی سیاسی است و در نهایت به همان ایده کاندیدای اجاره‌ای برمی‌گردند. وقتی هم که از معرفی کابینه قبل از انتخابات ریاست جمهوری گفتند، یقین حاصل شد که این گروه از اصلاح‌طلبان تصمیم خود را گرفته و به دنبال روش سهم گرفتن از کاندیدای غیراصلاح‌طلب و ائتلافی خود هستند.
اعضای کارگزارن و حتی سایر اصلاح‌طلبان اگرچه به این مهم واقف‌اند، ترجیح می‌دهند که تا لحظه آخر این موضوع را انکار کرده و قرار گرفتن کارگزاران در مسیر جدایی از جریان اصلاح‌طلبی را کتمان کنند. در میان، اما نشانه‌های وجود دارد، که انکار این وضعیت را ناممکن می‌کند.
مثلا اظهارات اخیر حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران. او در گفتگو با «برنا» می‌گوید: «اشتباه کردیم که انتظارات را از سیستم سیاسی بالا بردیم؛ انتظارات باید معقول باشد و تنها از مسیر حکومت است که می‌توان، امور را اصلاح کرد. در کدام کشور در حال توسعه، نیرو‌های اجتماعی توانستند اصلاحات انجام دهند؟ در پررنگ‌ترین حالت می‌توانند منجر به انقلاب شوند که داستان دوباره از نو آغاز می‌شود.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید می‌کند که «چه کسی خوشش بیاید چه نیاید، بالاخره نهاد‌های امنیتی در کشور نقش دارند. سیاست‌مدار باید بتواند با تعامل با مردم و این نیرو‌ها کشور را از بن‌بست نجات دهد. این که رادیکال باشیم یا گوشه خانه بنشینیم و حذف شویم که به درد نمی‌خورد. پس جواب این تعداد نیروی بیکار را چه کسی می‌دهد یک زمان ما رقیب ناطق نوری بودیم، زیرا می‌خواستیم، شرایط را بهتر اداره کنیم، اما اکنون از ایشان حمایت می‌کنیم، زیرا برای مثال حمایت از او بر زاکانی ارجحیت دارد. باید به جای حرکات رادیکال، مردم را خٌرد خٌرد برای اصلاحات تدریجی و قانونمند، آماده کنیم.»
مرعشی هچنین می‌گوید: «تعریف اصلاحات در این است که می‌خواهد، در چهارچوب نظام و قانون اساسی فعالیت کند. طبیعی است که اگر با فرمان و سیاست‌های کلی نظام حرکت نکنی، نمی‌توانی سر پا بمانی.»
این حرف‌های مرعشی نشانه روشنی از چرخش به راست کارگزارن است و ثابت می‌کند که این طیف در منتها علیه راست جریان چپ به هیچ وجه حاضر با گروه‌های رادیکال و خواهان به رخ کشیدن دوز اصلاح‌طلبی نیست. کارگزاران ماندگاری در قدرت و پیشبرد امور را در اولویت قرار داده و هر قدر هم لازم باشد از اصول اصلاح‌طلبی عقب نشینی می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان