خواص خرمای پیارم و فواید متفاوت آن

خرمای پیارم یکی از خرماهای صادراتی ایران محسوب می شود. این خرما به دلیل ماندگاری بالا و دانه درشت و گوشتی که دارد، از طرفداران زیادی در میان کشورهای اروپایی برخوردار است

خواص خرمای پیارم و فواید متفاوت آن

خرمای پیارم گونه ای پر طرفدار و شناخته شده است که خاستگاه اصلی آن خاورمیانه و خلیج فارس می باشد. در واقع شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان زادگاه اصلی این خرما است و بیشترین کشت آن نیز به همین منطقه باز می گردد. خرمای پیارم از نظر کیفیت عالی و درجه یک بوده و نسبت به سایر گونه های خرما قیمت بالاتری دارد. طعم بی نظیر و کیفیت بالای خرمای پیارم موجب شده است که این خرما به کشورهای اروپایی صادر گردد. به طوری که تقریبا به بیش از 70 کشور دنیا صادر می شود. از آن جایی که سطح زیر کشت این خرما در مقایسه با سایر گونه ها کمتر است، به همین خاطر مصرف کنندگان به سختی می توانند بهترین نوع آن را پیدا کنند.

خواص درمانی خرمای پیارم در کنار ماندگاری بالایی که دارد، توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کرده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با خواص خرمای پیارم و ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم.

خرمای پیارم چیست؟

جالب است بدانید خرمای پیارم به خاطر صادرات و در دسترس بودن جهانی به پادشاه خرما معروف است که در مقایسه با انواع خشک و نیمه خشک، به گونه نرم آن شهرت دارد. با وجود این که درختان خرما بومی ایران باستان و عراق می باشند، اما امروزه در اغلب کشورهای جهان از مکزیک و ایلات متحده گرفته تا اسپانیا و شمال آفریقا یافت می شوند. با این حال هنوز هم بیشترین میزان خرما در خاورمیانه تولید شده و از آن جا به سایر نقاط جهان صادر می گردد. اگرچه خرما نوعی میوه غلیظ است که ارزش غذایی بالایی دارد، اما نوع خشک آن نیز از ماندگاری بالایی برخوردار است. خرمای پیارم که اکثریت مردم آن را به خرمای مریمی یا شکلاتی می شناسند، از انواع خرماهای گران، دیررس و خشک می باشد که محوبیت زیادی در بازارهای داخلی و خارجی دارد.

ظاهر این خرما چروکیده بوده و پوستی نازک و چسبیده به میوه دارد؛ به گونه ای که هنگام مصرف نیازی به جدا کردن پوست آن نخواهید داشت. هم چنین رنگ آن معمولا قهوه ای تیره مایل به قهوه ای سوخته است. این خرما به راحتی با آب شسته می شود. خرمای پیارم یکی از گونه های خرما است که طعمی بسیار شیرین و شبیه به کارامل دارد. طبع این خرما بسیار گرم بوده و اندازه آن در مقایسه با سایر خرماهای تولید شده در کشور بسیار بزرگ تر است. به گونه ای که اندازه هر دانه خرما چیزی در حدود 4 الی 7 سانتی متر می باشد. ظاهر دلفریب و طعم فوق العاده دلنشین این خرما موجب شده که هرکسی بعد از یک بار استفاده مشتری دائم آن شود. از سوی دیگر ارزش غذایی بالا از نظر مواد معدنی، پروتئین و مواد قندی اصلی ترین دلایل محبوبیت این خرما است.

مزایای خرمای پیارم تازه و خوشمزه

خاستگاه اصلی تولید خرمای پیارم کدام منطقه است؟

خرمای پیارم یکی از محصولات مهم و اصلی شهرستان حاجی آباد از توابع استان هرمزگان است. در حقیقت بیشترین سطح کشت این محصول به این منطقه تعلق دارد. از آن جایی که نخل خرمای پیارم در برابر تغییرات دما، شوری آب، شوری خاک و … بسیار مقاوم است، به همین خاطر در اغلب باغات شهرستان حاجی آباد در استان هرمزگان کشت می شود. از مهم ترین نقاط تولید خرمای پیارم در شهرستان حاجی آباد می توان به روستاهای برآفتاب، گهکم، جائین، سرچاهان، درآگاه، تزرج، شهدادی، دهستان بالا و پایین، گنج، معدنوئیه، نیزار، دشت سید جوذر و … اشاره کرد. از سوی دیگر مناطقی مانند جهرم، خوزستان، سیستان و بلوچستان و مناطق مختلفی از استان های بوشهر نیز به کشت این محصول مشغول می باشند.

بهتر است بدانید کیفیت هریک از خرماهای تولید شده در این مناطق با یکدیگر تفاوت داشته و بخش بسیار کمی از این مناطق به تولید خرمای درجه یک مشغول می باشند. شایان ذکر است بیشترین میزان خرمای پیارم تولیدی درجه یک در این مناطق، صادر می شود و به بازارهای داخلی وارد نخواهد شد.

مهم ترین خواص خرمای پیارم

خرمای پیارم با خرمای معمولی چه تفاوتی دارد؟

به جرأت می توان گفت بزرگ ترین تفاوت خرمای پیارم با خرمای معمولی در این است که از انواع مختلف گیاهان به دست می آید. خرمای پیارم ابتدای فصل رسیدن و زمانی که کاملا نرم است چیده می شود و به همین خاطر در گروه خرمای نرم قرار می گیرد. اما خرمای معمولی که گونه رایج انواع خرما است، خرمای دگلت نور است که از خرماهای نیمه خشک به شمار می رود.

آشنایی با انواع خرمای پیارم

بهتر است در زمان خرید خرمای پیارم به مناطق و مراکز تولید این خرما توجه داشته باشید. زیرا قیمت و کیفیت آن ها تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.

انواع خرمای پیارم از نظر مناطق تولید

کشور ما به عنوان بزرگ ترین تولید کننده خرما در جهان، انواع خرما با ظرفیت های بالا را تولید می کند. با وجود این که خرمای پیارم به دلیل طعم، ظاهر و تقاضای بازار در مقایسه با سایر خرماها گران تر است، اما قیمت آن تا حدودی به منطقه تولید شده بستگی دارد. این نوع خرما در بازارهای داخلی با توجه به مناطق زیر شناخته می شود:

  1. خرما پیارم هرمزگان
  2. خرما پیارم حاجی آباد
  3. خرما پیارم برآفتاب
  4. خرما پیارم سیستان و بلوچستان
  5. خرما پیارم خوزستان
  6. خرما پیارم بوشهر
  7. خرما پیارم جهرم
  8. خرما پیارم دهستان

انواع خرمای پیارم از نظر کیفیت

علاوه بر طبقه بندی خرمای پیارم بر اساس منطقه تولید، این خرما از نظر کیفیت و ظاهر نیز انواع مختلفی دارد. در حقیقت خرمای پیارم بعد از برداشت در کارخانجات با اسم های مختلفی سورت شده و بسته بندی می شود. هنگام خرید این محصول توجه کنید که هرچه خرما از نظر اندازه گوشتی و درشت تر بوده و رنگ آن تیره تر باشد، از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و به همان نسبت قیمت بیشتری دارد. خرمای پیارم با توجه به کیفیتی که دارد تحت نام های زیر شناخته می شود:

  1. خرما پیارم معمولی
  2. خرما پیارم سوپرسکلت
  3. خرما پیارم سکلت
  4. خرما پیارم بدون هسته
  5. خرما پیارم پستایی یا ارزان

فواید و خواص خرمای پیارم

موارد مصرف خرمای پیارم

خرمای پیارم یکی از انواع خرماهایی است که می توان در رژیم غذایی خود به عنوان آجیل همراه با مغزهای پوست کنده مصرف کرد. از طرفی این محصول را می توان به روش های مختلفی مانند کیک، نان، غلات، پودینگ، کلوچه، آب نبات و بستنی استفاده کرد. هم چنین می توان اضافه خرمای پیارم را به شکل مربا، شیره، ژله، سرکه، شربت، رب، پودر شکر خرما، اسپری، الکل و سرکه تهیه کرد.

