عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور به طرق مختلفی صورت می‌پذیرد:

عوارض خروج از کشور

قبل از سفرهای خارجی اقدامات اولیه‌ای نیاز است که هر مسافر موظف به انجام آن‌ها است. یکی از اقداماتی که هر مسافری قبل از خروج از کشور باید انجام دهد پرداخت عوارض خروج از کشور است.

به طور معمول پرداخت عوارض قبل از سفر برای سفرهای خارجی، سوالاتی را ذهن مسافران ایجاد می‌کند. در ادامه به تمامی سوالات احتمالی در مورد نحوه پرداخت، نرخ عوارض، زمان پرداخت، مدارک لازم، قوانین پرداخت عوارض و …. پاسخ داده خواهد شد.

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور به طرق مختلفی صورت می‌پذیرد:

  • پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه: این روش در گذشته نیازمند صرف زمان زیادی در صف‌های طویل باجه پرداخت عوارض در فرودگاه بود.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران: پرداخت عوارض خروج از کشور از سال 97 به بعد فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران امکان‌پذیر است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق ATM: دستگاه‌‌های خودپرداز GSS در واقع دستگاه‌های خودپرداز غیرنقدی(Cashless ATM) هستند که در ابتدا در فرودگاه امام خمینی برای تسهیل فرایند پرداخت عوارض نصب شدند و در حال حاضر در بسیاری از فرودگاه‌های کشور وجود دارند.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین: از سال 95 امکان پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور از طریق سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور( سامانه پرداخت الکترونیکی سداد) امکان‌پذیر شده است. امکان پرداخت اینترنتی عوارض  خروج از کشور کار را برای مسافران بسیار راحت کرده است. به طوریکه مسافران می‌توانند از هر مکان و در هر زمانی نسبت به پرداخت آنلاین عوارض سفر اقدام کنند.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با کارتخوان پرداخت الکترونیک سداد: با توجه به اتصال این دستگاه‌های کارتخوان به سامانه پلیس گذرنامه، امکان پرداخت هزینه خروج از کشور توسط دستگاه‌های کارتخوان سداد برای مسافران فراهم شده است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با اپلیکیشن ایوا(IVA): اپلیکیشن ایوا، اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور است که امکان پرداخت عوارض از طریق موبایل و به صورت آنلاین را برای مسافران فراهم کرده است.
  • پرداخت عوارض خروج از کشور با استفاده از پیام رسان بله: روش دیگر پرداخت عوارض قبل از سفر استفاده از پیام رسان بله است. مسافران با استفاده از این پیام رسان به راحتی می‌توانند پرداخت خود را به صورت آنلاین انجام دهند.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

رسید پرداخت عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال معتبر است و چنانچه مسافری در زمان واریز وجه عوارض خروج از کشور موفق به سفر نشد با نگاه داشتن رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت عوارض نزد خود، می‌تواند در سفرهای بعدی از آن استفاده کند.

لازم به ذکر است زمان پرداخت عوارض خروج از کشور حداقل 30 دقیقه پیش از سفر می‌باشد.

قوانین پرداخت عوارض خروج از کشور

عوارض خروج از کشور برای دانشجویانی که با مجوز، به تحصیل در کشورهای دیگر اشتغال دارند، جانبازان و بیمارانی که برای درمان با مجوز به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، خدمه وسایل سفر و ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که مشغول به کار بوده و دارای کارنامه شغلی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، لحاظ نمی‌شود و این گروه از پرداخت عوارض معاف هستند.

لازم به ذکر است عوارض خروج از کشور برای کودکان خردسال همانند بزرگسالان دریافت می‌شود.

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور به مدرک خاصی نیاز نیست. هنگام پرداخت وجه، داشتن کارت بانکی و ورود مشخصات معتبر متقاضی کفایت می‌کند. لازم به ذکر است استفاده از رسید عوارض تنها برای شخصی که عوارض خروج به نام او پرداخت شده امکان پذیر است.

هزینه عوارض خروج از کشور سال 98

نرخ عوارض خروج از کشور در حال حاضر 2.200.000 ریال برای سفر اول، 3.300.000 ریال برای سفر دوم و 4.400.000 ریال برای سفر سوم در تمامی مرزهای هوایی، زمینی و هوایی است. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای زائران حج عمره و تمتع 1.100.000 ریال برای بار اول، 1.650.000 ریال برای بار دوم و 2.200.000 ریال برای بار سوم می‌باشد. هزینه عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات عالیات از طریق مرز هوایی 375.000 ریال و از طریق مرز زمینی و دریایی 125.000 ریال می‌باشد.

هزینه عوارض خروج از کشور سال 99

مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 99 به شرح زیر خواهد بود:

مبلغ عوارض خروج از کشور سال 99 (به ریال)
نوع مسافر سفر اول سفر دوم سفر سوم نوع مرز
مسافر عادی 2.640.000 3.960.000 5.280.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائرین حج عمره و تمتع 1.320.000 1.980.000 2.640.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائرین عتبات عالیات
مرز هوایی 450.000
مرز زمینی و دریایی 150.000
زائرین اربعین
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان