چگونه در بازار رنج (Range-Bound) ترید کنیم؟

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که در بازارهای معاملاتی فعالیت دارند، آشنایی با افت وخیز بازار است. قصد داریم پیرامون آن که چگونه در بازار رنج (Range-Bound) ترید کنیم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که در بازارهای معاملاتی فعالیت دارند، آشنایی با افت وخیز بازار است. به همین منظور در این محتوا قصد داریم پیرامون آن که چگونه در بازار رنج (Range-Bound) ترید کنیم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

در هر بازار با توجه به بازه های زمانی خاص یا اتفاقات پیرامون آن بازار، تغییرات ناگهانی در روند کلی و قابل پیش بینی به وجود می آید، در مجموع بازارها را می توان به دو دسته روند دار و بدون روند تقسیم بندی کرد. در بازارهای روند دار قیمت با پیش بینی خاصی تغییر می کند، اما در بازارهای بدون روند تغییرات ناگهانی قیمت را داریم. درنتیجه برای موفقیت در این گونه بازارها به استراتژی خاص نیاز است. هر فرد باز شناخت انواع بازار، انواع استراتژی ها و استفاده از دانش های افراد مختلف و موفق در این زمینه می تواند از این نوسانات به خوبی عبور کند.

استراتژی معاملاتی چیست؟

استراتژی معاملاتی به روشی گفته می شود که در آن فرد معامله گر در زمانی که معامله در حداکثر قیمت خرید خود قرار دارد، خرید کرده و هنگامی که معامله درحال ضرر است سهم خود را می فروشد. هر معاملع گر به منظور پیاده سازی بهترین حرکت، این نقاط ضعف و موفقیت را بررسی کرده و به کمک استراتژی رنج باند، از شکست های سنگین و ضررهای بزرگ جلوگیری می کند.

منظور از رنج باند چیست؟

هر بازاری برای خود دارای یک رنج باند است. این کلمه در زبان فارسی به دامنه محدود ترجمه شده که هدف از آن دامنه ای برای تعیین میزان کف یا میزان سقف قیمت گذاری است. بدین صورت که قیمت های بالای این محدوده و یا قیمت های پایین محدوده در معاملات بدین صورت است که یک معامله گر تنها در همین رنج تعیین شده به معامله می پردازد و وارد محدوده ای بالاتر از این رنج یا پایین تر از این رنج نمی شود.

با استراتژی فوق و حرکت تنها در همان محدوده، معامله گر برای افزایش سود در قسمت انتهایی رنج یعنی همان خط بالایی برای فروش اقدام می کند و خرید موردنظر خود را هنگامی که قیمت در خط پایینی است انجام می دهد. دراین صورت است که یک معامله گر به حداکثر سود مطمئن می رسد.

بسیاری از معامله گران در این مرحله دچار لغزش می شوند و به امید آن که قیمت از محدوده و رنج نعیین شده بیشتر رود و به سود بیشتر برسند، برای فروش آن تعلیل می کنند. همین مسئله ممکن است سبب ضررهای سنگین شود پس درصورتی که می خواهید در معاملات خود دچار ضرر و زیان نشوید، سعی کنید که حتماً این محدوده اطمینان یا رنج باند را رعایت کرده و خرید و فروش خود را در همان محدوده انجام دهید.

انواع رنج

پس ازآن که دانستیم رنج چیست و ترید در بازار رنج به چه معناست، به بررسی انواع رنج ها در شکل های مختلف می پردازیم. یک معامله گر برای آن که بداند چگونه در بازار رنج ترید کند باید با انواع اشکال رنج آشنا بوده و تسلط نسبی نسبت به هرکدام کسب کند. این اشکال شامل رنگ مستطیل، مورب، ادامه دهنده و بی قاعده هستند.

رنج مورب

رنج فوق ازجمله الگوهای بسیار رایج در ارزهای دیجیتالی و بازارهایی مانند فارکس به شمار می آید. این رنج محبوبیت بالایی بین تعداد زیادی از معامله گران ارز دیجیتال دارد که در آن خطوط بالاتر از خط بالایی و پایین تر از خط پایینی نشان دهنده شکست هستند. دراین بین قیمت در کانال موردنظر به طور یک روند شیب دار بیان می شود که این شیب می تواند صعودی یا نزولی باشد.

از جمله مزایای رنج مورب می توان به این مسئله اشاره داشت که معامله گران درصورتی که با این نوع شکل رنج آشنایی داشته باشند، می توانند محدوده شکست را پیش بینی کرده و از ضرر و زیان های احتمالی پیشگیری کنند. یکی از نکات مهم در رنج فوق این است که حرکت شکست در جهت مخالف با روند معمولی حرکت است.

اما رنج مورب در کنار مزیتی که دارد و دارای ایراد نیز است. ایراد نیز در این بخش است که محدوده آن نسبتاً سریع رخ می دهد و برای موفقیت به سرعت عمل بالا نیاز است. همین مسئله ممکن است سبب شود تا معامله گران تازه کار که تبحر و مهارت کافی در تصمیم گیری ندارند، دیر اقدام کرده و به ضرر برسند.

رنج مستطیل

یکی دیگر از انواع رنج ها، رنج مستطیل است که بیشتر در بازارهای رنج دنباله دار یا کانال های رنج دیده می شود. در رنج مستطیل شکل منطقه بالا و پایین به طور واضح قابل مشاهده و تشخیص هستند، به همین منظور این نقاط را می توان بر روی یک نوار افقی دید. به واسطه همین وضوح بالا معمولاً معامله گران تازه کار و یا افرادی که هنوز در تشخیص تغییرات و پیاده سازی استراتژی ها سرعت عمل کافی کسب نکرده اند از آن استفاده می کنند.

مزیت رنج مستطیل شکل این است که در مقایسه با دیگر نمونه رنج ها، دوره تثبیت قیمت شان در فریم های پایین اتفاق می افتد، درنتیجه افرادی که قصد ورود سریع به بازار را دارند می توانند از رنج های مستطیل استفاده کنند. اما ایراد رنج مستطیل عدم استفاده از آن برای بازه های طولانی مدت است، چراکه ممکن است در طولانی مدت دچار اشتباه شوید. پس برای شروع کار می توان از رنج مستطیل استفاده کرد، اما با گذشت زمان رنج را تغییر دهید.

رنج ادامه دهنده

رنج فوق از دیگر نمونه ها است که معمولاً برای اصلاح بازار به کار می آید. نشانه های این رنج حضور الگوهای مثلثی کنج و پرچم است. این رنج در یک روند نزولی یا صعودی بزرگ تری نمایان می شود.

از جمله مزیت رنج ادامه دهنده می توان به تعادل آن در مقایسه با نمونه ها و روندهای بازار اشاره داشت. این رنج به یک محدوده سریع منتها می شود، درنتیجه برای افرادی که قصد دارند در زمان کوتاهی به سود مناسب برسند ایده آل است، اما برای افراد تازه کار ممکن است مشکل ساز باشد.

جمع بندی

در این محتوا سعی داشتیم تا به طور مختصر پیرامون آنکه چگونه در بازار رنج (Range-Bound) ترید کنیم اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. برای این یادگیری ابتدا باید با انواع رنج و نحوه کارکرد هرکدام آشنا شوید این محتوا جمع آوری شده از بلاگ حسینی فایننس می‌باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان