جوراب واریس برای درمان واریس پا

جوراب‌های فشرده‌سازی یا جوراب واریس یکی از لوازم بسیار پراهمیت در درمان بیماری واریس و نارسایی‌های وریدی است

جوراب واریس برای درمان واریس پا

جوراب‌های فشرده‌سازی یا جوراب واریس یکی از لوازم بسیار پراهمیت در درمان بیماری واریس و نارسایی‌های وریدی است. جوراب واریس یکی از متداول‌ ترین، قدیمی ‌ترین و مؤثرترین روش‌ های درمانی برای بیماری واریس و رگ های عنکبوتی است.
جوراب واریس باعث کاهش علائم بیماری وریدی و جلوگیری از واریس حاد شده و جهت درمان رگ‌ های واریسی استفاده می ‌شود. با استفاده از آن‌ها جریان خون در پاها بهبود پیدا کرده و باعث کاهش درد و ورم واریس در پاها می‌ شوند.
این جوراب‌ ها در اندازه ها و کشش‌ های مختلف وجود دارند و لازم است شما یا پزشک بهترین آن‌ها را که با وضعیت بدنی شما سازگارتر است انتخاب نمایید.

برای دسترسی بیشتر به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

  1. جوراب واریس چیست؟
  2. کاربرد جوراب واریس
  3. پوشیدن جوراب واریس به چه افرادی توصیه می شود؟
  4. جوراب های واریس چه کاری انجام می دهند؟
  5. نکات مهم در استفاده از جوراب واریس
  6. راهنمای انتخاب جوراب واریس
  7. چه موقع باید از این جوراب ها استفاده کنیم؟

 

جوراب واریـس چیست؟

جوراب استاندارد فشار مشخصی را از ناحیه مچ پا تا بالای کشاله ران وارد می‌ کند. این فشار از مچ به سمت بالای پا به ‌صورت تدریجی کم می‌ شود و کاهش تدریجی فشار در طول پا باعث بهبود جریان خون سیاهرگی از پا به سمت قلب می‌ شود.
به دلیل همین مکانیزم اثر، به آنها جوراب فشاری هم گفته می ‌شود.

 

کاربرد جوراب واریس

جوراب واریس بسته به میزان فشار و ارتفاع جوراب کاربردهای مختلفی دارند :

  1. بیماری واریس

مهم ‌ترین کاربرد جوراب واریس در مراحل مختلف، بیماری واریس است که به‌ عنوان پیشگیری یا به جهت درمانی و برای مدت کوتاهی بعد از جراحی و یا لیزردرمانی هم استفاده می‌ شود.

  1. جوراب واریس در بارداری

واریس در دوره بارداری باتوجه‌ به تغییرات هورمونی و وزن ایجاد می ‌شود. برای کاهش احساس سنگینی، درد پا و همین ‌طور جلوگیری از تشدید ورم پا به خانم ‌های باردار توصیه می‌ شود در طول روز جوراب بارداری بپوشند.

  1. جوراب ضد آمبولی بعد از عمل جراحی

پزشکان در جراحی‌ های سنگین مانند عمل تعویض مفصل، عمل جراحی قلب یا هیسترکتومی، جوراب‌ های ضد آمبولی را برای پیشگیری از بروز لخته شدن خون در پا توصیه می ‌کنند.

 

پوشیدن جوراب واریس به چه افرادی توصیه می شود؟

افراد با شرایط زیر بهتر است از این جوراب ها استفاده کنند:

  • افراد مبتلا به مشکلات گردش خون یا در معرض خطر بیماریهای مانند DVT ، واریس پا یا دیابت
  • افرادی که به تازگی جراحی مفصل زانو انجام داده اند.
  • کسانی که در حرکت دادن پاهای خود مشکل دارند.
  • افرادی که تمام روز را می ایستند.
  • ورزشکاران
  • زنان باردار
  • افرادی که مدت طولانی را در هواپیما می گذرانند، مانند خلبانان

برای اطلاع از روش های درمان واریس، مقاله درمان خانگی واریس با چند “کلید طلایی” را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

 

جوراب‌های واریس چه کاری انجام می ‌دهند؟

فشاری که این جوراب‌ ها بر روی پاهای شما ایجاد می ‌کنند، کمک می ‌کند تا رگ‌ های خونی پا بهتر کار کنند.
شریان ‌هایی که خون‌ های غنی از اکسیژن را به عضلات می برند، می‎ توانند آرام شوند، بنابراین خون می ‌تواند به آزادی جریان یابد. رگ ‌ها برای برگرداندن خون به قلب، تقویت می ‌شوند.
جوراب‌ های واریس می ‎توانند از خستگی و دردناکی پاها جلوگیری کنند. آن‌ها همچنین می ‎توانند تورم را در پاها و مچ پا کاهش دهند و همچنین به جلوگیری و درمان وریدهای عنکبوتی و واریسی کمک می‌ کنند.
این جوراب‌ ها حتی ممکن است احساس سبکی سر یا سرگیجه در هنگام ایستادن را در شما از بین ببرند.
از آنجا که خون در حال حرکت است، جمع شدن خون در رگ‌ ها و لخته شدن، در هنگام استفاده از جوراب واریس سخت می ‌شود. اگر لخته ‌ای در خون تشکیل و آزاد شود، این لخته ممکن است با خون حرکت کند و در جایی خطرناک مانند ریه‌ های شما، به رگ بچسبد.
لخته‌ ها همچنین باعث می ‌شوند که حرکت خون در اطراف این قسمت ‌ها مشکل شود و ممکن است باعث ایجاد تورم، تغییر رنگ پوست و مشکلات دیگری نیز شوند.


نکات مهم در استفاده از جوراب واریس

شیوع بیماری واریس در بانوان به‌ علت عوامل هورمونی و زایمان، ایستادن مداوم و ثابت، همواره وجود داشته است.
توصیه می ‌شود افرادی که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستند باید گهگاه وضعیت خود را تغییر دهند. بدن خود را به حالت نشسته یا درازکش تغییر حالت داده و یا پاهای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهند و با ماساژ ملایم، تخلیه وریدی را تشدید کنند.

استفاده از جوراب واریس به منظور کاهش درد و علائم این بیماری باید با توجه به نکات خاص صورت گیرد، در غیر این صورت خطرناک است.

  • حدود 10 دقیقه پیش از پوشیدن جوراب واریس، پاهای خود را به ترتیب بالا نگه دارید.
  • اگر واریس تا قسمت‌ های میانی ران پیش رفته، بهتر است جوراب مخصوص، کشاله ران را دربر گیرد.
  • به محض شل شدن جوراب ‌ها باید آنها را عوض کرد.
  • جوراب واریس نباید فشار زیادی به بدن وارد کند و باید متناسب با اندام خود آن را انتخاب کنیم.
  • افراد می ‌توانند با ورزش و تحرک بیشتر از بروز واریس پیشگیری کنند. ضمن اینکه واریس با خارج کردن ورید های مسدود شده از طریق جراحی و روش‌ های مختلف پزشکی قابل درمان است.

 

راهنمای انتخاب جوراب واریس

در حال حاضر طیف وسیعی از این محصول در داروخانه ها و در دسترس قرار دارد. بیشتر این جوراب ها ساق بلند بوده و قسمت های زیادی از پاها از جمله ساق پا، زانو، ران و … را پوشش می دهد. حتی برخی از جوراب ها کف پا را نیز در بر می گیرد.

همچنین جوراب ها به میزان مختلفی به پاها فشار وارد می کنند. این فشار بر حسب میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. به طور کلی می توان گفت جوراب ساق بلند باید احساس سفت بودن داشته باشد، اما احساس درد و تنگی ایجاد نکند.

انتخاب نوع مناسب جوراب بستگی به تعداد، نوع و علت اصلی ایجاد رگ های واریسی پا در فرد دارد. انواع این جوراب عبارتند از:

  • جوراب های شلواری (از کف پا تا کمر): میزان فشار وارده از این جوراب ها کمتر از سایرین است.
  • جوراب ساق بلند : این نوع جوراب ها تا ناحیه زانو یا بالای ران امتداد دارد. این جوراب های بلند باعث بهبود گردش خون در قسمت پایین ساق پا و هنگام ورزش می شود.
    پزشک ممکن است جوراب های فشاری تا بالای ران را برای رگ های واریس پا توصیه کند، اما بیشتر از این نوع جوراب برای جلوگیری از لخته شدن خون پس از جراحی، به ویژه پس از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می شود .
  • از کف پا تا زیر زانو
  • از کف پا تا میانه ران
  • از کف پا تا انتهای کشاله ران
  • جوراب بارداری

طرز پوشیدن جوراب واریس بسیار با اهمیت است. دقت کنید که کاملاً اندازه پای شما باشد. تا کردن یا رول کردن جوراب می تواند فشار بسیاری را به این قسمت از پا وارد کند.
بهتر است در مدت زمان پوشیدن جوراب ها با پزشک مشورت نمایید اما معمولاً پزشکان توصیه می کنند به جز مواقعی که استحمام می کنید، جوراب ها خارج نکنید.

برای اطلاع از نحوه ی پوشیدن و همچنین انتخاب سایز جوراب واریس، مقاله راهنمای خرید جوراب واریس را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

 

چه موقع باید از جوراب واریس استفاده کنیم؟

بیشتر افراد تمایل دارند در طول روز از جوراب های واریس استفاده کنند، زیرا ایستادن در طول روز باعث تشدید مشکلات گردش خون و درد می شود.

معمولاً به افراد مبتلا به واریس توصیه می شود برای بهبود گردش خون، شب ها هنگام خواب پاهای خود را در ارتفاع قرار دهند. اما در بعضی موارد این کار به تنهایی کافی نبوده و لازم است همزمان با آن از جوراب های واریس در طول شب استفاده کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان