خیاطی: کوتاه کردن شلوار لی

شاید این اتفاق قبلا هم برای شما پیش آمده باشد که بخواهید از شلوار لی، با کوتاه کردن پاچه‌های آن، استفاده بیشتری کنید و مدتی هم به عنوان شلوارک آن را مصرف نمایید. این اتفاق بیشتر در تابستان‌ها رخ می‌دهد. بچه‌ها در هنگام بازی کردن

خیاطی: کوتاه کردن شلوار لی

ترجمه :  اعظم اسلامی مجد‌

 

تحریریه زندگی آنلاین : شاید این اتفاق قبلا هم برای شما پیش آمده باشد که بخواهید از شلوار لی، با کوتاه کردن پاچه‌های آن، استفاده بیشتری کنید و مدتی هم به عنوان شلوارک آن را مصرف نمایید. این اتفاق بیشتر در تابستان‌ها رخ می‌دهد. بچه‌ها در هنگام بازی کردن و در اثر زمین خوردن معمولا زودتر شلوارهای جین خود را کهنه می‌کنند، در حالی که این کهنگی بیشتر در ناحیه زانوها ایجاد می‌شود. اگر در یک روز راحت و آرام، حوصله خیاطی کردن دارید، بهتر است دست به کار شوید و این شلوارهای جین قدیمی و کهنه را دوباره احیا کنید. تبدیل کردن شلوار لی به شلوارک آن بسیار سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است. اندازه کوتاهی یا بلندی شلوارک بسته به نظر و سلیقه خودتان است، حتی می‌توانید از طرح‌ها و مدل‌های مختلفی هم پیروی کنید تا مدل‌های متفاوتی داشته باشید. این مدل‌ها و ایده‌ها هم جذاب هستند و هم راحت و سریع انجام می‌شوند و هم احتمالا نتیجه دلخواه‌تان را خواهید داشت.

استفاده از برخی ابزار و وسایل تزئینی برای این کار اهمیت زیادی دارد. با اضافه کردن برخی نوارها و دکمه‌ها حتی می‌توانید کار منحصر به فردی را تهیه کنید. در یکی از مدل‌ها، شلوار جین را به اندازه دلخواه کوتاه کرده و پایین آن در قسمت بریده شده، نوار توری روشن دوخته‌ایم. دخترها این مدل‌ها را خیلی دوست دارند، چرا که شلوارشان را منحصر به فرد می‌کند. شلوار بعدی را کوتاه کرده و بدون لبه‌دوزی جای برش، به بیرون تا زده‌ایم و یک دوخت هم از کنار لبه قیچی خورده روی شلوارک زده‌ایم. قلب دو لایه پایین جیب را هم از باقی شلوار جین درآورده و به همان شیوه بدون دوردوزی روی شلوارک دوخته‌ایم تا تناسب بیشتری در کار ایجاد شود.

 بیشتربخوانید:

خیاطی : تی‌شرت پسرانه فوتبالی

وسایل و ابزار مورد نیاز

 شلوار جین کهنه و قدیمی

 وسایل تزئینی (نوار توری، تکه‌های پارچه،  دکمه و ...)

 لایی چسب

 وسایل و لوازم خیاطی (مثل نخ و ماشین چرخ‌خیاطی)

حالا دیگر بهتر است که دست به کار شوید و کمی خلاقیت خود را تحریک کنید.

در شلوارک اول تنها کار خاصی که باید انجام بدهید این است که از قسمت اضافی شلوار (بعد از برش) یک شکل درآورید و آن را به شلوارک بدوزید، مثلا من از شکل دو تا قلب استفاده کردم (یکی بزرگ و یکی کوچک) و بعد آنها را روی قسمت چپ شلوارک دوختم. برای ایجاد تنوع در رنگ می‌توانید یکی از قلب‌ها را از قسمت پشت پارچه لی جدا کنید و دو تای دیگر را از روی پارچه اضافی لی. وقتی که رنگ قلب‌ها کمی فرق می‌کند، کار جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر شما هم تصمیم گرفته‌اید از این ایده استفاده کنید، قلب لایه زیری که کمی بزرگ‌تر است را ابتدا لبه‌دوزی کنید. حدود نیم سانتیمتر فاصله از لبه‌ها مناسب است و بعد همان را با فاصله 3/0 سانتیمتر از لبه‌ها روی قسمت مورد نظر شلوارک بدوزید. این کار (دو بار دوخت زدن) باعث می‌شود که در اثر استفاده، لبه قلب‌ها فر نخورند و شکل‌شان ثابت بماند. با این کار هر چه که شلوارک را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید، تغییری نخواهد کرد. قلب‌های دیگر را بنا به سلیقه خودتان از پشت یا روی شلوار جین و در ابعادی که دوست دارید، جدا کنید و روی شلوارک به همان ترتیب قبل بدوزید. این تمام کاری بود که باید انجام می‌دادید. در اینجا قسمت پایین شلوارک را هم مثل قلب‌ها به بیرون تا زده و دوخت دوتایی زده‌ایم. با همان فاصله نیم و 3/0 سانتیمتر که کار قلب‌ها را انجام دادید (عکس‌های 1 و 2 و 3).

حالا نوبت شلوارک دوم است. این شلوارک را هم با برش زدن پایین شلوار جین آغاز کنید. لبه بریده شده را به بیرون تا بزنید. بهتر است که بعد از مرحله برش زدن، شلوارک را بشویید، چرا که کمک می‌کند لبه برش خورده آن کمی ریش‌ریش شود و شکل زیباتری به کار بدهد.

بیشتربخوانید:

آموزش دوخت عروسک موش نمدی با الگو

برای این بخش لازم نیست کار را دوخت دوتایی برای لبه بزنید. تکه‌هایی از هر پارچه که دوست دارید با هر شکل و رنگ که سلیقه‌تان است را برش بزنید. در اینجا از یک طرح ساده گل و از پارچه‌های دور ریختنی استفاده کرده‌ایم. طرح مورد نظر را روی لایی‌چسب بچسبانید و بعد آن را روی شلوارک، دوخت زیگزاگی بزنید. در اینجا یک تکه دیگر از همان کار را برش زده و به قسمت جیب سمت چپ چسبانده‌ایم. به این ترتیب هر دو طرف شلوارک طرح و مدل ثابتی دارند. این یکی هم تمام شد و آماده استفاده کردن است. (عکس‌های 4 و 5 و 6 و 7 و 8)

برای مدل آخر از تور استفاده کرده‌ایم؛ تکه‌ای که از قبل داشتیم و استفاده نمی‌شد. به اندازه جیب‌های پشت شلوارک از گیپورها یا تورها جدا کنید. آنها را با دوخت زیگزاگی لبه‌دوزی کرده و سپس روی جیب‌های پشت شلوارک بدوزید. شما می‌توانید ابتدا گیپور یا تور را برش بزنید. با سوزن ته‌گرد به قسمت مورد نظر (جیب‌های پشت) وصل کنید و شروع به دور دوزی کنید. به هر شکل که راحت‌تر هستید عمل کنید. با این کار عملا جیب‌های پشتی شلوارک بسته می‌شوند و قابل استفاده نخواهند بود، ولی معمولا این جیب‌ها کاربردی نیستند. کار جیب‌ها که تمام شد، سراغ لبه برش خورده پاچه‌های شلوارک بروید. می‌توانید یک دور لبه‌های قیچی خورده را دوخت زیگزاگی بزنید تا ریش‌ریش نشوند. برای قسمت بعد، در اینجا از نوار توری همرنگ جیب‌ها استفاده کرده‌ایم. نوار را روی آن قسمت بدوزید. نیم سانتیمتر فاصله از لبه قیچی خورده کار، کافی است. این کار را از دوختن درز داخلی ران شروع کنید و یک دور کامل بدوزید. این یکی هم تمام شد. امیدواریم خوش‌تان آمده باشد. (عکس‌های 9 و 10 و 11 و 12 و 13 و 14).

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان