آثار تجسمی هنرمندان معاصر ۷۸ میلیارد تومان چکش خورد

رشد دو برابری فروش در حراج تهران

دنیای اقتصاد : شانزدهمین حراج تهران شامگاه جمعه ۱۰ تیرماه با ارائه ۱۲۰ اثر هنر معاصر در هتل پارسیان آزادی برگزار شد و با رقم فروش ۷۸میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان به کار خود پایان داد

آثار گران‌قیمت

در شانزدهمین حراج تهران، «شکار سیمرغ» رضا درخشانی با تکنیک مواد روی بوم با قیمت نهایی هشت میلیارد تومان فروش رفت. این اثر در سال 1395 خلق شده است. مجموعه شکار در واقع گستره جست‌وجوی عصری و محتوایی رضا درخشانی در نگارگری ایرانی است که همواره یکی از منابع الهام آثار وی بوده است. در حراج شانزدهم منصور قندریز هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او که به عنوان «قله‌ حراج» خوانده شد، به قیمت 6میلیارد و 200میلیون تومان چکش خورد. این قیمت درحالی نهایی شد که پیش‌تر این اثر بین 6-7 میلیارد تومان تخمین زده شده بود. اثری بدون عنوان از کوروش شیشه‌گران که به خطوط معروفش شهرت دارد، درحالی‌که پیش‌تر بین 4-5 میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت چهار میلیارد و 200میلیون تومان چکش خورد.

فریده لاشایی هنرمند دیگری بود که اثری با عنوان «خرگوش‌ها مقدمه‌ای بر آلیس در سرزمین عجایب» از او، به قیمت چهار میلیارد و 200میلیون تومان چکش خورد. در این حراجی اثری با عنوان «عبادت‌های بی‌پایان (مولوی)» متعلق به کامران یوسف‌زاده، درحالی که پیش‌تر بین 3-4 میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و 700میلیون تومان چکش خورد. دومین اثر منصور قندریز در حراج شانزدهم که بین 3-4میلیارد تومان تخمین زده شده بود، با آخرین پیشنهادی که از سوی خریداران ارائه شد، نهایتا به قیمت سه میلیارد و 400میلیون تومان چکش خورد. «یا ابوالفضل» نام اثری از فرهاد مشیری با تکنیک مواد روی بود که به قیمت سه میلیارد و 300میلیون تومان به فروش رفت. در ادامه اثری با عنوان «بال‌های کاغذی» متعلق به واحد خاکدان درحالی که به بین 2-3 میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت سه میلیارد و 200میلیون تومان به فروش رفت. تقاضای دوباره برای خرید این اثر، باعث شد دو مرتبه دیگر صدای چکش به صدا درآید.

دیگر میلیاردی‌ها

«روزی که رفت از یاد» نیز یکی دیگر از میلیاردی‌های حراج و متعلق به شهریار احمدی بود که بین 2-3 میلیارد تومان تخمین زده شده بود و به قیمت دو میلیارد و 200میلیون تومان به فروش رسید. همچنین اثری بدون عنوان از منیر فرمانفرمائیان که از آینه‌کاری‌های معروف او محسوب می‌شود و به نام «هندسه مقدس» شهرت دارد، درحالی‌که پیش‌تر بین 2-3 میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت دو میلیارد و 50میلیون تومان به فروش رسید. اثری بدون عنوان از محمدعلی ترقی‌جاه به قیمت یک میلیارد و 800میلیون تومان درحالی به فروش رفت که رقابت برای خرید آن و پیشنهاد قیمت‌های بالاتر کمرنگ بود. همچنین در ادامه اثری بدون عنوان از عباس کیارستمی به قیمت یک میلیارد و 300میلیون تومان به فروش رفت. اثری با عنوان «قفل زنان طهران» متعلق به قاسم حاجی‌زاده که در محدوده 1 تا 5/ 1 میلیارد تومان تخمین زده شده بود نیز به قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومان چکش خورد.

«کنش» نام اثری از رضا آرامش بود که در این حراجی به قیمت یک میلیارد و 600میلیون تومان به فروش رفت. این درحالی بود که قیمت این اثر بین 5/ 1 تا 2 میلیارد تومان تخمین زده شده بود. «کنش بی‌پایان» نام اثری از مهرداد محب‌علی بود که روایتی رئالیستی در خود داشت، این اثر که بین 1 تا 5/ 1میلیارد تومان تخمین زده شده بود، در حالی که انتظار می‌رفت به فروش رفته، با تقاضای مجدد برای خرید، بار دیگر چکش خورد که این مساله اعتراض برخی خریداران را به همراه داشت. نهایتا «کنش بی‌پایان» به قیمت یک میلیارد و 800میلیون تومان چکش نهایی خورد. در ادامه اثری بدون عنوان از رضا درخشانی که بین 1 تا 5/ 1میلیارد تومان تخمین زده شده بود، به قیمت یک میلیارد و 200میلیون تومان درحالی که رقابت برای آن کمرنگ بود، به فروش رفت.

«نگاه به سوی شرق»، اثری از آویش خبره‌زاده که در سال 2005 برنده جایزه شیر طلایی بینال ونیز شده بود، به قیمت یک میلیارد تومان به فروش رسید. افشین پیرهاشمی هنرمند دیگری بود که اثری بدون عنوان از او به قیمت یک میلیارد و 300میلیون تومان به فروش رفت. این قیمت درحالی نهایی شد که پیش‌تر قیمت این اثر بین 1 تا 5/ 1 میلیارد تومان تخمین زده شده بود. همچنین «قلب» نام اثری از امیرمسعود اخوان جم بود که به قیمت یک میلیارد و 100میلیون تومان به فروش رسید. آخرین میلیاردی شانزدهمین دوره حراج تهران به اثری بدون عنوان از مجموعه درخت فریده لاشایی اختصاص داشت که به قیمت یک‌میلیارد و 500‌میلیون تومان چکش خورد.

از حواشی حراج چه خبر؟

یکی از مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، چکش زدن و اعلام به فروش رفتن اثری و به صدا درآمدن دوباره‌ چکش و پذیرش قیمت‌های جدیدتری از سوی خریداران بود. این روند از واکنش خریداران، اعتراض برخی از آنان را به همراه داشت. علیرضا سمیع‌آذر، مدیر حراج تهران درباره این موضوع چنین اظهار کرد: «این همه جای دنیا حتی در حراجی‌های بزرگی مانند کریستیز و ساتبیز نیز وجود دارد. من بارها شاهد بودم که پس از چکش خوردن عده‌ای دست بالا می‌برند، به دلیل اینکه یا دیده نمی‌شوند یا دیر تصمیم می‌گیرند. چکش خوردن به معنی سوت پایان بازی نیست. به معنی اعلام یک رقم است و درصورتی که بلافاصله و قبل از اینکه مجری وارد اثر بعدی شود، کسی دست بالا ببرد ما می‌توانیم دوباره و حتی سه باره چکش بزنیم.» طبق گفته مدیر حراج تهران باتوجه به فروخته شدن این اثر در پشت صحنه، شانزدهمین دوره حراج تهران با به فروش رفتن تمامی 120 اثر ارائه‌شده، به کار خود پایان داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان