ویژه‌های مشرق؛

فاضل میبدی: تندروها می‌خواهند قوه مجریه را تصاحب کنند/ صدر: مردم باید مطمئن شوند که دولت اختیارات لازم را دارد

اگر اصلاح‌طلبان ادعا دارند که با مردم صادق هستند، توضیح دهند که دولت روحانی چند واحد «مسکن اجتماعی» تحویل مردم داد؟ آیا آنچنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر به پول یارانه نیازی ندارند؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فاضل میبدی: تندروها می خواهند قوه مجریه را تصاحب کنند

«محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«در کشور پاره‌ای از کسانی که سیاست‌ورزی می‌کنند و ابزار تبلیغاتی نیز دارند مانند برخی از رسانه‌ها از ابتدا منطق  و اخلاق کار سیاسی نداشته‌اند و همیشه کارشان مبتنی‌بر تخریب و دروغ بوده است...متاسفانه ما با این واقعیت روبه‌رو بوده‌ایم که از زمان دولت اصلاحات به این طرف این مشی زشت در پاره‌ای از شرایط شکل گرفته که اگر با کسی مخالف باشند و حس کنند که با او رقابت سیاسی دارند وارد بحث، گفت‌و ‌گو و مناظره  نمی‌شوند؛ بلکه وارد مشاجرات و منازعات خصمانه‌ای می‌شوند که هیچ اخلاق و صداقتی در کارشان وجود ندارد».

فاضل میبدی در ادامه گفت:«در این دوره نیز برای اینکه می‌خواهند جامعه را تک‌صدایی کرده و قوه مجریه را تصاحب کنند، که احتمال آن نیز  می‌رود، از الان می‌خواهند هر صدای دیگری را در نطفه خفه کنند...اینها از هم‌اکنون می‌خواهند فرار به جلو کنند و بگویند هیچ صداقتی در جریان رقیب نیست و شما این اشکالات و مصیبت‌ها را برای کشور درست کرده‌اید. غافل از اینکه اگر بخواهیم با دقت نگاه کنیم برخی از این جریانات افراطی ضربه‌های بسیاری به کشور زده‌اند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد:«هرگونه افراط‌گری، تندروی و تهمت در مبارزات سیاسی مذموم و محکوم  است. نباید از هم‌اکنون به فکر پرونده‌سازی باشیم و نبش قبر کنیم.  اگر راست می‌گویند به‌جای این هجمه‌ها و فشارها برنامه‌هایی را که برای آینده کشور دارند به‌طور مدون رو کنند. به نظر می‌رسد چون ما حرف و برنامه‌ای برای کارها نداریم فقط دنبال این هستیم که رقیب را از میدان به‌در کنیم و حالت هجومی داشته باشیم».

فاضل میبدی: تندروها می‌خواهند قوه مجریه را تصاحب کنند/ صدر: مردم باید مطمئن شوند که دولت اختیارات لازم را دارد

فاضل میبدی همان شخصی است که وقتی در دولت روحانی دلار تا آستانه 20 هزارتومان افزایش یافت، با توجیه ناکارآمدی دولت، مدعی شد که اگر رئیسی در انتخابات پیروز می شد، دلار 40 هزارتومان می شد! حالا همین شخص از فرار به جلو و بی اخلاقی شکایت می کند!

اصلاح طلبان هیچ طرح و برنامه ای برای اداره امور کشور و رسیدگی به مطالبات مردم ندارند. این طیف در 8 سال اخیر در دولت و همچنین در مجلس دهم و شورای شهر و شهرداری تهران نیز به هیچ وجه کارنامه قابل قبولی برای ارائه به افکارعمومی ندارند.

به همین خاطر به دلیل فقدان برنامه و کارنامه غیرقابل دفاع، راه حل تصاحب مجدد پاستور را در «هیولاسازی از رقیب» می بینند. این طیف در سال 96 مدعی بود که اگر رئیسی یا قالیباف به پاستور راه یابد، دلار 5 هزارتومان می شود، اما وقتی در دولت دوم روحانی دلار 32 هزارتومان شد، این قیمت را نشانه عملکرد صحیح دولت جا زدند.

اگر اصلاح طلبان ادعا دارند که با مردم صادق هستند، توضیح دهند که دولت روحانی چند واحد «مسکن اجتماعی» تحویل مردم داد؟ آیا آنچنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر به پول یارانه نیازی ندارند؟ آیا هم چرخ کارخانه ها می چرخد و هم چرخ سانتریفیوژها؟

سیب و گلابی های برجام چه شد؟ چرا قیمت مرغ و تخم مرغ و پراید در دولت روحانی پرواز کرد؟ چرا با تصمیم غلط دلار 4200 تومانی، سودهای هنگفت به جیب رانت خواران رفت؟ حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و هادی رضوی و رئیس سابق خصوصی سازی و رئیس سابق هلال احمر و... چه پرونده هایی دارند؟

چه کسانی فساد عظیم صندوق ذخیره فرهنگیان را رقم زدند؟ چه کسانی در پرونده هفت تپه فساد کردند؟ جه افرادی در پرونده رشت الکتریک بیت المال را تضییع کردند؟ و...

** صدر: مردم باید مطمئن شوند که دولت اختیارات لازم را دارد

«محمد صدر» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«جامعه باید احساس کند که امکان انتخاب از میان گزینه‌های با تنوع معقول را دارد. اینکه مثلاً ٧-٨ نفر بیاوریم اما اینها عملاً یک طیف فکری را نمایندگی کنند اسمش تنوع نیست... باید روح انتخابات را که همان امکان برگزیدن از میان گزینه‌های متنوع است، زنده کنیم. تنوع هم باید یک تنوع کیفی باشد نه کمی. این کار در همین یک ماه تا حدودی شدنی است و با تغییر نگاه سنتی شورای نگهبان به بحث صلاحیت‌ها می‌شود به این هدف رسید».

صدر در ادامه گفت:«اما برای مورد دیگر باید به فکر برنامه‌ها و اصلاحات بنیادی‌تر بود. یعنی جایی که شهروندان احساس کنند وقتی رأی می‌دهند و مدیریت نهادی را به گرایش خاصی واگذار می‌کنند، امکان تبلور اراده آنها وجود دارد و مانعی برای کار آن نهاد ایجاد نمی‌شود. این هم الان یک مشکل ریشه‌ای است. مثلاً شما نگاه کنید مجلس و دولت ما لوایح مهم FATF را تأیید می‌کنند، عمده کارشناسان و تجار و فعالان اقتصادی می‌گویند اقتصاد ما نیازمند اینهاست اما در نهایت نهادی دیگر مانع آن می‌شود. از این نمونه‌ها زیاد داریم. این مشکلی است که باید حل شود و امروز جامعه به شکل جدی از خود می‌پرسد که فرضاً اگر رأی بدهیم چه تضمینی هست که دیگران بگذارند دولت مطلوب من کارش را بکند؟».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد:«مشارکت انتخابات مجلس یازدهم ناراحت‌کننده بود و جای تأمل و تحلیل و ریشه‌یابی جدی دارد. ما عموماً ادوار قبل با مسأله بررسی صلاحیت‌ها مواجه بودیم و این در مواردی روی سطح مشارکت اثر می‌گذاشت».

فاضل میبدی: تندروها می‌خواهند قوه مجریه را تصاحب کنند/ صدر: مردم باید مطمئن شوند که دولت اختیارات لازم را دارد

اصلاح طلبان تعمدا از کارنامه دولت روحانی هیچ سخنی نمی گویند. وقتی افکار عمومی برای گزارش عملکرد اصرار می کند هم فعالین این طیف مدعی می شوند که دولت اختیارات لازم را ندارد!

سوال اینجاست که اگر دولت اختیارات لازم را ندارد، پس این ازدحام و ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری برای چه بود؟

مردم می دانند که قوه مجریه اختیارات و امکانات بسیار گسترده ای دارد. اصلاح طلبان نیز به خوبی به این امکانات و اختیارات واقف هستند؛ چرا که از ابتدای انقلاب تاکنون این طیف حداقل حدود 34 سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته اند.

مردم کارنامه و برنامه می خواهند. این دقیقا مواردی است که اصلاح طلبان از ارائه آن طفره می روند. طیف اصلاح طلب باید به مردم بگوید که چرا در 8 سال اخیر سفره آنان را کوچک کرد و چرا ارزش پول ملی را به شدت کاهش داد؟

لازم به ذکر است که دولت روحانی حدود 95 درصد دستورات FATF را اجرا کرده است. اما این اقدامات به هیچ عنوان موجب گشایش در امور بانکی نشده است. اتفاقا همین اجرای FATF در التهابات بازار ارز سهیم بوده است.

**حمایت مستمر حامیان روحانی از لاریجانی

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«لاریجانی سیاستمداری محافظه‌کار و نزدیک به جناح راست میانه است...این بار اما ظاهرا با لاریجانی دیگری روبه‌روییم که به‌اصطلاح «ری‌برند» شده؛ تحولی که نه‌تنها در رفتار و سکناتش که حتی در آرایش و پوشش‌اش نیز آشکار است و حالا در پایان نخستین روز پس از اتمام روند نام‌نویسی داوطلبان و 24 ساعت پس از آنکه روشن شده چه کسانی مبارزان این کارزارند، فضا را به سمتی سوق داده که برخی معتقدند ویدیوی کوتاهی که از ثبت‌نام او منتشر شد، نسبت به آنچه از رقبایش دیدیم، برتری داشته و همزمان ورودش به توییتر، معقول‌تر و در مجموع راهبرد تبلیغاتی‌اش منطقی‌تر از دیگران».

فاضل میبدی: تندروها می‌خواهند قوه مجریه را تصاحب کنند/ صدر: مردم باید مطمئن شوند که دولت اختیارات لازم را دارد

«محمد عطریانفر» از دستگیرشدگان فتنه 88 و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در روزهای گذشته گفت:ه بود:«لاریجانی امروز با لاریجانی سال‌های فعالیت در صدا و سیما فاصله بسیار زیادی گرفته است...بیانیه علی لاریجانی در نشست خبری بعد از ثبت نام تصویر متفاوتی از او ارائه کرد که از منظر نگاه اصلاح‌طلبی بسیار جذاب و قابل احترام بود».

عطریانفر در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات لاریجانی درباره «پادگان» و «دادگاه» برای اصلاحات جذاب بوده است، گفت: «بله نکته کلیدی اظهارات لاریجانی همین جمله بود».

اظهارات اخیر لاریجانی و کارنامه او در مجلس و فضاسازی رسانه های اصلاح طلب درباره کاندیداتوری وی در حالی است که افکارعمومی، او را ادامه دولت فعلی و به عبارتی مصداق «دولت سوم روحانی» می داند.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به اظهارات لاریجانی در هنگام ثبت نام برای انتخابات نوشت:«لاریجانی: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود! حسن‌روحانی(سال 92) : من سرهنگ نیستم، حقوقدان هستم و هیچ‌وقت پادگانی فکر و عمل نکردم! وقتی میگوییم لاریجانی، دولت سوم روحانی است دقیقا یعنی همین».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان