میخچه پا: از علت تا درمان و جراحی!

میخچه‌ها می‌توانند روی دست‌ها و انگشتان هم ایجاد شوند و افرادی که مرتب با دست خود کار می‌کنند مثل کارگر ساختمانی و باغبان، مکانیک‌ها و قهرمانان رشته‌های ورزشی مختلف ممکن است دچار عارضه‌های انگشتان که پینه نام دارند، شوند

میخچه، عارضه‌ی پوست و لایه‌ای سفت و سخت هستند که در دست‌ها و پاها ایجاد می‌شوند. این لایه‌ها از پوست در برابر فشار و سایش محافظت می‌کند. معمولا این عارضه‌ها زشت و آزاردهنده هستند و فردی که احساس ناراحتی و درد می کند معمولا به دنبال راه درمان میخچه پا در سریع‌ترین زمان ممکن، می‌گردد. بیشتر افراد سعی می‌کنند، منبع اصلی فشار و اصطکاک را که باعث این عارضه می‌شود را از بین ببرند که بهتر شوند، البته این عارضه واگیردار نیست.

میخچه پا

میخچه‌ها می‌توانند روی دست‌ها و انگشتان هم ایجاد شوند و افرادی که مرتب با دست خود کار می‌کنند مثل کارگر ساختمانی و باغبان، مکانیک‌ها و قهرمانان رشته‌های ورزشی مختلف ممکن است دچار عارضه‌های پوستی انگشتان که پینه نام دارند، شوند. می‌توان در جراحی میخچه پا با دکتر جراح عمومی تهران هم مشورت کرد.

انواع میخچه پا

میخچه‌های سخت:

 در ناحیه کوچک و سفت پوست ایجاد می‌شوند. معمولا در لای انگشتان پا که منطقه‌ای استخوانی است، ایجاد می‌شوند و پوست فشار می‌آورد.

میخچه نرم:

در میخچه‌های نرم، رنگ این عارضه سفید و خاکستری است و با بافتی نرم که مانند پلاستیک است، در بین انگشتان پا ایجاد می‌شود.

میخچه‌های دانه‌دانه:

این نوع از عارضه‌ها در ناحیه زیر انگشتان پا و سینه پا ایجاد می‌شود که خیلی کوچک هستند.

میخچه عروقی:

میخچه عروقی معمولا در نواحی از کف پا که وزن زیاد بدن روی آن قرار دارد، ایجاد می‌شود.

علت ایجاد میخچه پا

بطور کلی فشار و اصطحکاک زیاد پوست، ناشی از کار تکراری باعث ایجاد میخچه پا می‌شوند. برخی از علت‌های اصلی میخچه را در ادامه بررسی می‌کنیم:

  • اگر فردی کفش‌های تنگ بپوشد، مثل خانم‌هایی که کفش‌های پاشنه بلند و نامناسب می‌پوشند، دچار این عارضه می‌شوند.
  • افرادی که جوراب نمی‌پوشند باعث اصطکاک بین کفش و پا شده و این ساییدگی باعث بروز میخچه در پا می‌شود.
  • بعضی از افراد قوس کف پا دارند و مرتب در حال دویدن هستند، که یکی از دلایل ایجاد میخچه است. پس باید برای برطرف‌کردن قوس پا اقدام کنند.
  • اگر فرد، به مدت طولانی سرپا بماند و جوراب‌های غیراستاندارد بپوشید هم باعث بروز میخچه پا می‌شود.
  •  بالا بودن سن هم باعث کاهش چربی میان بافت می‌شود و ممکن است باعث درآمدن میخچه در پوست شود. 
  • پابرهنه رفتن روی فرش یا کف پوش و حتی روی سطح صاف هم باعث ایجاد میخچه در پا می‌شود.

تشخیص میخچه پا چگونه است؟

در بیشتر مواقع وجود میخچه در پا کاملا مشخص است و باعث آزار و زشتی در ظاهر پا می‌شود ولی در بعضی موارد نیاز است که پزشک متخصص یا دکتر جراح عمومی کرج پای فرد بیمار را معاینه کند و با تجویز تصویربرداری و اشعه ایکس، بهترین راه درمان میخچه پا را تجویز کند. پزشک حتی کفش مورداستفاده بیمار راهم بررسی می‌کند.

علائم وجود میخچه در یک نگاه مانند موارد زیر است:

  • درد مفصل انگشتان و کف پا
  • التهاب
  • ضخیم شدن پوست
  • برآمدگی سفت
  • خشک یا پوسته‌پوسته شدن پوست

درمان خانگی میخچه

 در این روش شما می‌توانید از درمان‌های خانگی برای ازبین‌بردن میخچه، استفاده کنید که ما به تعدادی از این روش‌ها به‌اختصار می‌پردازیم.

آب گرم حاوی نمک اپسوم یا منیزیوم سولفات را درست کرده و پاهای خود را درون آن قرار دهید. بعد از آن پاها را خشک کرده و از روغن نارگیل برای رطوبت پوست و نرم شدن میخچه استفاده کنید و با سوهان مخصوص پا یا سنگ‌پا عارضه را ماساژ داده و چندین مرحله تکرار کنید تا میخچه از بین برود.

درمان خانگی دیگری که می توان انجام داد باید پای مبتلا را با چای بابونه ماساژ داد تا باعث نرم شدن پوست سفت شده و درد را آرام می کند.

راه دیگر درمان میخچه پا که می‌توانید انجام دهید حلقه‌ای پیاز را در هنگام خواب روی میخچه پا ببندید و بگذارید تا صبح بماند.

مقداری آب گرم را با دو سه قاشق جوش شیرین حل کنید و پاهای خود را 15 دقیقه در آن بگذارید و بعد ناحیه مبتلا را با سنگ‌پا مالش دهید و پوست مرده را از بین ببرید.

نصف استکان سرکه سفید را درون شیشه ریخته، پیاز را برش دهید و داخل شیشه بگذارید به مدت 4 تا 8 ساعت  بماند و بعد با پنبه روی محل میخچه مالیده و جوراب تمیز بپوشید تا صبح بماند. بعد از آن با آب گرم شسته و با کمک سنگ‌پا مالش دهید.

انواع روش درمان میخچه

پزشک جراح عمومی ممکن است با توجه به شرایط بیمار، یکی از روش‌های درمانی را برای هر بیمار در نظر بگیرد. در ادامه انواع روش‌های درمان میخچه مثل: لیزر میخچه، انجماد میخچه، لایه برداری وسوزاندن میخچه را بررسی میکنیم.

جراحی میخچه توسط پزشک

از بین بردن میخچه با لیزر

یکی ار بهترین درمان‌های میخچه، لیزر درمانی است. در این روش دکتر با استفاده از لیزر co2 به درمان میخچه می‌پردازد. لیزر میخچه، درد و جراحت کمتری دارد.

 انجماد میخچه (کرایوتراپی) برای درمان آن

انجماد میخچه یا کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن مایع، یخ دی‌اکسید کربن و پروپان یا دی متیل اتر انجام می‌شود. در این روش دکتر با اسپری نیتروژن مایع، یخ دی‌اکسید کربن و پروپان یا دی متیل اتر روی محل درآمدن میخچه، آن‌را از بین می‌برد.

این روش نسبت به روش های دیگر درد و جراحت بیشتری دارد و بعد از درمان نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

درمان میخچه با لایه برداری

یکی از روش‌های غیر جراحی درمان میخچه، لایه برداری با اسید است. متداول‌ترین محلول اسیدی برای برداشتن میخچه، اسیدسالیسیلیک است که در دوزهای مختلف ضعیف تا قوی در داروخانه موجود است. انواع مدل‌های چسبی، محلول و ژل اسید سالسالیک را برای انواع میخچه به‌کار ببرید.

هشدار: لطفا موقع استفاده از این محلول مراقب سوزاندن پوست سالم با اسید باشید و این مواد را از دسترس کودکان دور کنید

درمان میخچه پا با چسب میخچه

 سوزاندن (کوتر) میخچه

سوزاندن میخچه یکی از روش‌های از بین بردن میخچه است که با یک دستگاه که جریان الکتریکی کنترل شده دارد انجام می‌شود. این روش درد و جراح کمی دارد.

جراحی میخچه پا

درصورتی‌که درمان‌های خانگی برای درمان میخچه پا جواب نداد از راه جراحی، این عارضه پوستی را رفع می‌کنند. البته تضمینی نیست که دوباره این عارضه پدیدار نشود، پس باید در زندگی و کیفیت پوشش خود تغییراتی را ایجاد کنید. پاهای خود را همیشه خشک نگه دارید و از سایش آن جلوگیری کرده از کفش‌های مناسب و جوراب‌های نرم استفاده کنید.

 پزشک عمومی یا دکتر جراح عمومی یا یک ارتوپد، ممکن است تشخیص دهند که میخچه پای شما به علت اختلالات ساختاری پا و مشکل در راه‌رفتن و یا حتی ضایعاتی که در پا وجود دارد، ایجاد شده است. جراح ارتوپد می‌تواند با جراحی، میخچه را خارج و از ایجاد دوباره آن جلوگیری کند. این کار خیلی راحت و در زمان خیلی کم انجام می‌شود. بعد از عمل، بخیه شده و تا پنج روز پانسمان می‌ماند. بعد از آن حمام رفته و می‌توانید 10 روز بعد بخیه را بکشید. 

سخن آخر

میخچه پا یکی از آزاردهنده ترین عارضه ها است، پس بهتر است با رعایت نکات بهداشتی و پوشیدن کفش مناسب، از بروز این عارضه زشت و دردناک جلوگیری کرد. اگر احیانا تازه متوجه این عارضه در پای خود شدید، برای درمان میخچه پا دکتر عمومی هم می‌توانید مشورت کنید و از پیشرفت آن جلوگیری کنید. در مواقعی که نیاز به درآوردن میخچه پا با جراحی هستید، به جراح عمومی مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخسحر قربانی | 1401/05/01 - 12:20
عالی بود من پام میخچه زده و دنبال پیدا کردن راه های درمان میخچه بودم
ارسال نظر
پیشخوان