باید‌ها و نباید‌های صدا زدن همسر

یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود جریان زندگی مشترک زیباتر شود، تمرین کردن راه‌های متفاوت توجه به همسر است.

باید‌ها و نباید‌های صدا زدن همسر

به گزارش فارس : «یک بار به همسرم گفتم «عزیزم» و تا یک ماه سوژه فامیل شدم. بعد از این اسم کوچکش را همینطور صدا می‌زنم! پیشوند آقا هم که اصلا نمی‌گذارم خدا نکند از دهنم در بیاید و در جمع، یک آقا امیر بگویم! آن وقت خانم‌های دیگر چنان چپ چپ نگاهم می‌کنند که باید بیایی و ببینی، چه برسد به عزیزم گفتن و امیر جانم! اوایل توجهی نداشتم، اما از بس کنایه شنیدم که بی‌خیال کلمات محبت آمیز و به قول اطرافیانم این لوس بازی‌ها شدم! عادت کردم دیگر در خانه هم همان امیر صدایش می‌زنم.

آن هم از همان اول من را همانطور ساده صدا می‌زند. یا در جمع اصلا خطابم نمی‌کند و حرفش را بی مقدمه می‌گوید یا می‌گوید خانم! دلم می‌خواست یک بار اسم کوچکم را هم اضافه کند و بگوید مرضیه خانم! یا یک بار صدایش که می‌زنم بگوید جانم! اما می‌گوید خجالت می‌کشم. کسی در خانواده ما در جمع به همسرش نگفته عزیزم یا جانم که حالا من دومی اش باشم! شاید چیز کوچکی به نظر برسد، اما هر بار که زوجی همدیگر را با عزیزم و جانم صدا می‌زنند توی دلم یک حسرت بزرگ پیدا می‌شود!»

این‌ها گفته‌های خانمی است که کمتر از 4 سال از زندگی مشترکش گذشته، اما همین موضوع کوچک چیزی است که سال‌ها احساس خوشبختی را از او گرفته است. شما چطور؟! همدیگر را با چه کلماتی صدا می‌زنید؟! به نظر شما صدا کردن همسر با کلمات زیبا چقدر می‌تواند در پایداری رابطه موثر باشد؟!

این کلمات جریان زندگی را قشنگ‌تر می‌کند!

دکتر «کریمان مجد» روانشناس و مشاور خانواده در پاسخ به این سوال می‌گوید: «یکی از ویژگی‌هایی که باعث می‌شود جریان زندگی مشترک زیباتر شود. تمرین کردن راه‌های متفاوت توجه به همسر است. ما برای توجه به همسر و ابراز عشق راه‌های متفاوتی داریم و این توجه کردن راز رشد رابطه عاطفی است. هر چقدر که توجه در رابطه عاطفی بیشتر باشد تضمین بیشتری برای رشد رابطه عاطفی وجود دارد. یکی از قشنگ‌ترین راه‌های توجه به همسر، صدا زدن او به گونه‌ای است که او دوست دارد. این شیوه در زوج درمانی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی از زوج‌هایی که حال دل‌شان مساعد نیست می‌خواهیم در بازه دو هفته‌ای با همان کلماتی که طرف مقابل دوست دارد صدایش بزنند. همسرم، گلم، عزیزم و... هر کدام از این عبارت‌ها می‌تواند برای یک انسان در جهت رشد رابطه عاطفی کارآمد باشد. چون باعث می‌شود احساس توجه در آن رابطه تقویت شود و محبت از طریق کلمات ابراز شود.»

وقتی حضرت علی (ع) هم همسرش را زیبا صدا می‌زد!

در اسلام نیز صدا زدن همسر به شیوه‌ای که دوست دارد و مطلوب‌‍اش است سفارش شده. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیثی می‌فرمایند: «سه چیز است که دوستى انسان را با دیگری صفا می‌دهد. همیشه با خوشروئى با او برخورد کند، هرگاه در مجلسى بر او بـنـشـیـنـد برایش جا باز کند. به آن نامى که بیشتر آنرا دوست دارد او را صدا بزند.» این رفتار در زندگی الگو‌های دینی ما نیز به وضوح قابل مشاهده است تا آنجایی که امیرالمومنین حضرت زهرا (س) را حبیبتی و بنت رسول الله صدا می‌زدند و در جواب اینطور می‌شنید: «روحی لک الفدا یا امیرالمومنین»

چه صدایت بزنم؟!

دکتر سجاد کریمان مجد می‌‍گوید: «یکی از قشنگ‌ترین راه‌های توجه به همسر، صدا زدن او به گونه‌ای است که دوست دارد.» پس مهم‌تر از آنکه برای صدا زدن همسرتان از کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید این است که بدانید همسرتان دوست دارد او را چگونه خطاب کنید! شاید کلمه‌ای برای شما جالب باشد، اما همسرتان از شنیدن آن ناراحت شود. از همسرتان بپرسید دلش می‌خواهد چطور صدایش بزنید و اگر فکر می‌کنید ممکن است به هر دلیلی حرف دلش را به شما نزند چند گزینه پیش رویش بگذارید و از او بخواهید که یکی را انتخاب کند.

یک توافق دو نفره!

قطعا شما در محیط‌های غیر از خانه نیز قرار می‌گیرید و شاید نتوانید به همان صورتی که همسرتان را در خانه صدا می‌زنید در محل کار، خیابان، جمع‌های خانوادگی او را خطاب کنید. پس با هم توافق کنید که چطور در هر یک از مکان‌ها همدیگر را صدا بزنید.

موقعیت سنجی کنید!

دکتر سجاد کریمان مجد می‌گوید: «اگر در محیطی زندگی می‌کنید که چنین مدلی از گفتگوکردن و صدا زدن به لحاظ فرهنگی جالب نیست و باعث ایجاد حاشیه می‌شود. این شما و همسرتان هستید که باید تکیلف‌تان را با محیط مشخص کنید. در واقع باید این فرهنگ درست را به آرامی و با حفظ احترام به محیط به همراه همسرتان ماندگار کنید. پس این نشانه‌های توجه در محیط‌هایی که به لحاظ فرهنگی شاید پذیرا نباشند باید با مراقبت و بررسی بیشتر انجام شود.»‌

زیاده‌روی ممنوع!

قطعا افراط و تفریط در هر کاری موجب شکست آن خواهد شد. حواستان باشد زیاده‌روی نکنید و در مکان‌های مختلف با احترام به آن محیط و افرادش همدیگر را صدا بزنید. یادتان باشد قرار نیست برای بهتر شدن حال زندگی‌تان باعث حال بد دیگران شوید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان