پروبیوتیک‌ها دقیقا چه هستند و چگونه عمل می‌کنند؟

می‌توانید پروبیوتیک‌ها را در مکمل‌ها و برخی غذاها مانند ماست پیدا کنید. پزشکان اغلب آنها را برای کمک به مشکلات گوارشی پیشنهاد می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها دقیقا چه هستند و چگونه عمل می‌کنند؟

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهای زنده‌ای هستند که برای شما، به خصوص سیستم گوارشی شما مفید هستند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که باکتری‌ها، میکروب‌هایی هستند که باعث بیماری می‌شوند. اما بدن شما مملو از باکتری‌های خوب و بد است. پروبیوتیک‌ها را اغلب باکتری‌های “خوب” یا “مفید” می‌نامند زیرا به سلامت روده شما کمک می‌کنند.

می‌توانید پروبیوتیک‌ها را در مکمل‌ها و برخی غذاها مانند ماست پیدا کنید. پزشکان اغلب آنها را برای کمک به مشکلات گوارشی پیشنهاد می‌کنند.

پروبیوتکیک‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

محققان در تلاشند تا بفهمند پروبیوتیک‌ها دقیقا چگونه کار می‌کنند. برخی از راه‌هایی که آنها ممکن است شما را سالم نگه دارند:

  • هنگامی که باکتری‌های “خوب” بدن خود را از دست می‌دهید، برای مثال پس از مصرف آنتی بیوتیک، پروبیوتیک‌ها می‌توانند به جایگزینی آنها کمک کنند.

آنها می‌توانند به تعادل باکتری‌های “خوب” و “بد” شما کمک کنند تا بدن شما همانطور که باید کار کند.

انواع پروبیوتیک‌ها

بسیاری از انواع باکتری‌ها به عنوان پروبیوتیک طبقه‌بندی می‌شوند. همه آنها مزایای متفاوتی دارند، اما بیشتر آنها در دو گروه جای می‌گیرند. شما می‌توانید از پزشک خود بپرسید که کدامیک می‌تواند به شما کمک کند.

لاکتوباسیلوس: این باکتری تقریبا یکی از رایج‌ترین پروبیوتیک‌ها است. این همان چیزی است که در ماست و سایر غذاهای تخمیر شده پیدا خواهید کرد. سویه‌های مختلف این باکتری می‌توانند به درمان اسهال کمک کنند و به افرادی که نمی‌توانند لاکتوز (قند موجود در شیر) را هضم کنند، کمک کنند.

بیفیدوباکتریوم: می‌توانید این باکتری را در برخی از محصولات لبنی پیدا کنید. این باکتری می‌تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و برخی شرایط دیگر کمک کند.

ساکارومایسس بولاردی: مخمری است که در پروبیوتیک‌ها یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که به درمان اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک می‌کند. در اینجا به نکاتی که هنگام انتخاب بهترین پروبیوتیک برای زنان و مردان باید توجه کنید، آمده است.

پروبیوتیک‌ها چه کار می‌کنند؟

در میان چیزهای دیگر، پروبیوتیک‌ها با تأثیر بر اعصابی که حرکت روده را کنترل می‌کنند، به ارسال غذا از طریق روده کمک می‌کنند. محققان هنوز در تلاشند تا دریابند کدامیک برای برخی از مشکلات سلامتی بهتر است. برخی از شرایط رایجی که پروبیئتیک‌ها باعث درمان آنها می‌شوند عبارتند از:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • اسهال عفونی (ناشی از ویروس‌ها، باکتری‌ها یا انگل‌ها)
  • اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک

همچنین برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می‌دهد آنها برای مشکلات سایر قسمت‌های بدن شما مفید هستند. به عنوان مثال، برخی افراد می‌گویند که در موارد زیر به آنها کمک کرده است:

  • بیماری‌های پوستی، مانند اگزما
  • سلامت ادراری و واژینال
  • جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی
  • بهداشت دهان و دندان

چگونه به طور ایمن از آنها استفاده کنیم؟

FDA پروبیوتیک‌ها را در دسته غذاها تنظیم و طبقه‌بندی می‌کند، نه داروها. برخلاف شرکت‌های دارویی، سازندگان مکمل‌های پروبیوتیک مجبور نیستند نشان دهند که محصولاتشان ایمن هستند یا کار می‌کنند.

از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف پروبیوتیک برای شما ایده خوبی است یا خیر. به طور کلی تصور می‌شود که غذاها و مکمل‌های پروبیوتیک برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، اگرچه برخی از افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی یا سایر بیماری‌های جدی سلامتی نباید آنها را مصرف کنند.

در برخی موارد، عوارض جانبی خفیف ممکن است شامل ناراحتی معده، اسهال، گاز و نفخ در چند روز اول پس از شروع مصرف آنها باشد. آنها همچنین ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. در چنین شرایطی، مصرف آنها را قطع کنید و در صورت بروز مشکل با پزشک خود صحبت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر