وقتی کار جدیدی را شروع میکنید، آخرین چیزی که میخواهید به آن فکر کنید، شکست خوردن در آن کار است. اما اگر از قبل به فکر دلایل معمول شکست باشید، احتمال گرفتار شدن به آن کمتر خواهد شد. در زیر به 7 دلیل شکست خوردن در کار و نکاتی برای جلوگیری از آنها اشاره میکنیم.
طبق آمار چاپشده تقریباً نیمی از همه شرکتها حداقل پنج سال و یک سوم از آنها هم برای ده سال یا بیشتر دوام پیدا میکنند. این نسبت به باوری که در گذشته وجود داشت که بیشتر بیزنسهای تازه تاسیس در سال اول و 95 درصد آنها طی پنج سال اول شکست میخورند، بسیار فاصله دارد.
البته تعداد زیادی از تجارتهایی که تازه شروع به کار میکنند با شکست مواجه میشوند. متخصین مختلفی درمورد باید و نبایدهای تجارتهای جدید پیشنهاد دادهاند. عوامل مهمی هستند که اگر از آنها دوری نکنید، تجارتتان را پایین میکشند.
1. شروع یک تجارت با دلایل اشتباه
آیا تنها دلیل شروع این کار این است که میخواهید پول زیاد درآورید؟ آیا تصور میکنید اگر کار برای خودتان باشد وقت بیشتری را میتوانید با خانوادهتان بگذرانید؟ یا شاید دیگر مجبور نخواهید بود به کسی جواب پس بدهید؟ اگر اینطور است، باید بیشتر فکر کنید.
اما اگر کار را با دلایل زیر شروع کنید، احتمال موفقیتتان بسیار بیشتر خواهد بود:
– به کاری که میخواهید شروع کنید علاقه دارید و قلباً باور دارید که محصول یا خدماتی که میخواهید ارائه کنید یک نیاز واقعی در بازار دارد.
– از نظر جسمی سالم هستید و استقامت فکری لازم برای مقابله و تحمل چالشهای احتمالی را دارید. برخلاف تصور عموم، ضعف سلامت جسمی دلایل بسیاری از ورشکستگیها بوده است.
– اراده، قطعیت، صبر و گرایش مثبت دارید. وقتی دیگران کارشکنی میکنند، قاطعیت شما حتی بیشتر از قبل میشود.
– شکست شما را شکست نمیدهد. از اشتباهاتتان درس میگیرید و از این درسها برای موفقیت در دفعات بعدی استفاده میکنید. تحقیقات و مطالعات انجامگرفته بر روی تجارتهای موفق نشان داده است که این افراد موفقیت خود را از درس گرفتن از شکستهای قبلی به دست آوردهاند.
– میلی شدید به استقلال دارید و زمانیکه نیاز به یک راهحل خلاقانه و هوشمندانه است، مهارت لازم را در خود میبینید. این مسئله به خصوص وقتی که با محدودیت زمانی مواجه هستید، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
– نوعدوست هستید و این را در صداقت، راستی و روابطتان با دیگران نشان میدهید. شما میتوانید با شخصیتهای مختلف از افراد ارتباط برقرار کرده و با آنها کنار بیایید.
دلیل بسیاری از شکستها مدیریت ضعیف بوده است. افرادیکه به تازگی تجارتی را شروع کردهاند معمولاً تخصص مدیریتی کافی در زمینه مالی، خرید، فروش، تولید، اجاره و مدیریت پرسنل ندارند. تازمانیکه برای کارهایی که خودشان به تنهایی از عهده آن برنمیآیند کمک نگیرند، سقوط خواهند کرد. همچنین باید تعلیم دیده و مراقب فریب و کلاهبرداریها باشند و برای پیشگیری از آن برنامه داشته باشند.
نادیده گرفتن یک تجارت هم میتواند سبب شکست شود. باید مداوم مطالعه کرده، برنامهریزی داشته و همه فعالیتها را کنترل کنید. این یعنی به طور منظم درمورد بازار تحقیق کرده و اطلاعات مشتریان را بررسی کنید، چیزی که بعد از جا افتادن یک تجارت معمولاً فراموش میشود.
یک مدیر موفق باید رهبر خوبی هم باشد که فضای کاری را فراهم کند که در آن بازده کاری تشویق شود. او باید بتواند افرادی کارآمد استخدام کرده، آنها را آموزش دهد و بتواند مسئولیتها را واگذار کند. یک رهبر خوب همچنین در تفکر استراتژیک مهارت دارد و میتواند یک چشمانداز را به واقعیت تبدیل کند. او باید بتواند با تغییر مواجه شده، تبدیل انجام دهد و امکانات جدید برای آینده را تجسم کند.
3. سرمایه ناکافی
یکی از بدترین اشتباهاتی که باعث سقوط تجارتها میشود نداشتن سرمایه کافی است. صاحبین تجارت معمولاً میزان پولی که برای کارشان نیاز است را دستکم میگیرند و قبل از اینکه شانسی عادلانه برای موفقیت داشته باشند، مجبور میشوند کارشان را تعطیل کنند. همچنین ممکن است انتظاری غیرمنطقی از درآمد ناشی از فروش آن کار داشته باشند.
البته تخمین میزان دقیق سرمایهای که برای یک کار ممکن است نیاز باشد، نه فقط برای شروع بلکه هزینه نگهداری و ماندن در آن کار، غیرممکن است. خیلی مهم است که به خاطر داشته باشید که یک تا دو سال زمان میبرد که خیلی از تجارتها راه بیفتند. این یعنی برای پوشش دادن به همه هزینهها تا زمانی که بتوانید به سود برسید، به سرمایه کافی نیاز خواهید داشت.
حق با استاد دانشگاهتان است – محل در موفقیت تجارتتان اهمیت بسیار زیادی دارد. محل خوب یک تجارت رو به افول را سر پا نگه داشته و بالا میکشد ولی یک محل بد حتی بهترین سرمایهگذاریها را به شکست میکشاند.
به این عوامل توجه داشته باشید:
– مشتریانتان کجا هستند
– ترافیک، قابلیت دسترسی، پارکینگ و نورپردازی
– وضعیت و امنیت ساختمان و محل
– برنامههای تشویقی محلی برای بیزنسهای تازهتاسیس در برخی نواحی خاص
– تاریخچه، سلیقه محلی و جذابیت یک تجارت در یک محل خاص
هرکسی که تابحال مسئول برگزاری یک مراسم بزرگ بوده باشد، میداند که اگر برنامهریزی دقیق، استراتژیک و منظم و کوشش مستمرشان نبود، هیچوقت به موفقیت نمیرسیدند. درمورد موفقیت تجارتها هم به همین صورت است.
برای همه تجارتها لازم است که یک برنامهریزی تجاری داشته باشند. بسیار تجارتهای کوچک به این دلیل شکست میخورند که برنامهریزی درستی ندارند. برنامهریزی باید واقعبینانه بوده و براساس اطلاعات دقیق و جدید انجام گیرد.
مولفههای برنامهریزی از این قرارند:
– توصیف تجارت، دید، اهداف و رموز موفقیت
– نیاز به نیروی کار
– مشکلات احتمالی و راهحلها
– مالی: تجهیزات سرمایهگذاری و لیست موارد لازم، ترازنامه، صورت سود و زیان و تحلیل گردش مالی، پیشبینی فروش و هزینهها
– تحلیل رقابت
– بازاریابی، تبلیغات و فعالیتهای ارتقادهنده
– بودجهبندی و مدیریت رشد شرکت
یکی از دلایلی که میتواند موجب شکست تجارتهای تازهتاسیس شود، یعنی توسعه بیش از اندازه، زمانی اتفاق میافتد که صاحبین مشاغل موفقیت را با سرعت توسعه کار خود اشتباه میگیرند. بهترین وضعیت این است که روی رشد آرام ولی مداوم تمرکز داشته باشید. بسیاری ورشکستگیها با توسعه سریع شرکتها اتفاق افتادهاند.
البته در عین حال نباید جلو رشد و گسترش کار را هم بگیرید. وقتی مشتریهایی دائمی و قوی پیدا کردید و گردش مالیتان خوب بود، بگذارید موفقیتتان سرعت درست برای گسترش کار را برایتان تعیین کند. یکی از علامتهایی که نشان میدهد باید کارتان را گسترش دهید این است که نتوانید نیازهای مشتریانتان را برآورده کنید و کارمندان هم قادر به همگام شدن با تقاضاهای محصولات نباشند.
اگر بعد از بررسی، تحقیق و تحلیل دقیق، متوجه شدید کارتان نیاز به توسعه دارد، باید ببینید برای گسترش آن نیاز به اضافه کردن چه افراد و چیزهایی دارید.
اگر بخواهیم ساده بگوییم، اگر شرکت تجاری دارید، حتماً نیاز به یک وبسایت دارید.
تعداد کاربران اینترنت فقط در امریکا تقریباً 77 درصد کل جمعیت است و آمار فروشهای اینترنتی روز به روز رو به افزایش است.
هر تجارت باید با یک وبسایت زیبا که به کاربران اینترنت کمک کند خیلی راحت درمورد حرفه شما، خدمات و محصولاتتان اطلاعات بگیرند، تصویری حرفهای از خود نشان دهد. بعدها میتوانید امکانات دیگری برای کسب درآمد به وبسایتتان اضافه کنید، مثل فروش، معرفی محصولات وابسته و از این قبیل.
به خاطر داشته باشید که اگر وبسایت نداشته باشید، عقب خواهید افتاد. و همچنین باید دقت داشته باشید که این وبسایت تصویر خوبی از شما ارائه دهد – مطمئناً هدف شما بالا بردن درآمد است نه پایین آوردن آن.
وقتی صحبت از موفقیت یک تجارت به میان میآید، شما بعنوان صاحب آن تجارت، «رمز» موفقیت خودتان هستید. برای خیلی از صاحبان مشاغل موفق، شکست هیچوقت یک انتخاب نبوده است. این افراد با انگیزه، قاطعیت و رویکرد مثبت، هر شکست را به چشم فرصتی برای یادگیری و رشد میبینند. بیشتر میلیونرهای خودساخته، هوش متوسطی دارند. چیزی که آنها را به افرادی موفق تبدیل میکند. استقبال کردن آنها از دانش جدید و تمایلشان به یادگیری است.