نگاهی به خواص خرمای پیارم

از مهم ترین خواص خرمای پیارم می توان به حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان، خنثی سازی اسید معده، بهبود عملکرد سیستم عصبی، پیشگیری از آلزایمر، انرژی زا بودن، ملین بودن، کنترل بیماری دیابت و … اشاره کرد. در ادامه به مهم ترین فواید و خواص خرمای پیارم اشاره خواهیم کرد.

حفظ سلامت و بهداشت دهان و دندان

حفظ سلامت دهان و دندان از مهم ترین خواص خرمای پیارم می باشد. مصرف مداوم این محصول به بهبود قدرت مینای دندان و محافظت از آن کمک می کند. خرمای پیارم دارای فلوراید بوده و از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت می کند.

انرژی زا بودن خرمای پیارم

انرژی زا بودن از دیگر خواص خرمای پیارم است. خرما دارای مقدار زیادی قند طبیعی است که موجب افزایش انرژی بدن می شود. در این میان یک کیلو خرمای پیارم چیزی در حدود 3 هزار کالری انرژی تولید می کند. از سوی دیگر دارای پروتئین و ویتامین های ضروری بدن بوده که به کنترل وزن کمک می کند.

کاهش کلسترول بد در بدن

یکی دیگر از خواص خرمای پیارم کاهش سریع کلسترول می باشد. مصرف روزانه خرما به خصوص خرمای پیارم سطح کلسترول بد در بدن را کاهش می دهد.

فواید خرمای پیارم؛ طلای پنهان جنوب

سلامت دستگاه گوارش

حفظ سلامت روده و معده از دیگر خواص خرمای پیارم است. وجود فیبر فراوان در خرمای پیارم علاوه بر حفظ سلامت روده و معده، دستگاه گوارش را پاکسازی می کند. به بیان دیگر مصرف روزانه این محصول می تواند دستگاه گوارش را از وجود انواع باکتری های مضر پاکسازی کرده و عملکرد باکتری های مفید روده را تقویت کند.

کنترل بیماری دیابت

دیابت یکی از بیماری های شایعی است که با مصرف رژیم غذایی مناسب کنترل و درمان می شود. خرمای پیارم با خواص خود می تواند به کاهش میزان جذب گلوکز از روده، افزایش تولید و ترشح انسولین و کنترل دیابت کمک کند.

جایگزینی مطمئن برای قرص های مولتی ویتامین

در حال حاضر بسیاری از مردم برای تکمیل ویتامین های مورد نیاز بدن خود اقدام به خرید قرص های مولتی ویتامین و مکمل می نمایند. این در حالی است که خرما بهترین جایگزین برای این قرص ها محسوب می شود. خرمای پیارم سرشار از ویتامین های ضروری بدن مانند B5، B2 و B3 می باشد و به همین خاطر باید در رژیم غذایی روزانه قرار بگیرد.

مصرف خرما و پیشگیری از آلزایمر

مصرف مدام خرما به پیشگیری از آلزایمر کمک کرده و بر بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن تأثیرگذار است. از مهم ترین خواص خرمای پیارم می توان به تقویت حافظه و کاهش اضطراب کمک کرد.

تقویت قوای جنسی

مطالعات مختلف نشان داده اند که خرما بهترین درمان برای ناباروری مردان است. به گونه ای که ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه و فلانوئیدهای موجود در خرما، به افزایش میل جنسی و بهبود تعداد اسپرم ها کمک می کند.

خرمای پیارم درجه یک چه خواصی دارد؟

دانه های خرمای پیارم چه فوایدی دارد؟

معمولا دانه های خرمای پیارم به شکل پودری در داروهای طب سنتی به کار می رود که برای سلامت چشم و قرنیه بسیار مفید است. از سوی دیگر از روغن دانه این محصول در تهیه صابون و سایر لوازم آرایشی استفاده می شود. از آن جایی که دانه های فرآوری شده از نظر شیمیایی منبع اسید اگزالیک می باشند، در صورت سوخته شدن می توانند در تولید ذغال نقره سازان مورد استقاده قرار گیرند. دانه های خرمای پیارم منبع غنی ترکیبات فنلی و فلانوئیدها هستند و به همین خاطر سرشار از آنتی اکسیدان می باشند. مطالعات مختلف نشان داده است که این دانه ها ضد ژنوتوکسیک بوده و هیچ آسیبی به سلول های ما وارد نمی رسانند. توجه داشته باشید که قند خرمای پیارم بسیار بالا است. اما از نوع قند فروکتوز بوده که به سلامت بدن و متابولیسم آن کمک می کند.

بهترین زمان برای خرید خرمای پیارم

بهتر است بدانید نخل خرمای پیارم اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار یعنی در اسفند ماه و فروردین گل می دهد. میوه خرمای پیارم اوایل مرداد ماه به رنگ زرد در می آید و با وجود شیرین بودن، هنوز طعم آن کمی گس است. ابتدای شهریور ماه رنگ خرما به قهوه ای مایل شده و به رطب تبدیل می شود. در واقع فصل برداشت خرمای پیارم همان اواخر شهریور و اوایل ماه مهر است. بر همین اساس بهترین زمان خرید خرمای پیارم همزمان با فصل برداشت محصول است که به خاطر تولید و عرضه بالا، قیمت بهتری دارد.

قیمت خرید خرمای پیارم

خوب است بدانید خرمای پیارم به دلیل تقاضای بالای بازار و کم بودن سطح زیر کشت در مقایسه با انواع خرماهای تولیدی در کشور قیمت بسیار بالاتری دارد. با این حال این نوع خرما در محدوده زمانی شهریور ماه تا آبان که مصادف با فصل برداشت آن است، از قیمت پایین تری برخوردار است. به همین خاطر بسیاری از شرکت های تأمین کننده، کارگاه ها و کارخانجات سورت و بسته بندی، در فصل برداشت نسبت به خرید خرمای پیارم از تولیدکنندگان اقدام می کنند. به طور کلی قیمت این محصول با توجه به نوع بسته بندی، اندازه، رنگ، برند توزیع کننده، کیفیت … مشخص می شود.

کیفیت خرمای پیارم در زمان خرید چگونه باید باشد؟

جالب است بدانید 40 نوع خرما در استان هرمزگان وجود دارد که بیشترین آمار خرمای کشت شده در مناطق مختلف به پیارم، مضافتی، مردار سنگ، آلمهتری، زرد و … اختصاص دارد. اغلب خرماهایی که در این مناطق کشت می شوند، ارگانیک هستند. به همین خاطر از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار می باشند و سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده اند. گرده افشانی درختان نخل خرمای پیارم بهتر است به شکل خوشه ای انجام شود تا میوه بدهند. این مهم در مورد سایر درختان خرما نیز صدق می کند. بهترین زمان گرده افشانی اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار است.

خرمای پیارم از نظر کیفیت در میان مصرف کنندگان زبانزد است. این محصول به خاطر مرغوبیت فراوان، کیفیت بالا و صادراتی بودن، در مقایسه با سایر خرماها قیمت بالاتری دارد. معمولا خرمای پیارم بدون شیره و به صورت نیمه خشک بسته بندی شده و روانه بازار عرضه می شود. به خاطر داشته باشید هرچه رنگ خرما تیره تر و مایل به قهوه ای سوخته باشد، از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است.

نگاهی به خواص خرمای پیارم

بازار صادراتی خرمای پیارم

از آن جایی که خرمای پیارم به خاطر نیمه خشک بودن ماندگاری بسیار بالایی دارد، به همین خاطر بهترین محصول برای صادرات به کشورهای دیگر می باشد. به بیان دیگر این محصول از جمله خرماهای درجه یک و تجاری است و به خاطر کیفیت بالایی که دارد، از انواع خاص خرمای صادراتی محسوب می شود. در واقع این خرما توجه بازارهای جهانی را به خود جلب کرده و در میان انواع خرمای صادراتی بیشترین مشتری را دارد. به این خاطر که در طول مسیر رسیدن به مقصد، ظاهر و کیفیت محصول تغییری نخواهد کرد. امروزه کشورهای مختلفی مانند آلمان، روسیه، ترکیه، اندونزی و … به دنبال خرید این خرما از کشور ایران می باشند. از همین رو صادرات خرمای پیارم با ارزآوری بسیاری برای کشور ما همراه است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان