ماهان شبکه ایرانیان

علی دهکردی:

ترویج فرهنگ نیکوکاری نیاز به قاطعیت دارد

علی دهکردی بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: وضعیت عمومی ایثار در کشور با توجه به محک و معیارهایی که در دو دهه قبل داشته‌ایم اصلا مطلوب نیست.

ترویج فرهنگ نیکوکاری نیاز به قاطعیت دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهکری با تاکید بر اینکه شرایط اجتماعی کشور دچار تناقضات شده، توضیح داد: این تناقضات ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی مردم را مورد هدف قرار داده است. در فرهنگ دینی و ملی کشورمان همیشه انسان دوستی و مهرورزی برایمان آنقدر مهم بود که گاهی به این نتیجه می‌رسیدیم که نگه داشتن حرمت همسایه و اطرافیان، جزو جدایی ناپذیر از وجودمان است، اما متاسفانه در چند سال اخیر این موضوع به فراموشی سپرده شده است.

بازیگر نقش سعید در فیلم از کرخه تا راین فرهنگ غلط رانندگی را یکی از مسائل مهم در نادیده گرفتن حقوق دیگران بر شمرد و تصریح کرد: در تمام دنیا برای اینکه بتوانند حقوق شهروندان را در امر رانندگی لحاظ کنند از قانونی به نام حق تقدم بهره می‌گیرند. همانند این قانون هم در فرهنگ ما وجود دارد. به طور مثال احترام به بزرگترها همان حق تقدم یا انسان دوستی است که در فرهنگ ما هم وجود دارد.

این بازیگر تلویزیون با انتقاد از اینکه ما نمی‌خواهیم حق تقدیم را در قالب مدنی و در شکل انسانی انجام دهیم، اذعان کرد: با اینکه همه ما از تفکرات مذهبی و عقیدتی بهرهمندیم و برای انسان دوستی و نیکوکاری شعار می‌دهیم، اما در مباحث مختلف، خصوصا رانندگی حقوق دیگران را زیر سوال می‌بریم و فراموش می‌کنیم که در توصیه‌های دینی و حتی فرهنگی ما احترام به حقوق دیگران تاکید شده است.

وی افزود: این نوع تناقضات موجب می‌شود که برای آینده نگرانی‌های بسیاری نسبت به شرایط اجتماعی پیدا کنیم. البته در این بین وجهه‌های خوب و مفیدی هم هست که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. مثل اینکه وقتی یکی از مخاطرات طبیعی جامعه را تهدید می‌کند مردم با جان و دل پشت یکدیگر می‌ایستند و به هم کمک می کنند؛ اما این جای تاسف دارد که در برخی از موارد اراده‌ای برای کمک به دیگران در ما دیده نمی‌شود.

بازیگر نقش آیت‌الله طالقانی در سریال معمای شاه در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توانیم فرهنگ دگرخواهی را در جامعه گسترش دهیم، گفت: یکی از راه‌هایی که سبب می‌شود فرهنگ نودوستی رشد پیدا کند این است که پایبند واقعی به اعتقادات دینی و اجتماعی خود باشیم. ما باید بتوانیم روابط خود را با اطرافیانمان تحکیم بخشیم. اکنون در شرایطی زندگی می‌کنیم که برخلاف گذشته، همسایه‌ها یکدیگر را نمی‌شناسد و این نگران کننده است.

دهکردی اضافه کرد: رانندگی مثال بسیار مهمی در این زمینه است که من به آن تاکید می‌کنم. چراکه فرهنگ این موضوع به قدری دچار مشکل شده است که نمی‌خواهیم قبول کنیم که با رفتار غلط در رانندگی فرزندانمان هم از ما الگو برداری می‌کنند. وقتی برخی از افراد فکر می‌کنند با زرنگی می‌توانند حق دیگران را بخورند و با سرعت‌زیاد و انحراف به چپ و... از دیگران جلو بزنند در اصل به فرزند خود می‌گوید که «ببین پدر تو چگونه می‌تواند با پایمال کردن حقوق دیگران از آن‌ها جلو بزند» و این رفتار تبدیل به فرهنگ مخربی می‌شود که بعدها جامعه را با فاجعه مواجه می‌کند.

دهکردی در خصوص اینکه مسئولان باید چه اقداماتی در این زمینه انجام دهند ادامه داد: اگر قرار است ما تغییری در فرهنگ نوع‌دوستی داشته باشیم باید کاری یکپارچه و زیربنایی انجام دهیم. این کاری نیست که فقط یک گروه خاص آن را انجام دهد؛ بلکه باید همه و همه دست به دست هم بدهند تا به نتیجه برسیم. در این میان رسانه‌ها، صدا و سیما، نیروی انتظامی، دولت، مجلس، نهادهای فرهنگی، شهرداری‌ها و... همه باید در این فرهنگ‌سازی مشارکت داشته باشند.

وی در پایان گفت: گاهی برای فرهنگ‌سازی به رفتارهای قهرآمیز مثل جریمه کردن نیاز داریم که باید در این زمینه بیشتر قاطعیت نشان دهیم. وقتی ما فرد خاطی را جریمه می‌کنیم دیگران هم از این موضوع درس می‌گیرند که اگر کار اشتباهی انجام دهند تنبیه می‌شوند و این یکی از بزرگترین ارکان فرهنگ‌سازی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان